דירה עם נוף לים בחצי מיליון שקל בלבד: דובאי מושכת משקיעי נדל"ן ישראלים

החל מנובמבר, גל של ישראלים החל לשטוף את האמירויות, ובהם גם כמה נציגים של חברות ישראליות גדולות, שבאו לגייס השקעות וקיבלו להפתעתם אינספור הצעות להשקיע בעצמם בשוק הנדל"ן של האמירויות ובעיקר בדובאי • שוק הנדל"ן המקומי נמצא בירידת מחירים וביקושים מזה כחמש שנים, ושיעור המס באמירויות נמוך במיוחד עד לא קיים

אי הדקל בדובאי / צילום: Shutterstock
אי הדקל בדובאי / צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות גבר זרם ההשקעות הישראליות בנדל"ן מחוץ לישראל, מברלין ועד טקסס, ממדריד ועד מוסקבה. השילוב של מחירי הנדל"ן הגבוהים כאן, והצורך בהשקעה עם תשואה גבוהה ובטוחה יחסית, הביאו לפריחת התופעה.

הסכמי השלום עם האמירויות ובחריין פתחו שוק חדש שצד מיד את עיניהם ואת כיסם של הישראלים. שימו לב לנתון הזה שפרסמה חברת הנדל"ן הפרטית "עזיזי דבלופמנטס" האמירתית מחודש אוקטובר 2020, שבועות ספורים לאחר שנחתמו ההסכמים רשמית בין ישראל לבין שתי מדינות המפרץ: לפי הדיווח הזה, ישראלים רכשו יותר מ-150 יחידות דיור בפרויקט יוקרתי בשם "קריק ווייז 2" שנבנה סמוך לחופי המפרץ, במה שמכונה "עיר הבריאות של דובאי". מדובר בדירות קטנות, בין סטודיו לשני חדרי שינה, בבניין הנשקף אל הים, ובמחיר זול במיוחד המתחיל מ-550 אלף דירהאם אמירתי, קרי מעט יותר מחצי מיליון שקל בלבד לפני מס, שגם הוא אינו גבוהה במיוחד. הרכישות בוצעו באמצעות חברות תיווך בינלאומיות, ורובן נועדו להשקעה/השכרה.

דירה אחרת של שני חדרי שינה במרכז העיר דובאי, מעין כיכר המדינה של העיר הזו, נמכרה לישראלי שי כהן ב-250 אלף דולר. כהן אמר לסוכנות בלומברג כי בנסיעתו הראשונה לדובאי הוא הופתע מאוד מרמת המחירים, ומיד קבע נסיעה שנייה שבה רכש את הנכס.

החל מנובמבר, גל של ישראלים, משקיעים ותיירים, החל לשטוף את האמירויות, ובהם גם כמה נציגים של חברות ישראליות גדולות, שבאו ברובם לגייס השקעות וקיבלו להפתעתם אינספור הצעות להשקיע בעצמם בשוק הנדל"ן של האמירויות ובעיקר של דובאי, המרכז העסקי.

הסיבה לכך היא מצבו של שוק הנדל"ן המקומי הנמצא בירידת מחירים וביקושים כבר יותר מחמש שנים, כאשר שנת הקורונה האיצה את התהליך. לפי נתונים של סוכנות בלומברג, ממחיר שיא של 16 אלף דירהאם למ"ר בשנת 2014, צנחו המחירים לפחות מ-11 אלף במהלך השנה שעברה.

חברת UBS דירגה את מחירי הנדל"ן בדובאי כפחותים מערכם - "undervalued" - בעוד בתל אביב הדירוג של מחירי הנדל"ן הוא "overvalued".

ועוד נתון - שיעור המס באמירויות נמוך במיוחד, עד לא קיים. רכישה על-ידי תושב חוץ מחייבת אגרה, שברובה מכוסה על-ידי הנחות של יזמי הנדל"ן. מכירה של דירה במהלך שלוש שנות הבעלות הראשונות אינה מחויבת במס, ואחריהן מחויבת בתשלום מע"מ של 5%. שוק השכירות עצום, בזכות יותר מ-8 מיליון זרים המתגוררים ועובדים באמירויות, והתשואות על הדירות נעות בין 5% עד 10% באזורים היוקרתיים.

עוד יתרונות: בימי שגרה דובאי נחשבת לאחת מערי התיירות המובילות בעולם, והיא מושכת אליה מעל 10 מיליון איש מדי שנה. אליהם מצטרפים בשנה האחרונה אלפי תיירים ישראלים (130 אלף מאז תחילת הטיסות בנובמבר). דובאי נחשבת לאחת הערים הבטוחות ביותר בעולם, ורמת האלימות ופשעי הרכוש בה היא נמוכה מאוד.

החיבור בין אטרקטיביות ההשקעה שם והצורך במשקיעים הביא יזמי נדל"ן אמירתיים להרחיב מאוד את הפרסומים בישראל ואף לגייס עובדים דוברי עברית לסוכנויות שם כדי לענות על הביקוש ולמשוך עוד ישראלים. בדובאי מעריכים כי עם ההתגברות המקווה על הקורונה (האמירויות נמצאות לא הרחק אחרי ישראל בשיעור החיסונים הארצי) ולקראת תערוכת אקספו 2020 שנדחתה בשל הקורונה לחודש אוקטובר 2021, יגדלו הביקושים, בוודאי לשכירות קצרה אבל גם להשקעות ברכישה.

לשם כך החלו שתי חברות נדל"ן גדולות מדובאי - דאמאק פרופרטיז (Damac Properties PJSC) ואמאר פרופרטיז (Emaar Properties PJSC) - להציע משרות לדוברי עברית בחברות כדי לענות על הביקוש הצפוי. הגיוס נעשה בפרסומים ברשתות החברתיות בישראל וכן בדפים בעברית שהשיקו שתי החברות באתרי הבית שלהן. ניל מקלאפלין, סגן נשיא דאמאק פרופרטיז, אומר לבלומברג כי הצפי הוא שתערוכת אקספו תיתן דחיפה עצומה לקשר המסחרי-נדל"ני עם הישראלים, קשר שעוכב בשל הקורונה.

נתוני נדל"ן מאסטר

בשנת 2015 מחירי הדיור בדובאי ירדו בכ-11%, ומחירי הדיור באבו דאבי ירדו בכ-0.8%. בשנת 2016 מחירי הדיור ירדו ב-0.4% בדובאי וב-3.7% באבו דאבי.

בשנת 2017 מחירי הדיור ירדו ב-3.9% בדובאי וב-9% באבו דאבי.

בשנת 2018 מחירי הדיור צנחו בכ-8.6% בדובאי וב-6.9% באבו דאבי.

בשנת 2019 מחירי הדיור נפלו בכ-6% בדובאי וב-7.5% באבו דאבי.

בשנת 2020 מחירי דירות לקנייה בדובאי צנחו בכ-5.39%-6.67%, ומחירי בתים למכירה באבו דאבי ירדו בכ-6.65%-6.77%.