האב, הבן ועסקת בעלי העניין: רשות שוק ההון תבדוק את הצבעת כלל ביטוח בעסקת אלרוב

כלל ביטוח תמכה באישור עסקה שבה מעורב בנו של בעל השליטה באלרוב, לאחר שהסתייגה ממנה בעבר • בתווך, סיכמה כלל על מכירת החזקותיה באלרוב לישראל קנדה תמורת 382 מיליון שקל

אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר
אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר

רשות שוק ההון בוחנת את נושא ההצבעה של כלל ביטוח בעסקת בעלי העניין בחברת  אלרוב נדל"ן, שבשליטת אלפרד אקירוב, כך נודע לגלובס. ככל הידוע, הרשות בראשות הממונה משה ברקת בוחנת את התנהלות כלל ביטוח בעסקה, ואת ההקשרים שלה.

ביום חמישי אישרה האסיפה הכללית של אלרוב נדל"ן, ברוב גדול, את מתווה ההסדרה בין החברה הבת לוקה, לבין ג'ורג'י אקירוב, בנו של בעל השליטה באלרוב. זאת בתמיכת כלל ביטוח, המחזיקה כ-13% ממניות אלרוב, שהחזקותיה מהוות רוב מקרב בעלי מניות המיעוט באלרוב.

מתווה ההסדרה נועד לאפשר לאלרוב להמשיך להעמיד הלוואות וערבויות ללוקה, הפועלת בתחום המלונות בחו"ל, מבלי לדלל באופן סופי ומוחלט את החזקתו של ג'ורג'י אקירוב במניות החברה הבת (15%).

המתווה מעניק לאקירוב הבן אפשרות למנוע את הדילול ואת איבוד זכויותיו, אם יעמיד בתוך שנה את חלקו במימון חברת המלונות, כאשר הסכום המיוחס למימוש הזכאות שלו עומד  על 87.7 מיליון אירו (345 מיליון שקל). לחלופין מאפשר המתווה לג'ורג'י גם למכור בתוך שנה את המניות לגורם אחר, שיעמיד את המימון הדרוש לשמירה על הזכויות בחברת לוקה.

אישור המתווה באסיפת אלרוב חייב רוב מקרב בעלי מניות המיעוט בחברה, כך שהתנגדות מצד כלל ביטוח הייתה מטרפדת את המהלך. בעבר, הסתייגה כלל ביטוח  מהעסקה עם אקירוב הבן, אך באסיפה היא כאמור תמכה בה. זאת, כאשר ימים ספורים טרם קיום האסיפה חתמה כלל על הסכם למכירת החזקותיה באלרוב נדל"ן לידי ישראל קנדה, שבשליטת ברק רוזן ואסף טוכמאייר, תמורת 382 מיליון שקל - מכירה שתניב בהשלמתה רווח נאה לחברה ולמבוטחיה.

כלל: "החברה נהגה בהתאם לכללים"

בין אלפרד אקירוב לבכירי כלל ביטוח שררו עד לאחרונה יחסים מתוחים. אלרוב מחזיקה כ-5.6% ממניות כלל ביטוח, ויש לה אישור להחזיק עד 10% מקבוצת הביטוח היחידה  שאין בה גרעין שליטה. החזקה זו עלתה לסדר היום אגב עימות שהתגלע אשתקד בין אקירוב לבין מנכ"ל כלל ביטוח, יורם נוה, ומנהל ההשקעות הראשי של החברה יוסי דורי. העימות, שנדון ב"דוח דנציגר", עסק באירועים סביב הניסיון (שכשל) להדחת המנכ"ל על ידי יו"ר כלל ביטוח דאז, דני נוה. נציין כי יו"ר כלל ביטוח כיום הוא חיים סאמט, שהומלץ לדירקטוריון על ידי אלרוב.

בכלל ביטוח מעריכים כי בדיקה של רשות שוק ההון בנושא ההצבעה באסיפת אלרוב אכן תתקיים, הגם שלתפיסתם התנהלות החברה נעשתה בהתאם לכללים, באופן בלתי תלוי על ידי ועדת ההשקעות, וללא מעורבות מצד ההנהלה.

עם פרסום הדוחות הכספיים ל-2020 ביום ב' מסרה כלל ביטוח כי "אנו גאים על התוצאות הכספיות, שהינן הטובות ביותר ב-10 השנים האחרונות ומעידות על שינוי המגמה המשמעותית בפעילותה של כלל ביטוח. לעניין אלרוב נדגיש כי הנושא מנוהל על ידי ועדות ההשקעה בקבוצה, ללא מעורבות ההנהלה והמנכ"ל".

הודות לרבעון שיא - שיפור חד ברווח הכולל השנתי

כלל ביטוח, בניהולו של יורם נוה, מסכמת את 2020 עם שיפור חד בתוצאותיה, בתום "רבעון שיא" שהעביר את החברה לרווח כולל שנתי של 602 מיליון שקל - הגבוה כמעט פי 7 מהרווח הכולל שרשמה בכל 2019. הרווח הכולל הרבעוני הגיע ל-682 מיליון שקל - הנתון השני בגובהו בענף הביטוח, אחרי הפניקס.

בין היתר הקבוצה יותר נהנתה בשנה החולפת מאשר "סבלה" מהשפעות חריגות על תוצאותיה, והללו תרמו לרווחים כ-410 מיליון שקל, בעוד שב-2019 הן גרעו מרווחי החברה כ-837 מיליון שקל. בשורה העליונה כלל ביטוח הציגה צמיחה, עם גידול של כ-2% בפרמיות ובדמי הגמולים שגבתה ב-2020, אשר הסתכמו בכ-19.5 מיליארד שקל. 

בסוף 2020 ניהלה כלל ביטוח נכסים בהיקף כולל של כ-237 מיליארד שקל, לעומת כ-220 מיליארד שקל בסוף 2019. מדובר בגידול של כ-8% בשנת הקורונה, וזאת בעיקר הודות לגאות בשוקי ההון לאחר השפל של סוף הרבעון הראשון. כיום מנהלת הקבוצה כ-244 מיליארד שקל, כשהמגמה החיובית משלהי 2020 נמשכת גם לתוך 2021.

בחינת התוצאות של חברות הביטוח הגדולות מלמדת כי כלל ביטוח עקפה בשנה החולפת את הרווח של מגדל והתקרבה לזה של מנורה מבטחים, כשהיא השתפרה מאוד גם במונחי תשואה להון. לדברי המנכ"ל יורם נוה, החברה "מיישמת בהצלחה את התוכנית האסטרטגית שהתוותה בשלהי 2019, שהותאמה במהלך 2020 ומציגה יעדי צמיחה והתייעלות מהמובילים בענף, תוך שיפור משמעותי ברווח החיתומי". וכל וזאת, "על אף משבר הקורונה".

לצד השיפור בתוצאותיה של החברה, היא עדיין לא מחלקת דיבידנדים.