התשובה הישראלית לתעלת סואץ: פקק של 57 אוניות מחוץ לנמלים

כ-20 אוניות ממתינות מחוץ לנמל אשדוד, ועוד 37 אוניות עוגנות במפרץ חיפה • בענף הספנות ממליצים על גיוס עובדים זמניים לקיצור זמני ההמתנה, אך בוועדי העובדים ובהסתדרות מתנגדים • הפקק אינו קשור לפקקי הענק בתעלת סואץ, והוא נוצר בשל גל הזמנות חומרי גלם בשבועות האחרונים

אוניות שמחכות להיכנס לנמל חיפה שטות בים / צילום: פאול אורלייב
אוניות שמחכות להיכנס לנמל חיפה שטות בים / צילום: פאול אורלייב

לא רק בתעלת סואץ: פקק של 57 אוניות מחוץ לנמלים של ישראל בים התיכון. כ-20 אוניות ממתינות להיכנס לנמל אשדוד ועוד 37 אוניות עוגנות במפרץ חיפה וממתינות להיכנס לנמל חיפה, לנמל מספנות ישראל לממגורת דגון ולנמל הדלק - כולם פועלים בשטח המפרץ. מדובר בזמן המתנה שעלול להתארך מעבר לשבוע עבור חלק מהאוניות הממתינות ובלשכת הספנות הישראלית קוראים לנמלים לגייס מאות עובדים זמניים כדי לעזור בפריקת האוניות. גורמים בחברות הנמלים אמרו ל"גלובס" כי מדובר באירוע "לא פחות חריג מחסימת תעלת סואץ על-ידי אונייה של 400 מטר".

נשיא לשכת הספנות הישראלית ד"ר יורם זבה סבור שהפקק החריג מחייב את חברות הנמלים לגייס כוח אדם זמני כדי לטפל באוניות הממתינות. אך לדבריו, ההסתדרות וועדי העובדים בנמלים מטילים וטו על כל מהלך של גיוס עובדים במיקור חוץ שלא לפי ההסכם הקיבוצי. בשיחה עם גלובס אמר זבה כי "דווקא היום כשיש לנו כל כך הרבה מובטלים צעירים, היה אפשר לגייס עובדים במיקור חוץ ולצמצם קצת את הנזק".

בנמלים אומרים כי הם עובדים מסביב לשעון כדי לטפל באוניות הממתינות, למרות החג. גורמים ממשלתיים בענף הנמלים בישראל אמרו לגלובס כי אין קשר בין הפקק הישראלי החריג לעומס האוניות שנוצר בתעלת סואץ בעקבות חסימת התעלה על ידי אוניית המכולות אבר גיבן (Ever Given).

הפקק בתעלת סואץ מנע עומס כבד יותר בישראל

לדברי אותם גורמים, העומס בישראל נובע מגל הזמנות חומרי גלם שנעשה בשבועות האחרונים. חלק מההזמנות מיוחסות להתאוששות הפעילות הכלכלית במשק ביציאה ממשבר הקורונה, בדגש על ענפי הבנייה והתשתיות. חלק נוסף מההזמנות הן ככל הנראה ספקולטיביות: יבואנים הפועלים על סמך הערכה שמחירי חומרי הגלם בעולם עומדים לעלות בחודשים הקרובים ומבקשים להצטייד כעת במלאי לתקופה ארוכה. לראייה, 49 מתוך האוניות שממתינות מחוץ לנמל מובילות מטען כללי (מלט, ברזל, עץ) והיתר הן אוניות מכולות. "המזמינים לא בלחץ לקבל את המשלוח ומי ש'אוכל אותה' הן בעיקר חברות הספנות", העריכו אותם גורמים. בנוסף הם ציינו כי "מול כזה עומס גם עוד 500 עובדים לא יספיקו. מדובר באירוע נדיר כמו תקיעת תעלת סואץ על ידי אונייה של 400 מטר".

כאמור הלחץ בנמלי הים של ישראל אינו קשור לפקק האדיר שנוצר בתעלת סואץ, אם כי בנמלים אומרים היום ש"האירוע בתעלה עזר לנו בכך כשעיכב הגעת אוניות מכולה מהתעלה - אחרת העומס היה עוד יותר גדול".

מכולות הן הסחורה העיקרית שמגיע לישראל באמצעות תעלת סואץ - להערכת לשכת הספנות מדובר בכעשרת אלפים מכולות בשבוע. שאר הייבוא לישראל, ובכלל זה חומרי גלם, דלק, תבואה וחומרים אחרים, אינו מגיע דרך תעלת סואץ אלא דרך הים התיכון.

בעיה אחרת שעמה נאלצים הנמלים להתמודד היא המכולות הריקות. מאחר והיקף הייבוא עולה כיום בהרבה על היקף הייצוא לישראל, נשארות בישראל מכולות ריקות רבות ולנמלים אין אפשרות לאחסן אותן בשטח הנמל והם נדרשים לממן את האחסון שלהן.

מנמל אשדוד נמסר כי "חברת הנמל פועלת בכל האמצעים הקיימים בידיה, בכדי לתת מענה לביקושים החריגים ולספק את השרות המיטבי לכלל לקוחותיה, גם בימי חול המועד של פסח".