ביידן דוחף לקידום פרויקטים של ייצור אנרגיה מרוח בים

הממשל מבקש להאיץ חכירת אזורים לשימוש טורבינות רוח מול חופי ניו יורק, ניו ג'רזי ובמקומות אחרים

טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, windwalk
טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, windwalk

ממשל ביידן מתכנן לתת למהנדסי אנרגיית רוח גישה לחלקים גדולים יותר מחוף האוקיינוס האטלנטי ולהתחיל סדרה חדשה של הערכות מצב סביבתיות בניסיון לתת תנופה לעסקי האנרגיה המתחדשת מול חופי הים.

בכירים בבית הלבן אמרו ביום שני שהם רוצים להתקדם בהליך מהיר להחכרת מים טריטוריאליים אמריקאים מול חופי ניו יורק וניו ג'רזי.

תעשיית השבשבות רוצה למקם טורבינות רוח במים הרדודים שמול לונג איילנד ומזרח ניו ג'רזי, אזור שבו בעלי אינטרסים של דיג מסחרי תבעו את החברות בעבר כדי למנוע מהם להציב טורבינות, כי טענו שזה יסכן מיליוני דולרים מהעסקים שלהם, בייחוד בדיג רכיכות.

הממשל מקדם גם את הליך הרישוי לפרויקט המכונה "רוח האוקינוס" (Ocean Wind) מול החוף הדרומי של ניו ג'רזי. בכירים בבית הלבן אומרים שהם מתחילים בחינה של ההשלכות הסביבתיות של הפרויקט, הראשונה בין 10 בחינות מסוג זה שאמורות להתחיל השנה.

הצעדים האלה נועדו לקדם תעשייה שהייתה לה התחלה איטית בארה"ב ולעתים קרובות עוכבה בגלל עניינים הקשורים ברישוי ברמה פדרלית. כיום יש לארה"ב רק שתי חוות רוח בים - מול חופי רוד איילנד ווירג'יניה - והן מפעילות ביחד פחות מעשר טורבינות.

לשם ההשוואה, עסק הטורבינות הימיות משגשג באירופה, ויש עשרות טורבינות ענקיות מול חופי גרמניה, דנמרק ובריטניה.

הנשיא ג'ו ביידן רוצה לראות צמיחה מהירה של מקורות אנרגיה עם אפס פליטות על מנת להאט את שינוי האקלים ולהגדיל את התעסוקה בקרב עובדי צווארון כחול במדינה. בהכרזה של יום שני נכללה קביעת יעד של 30 אלף מגה וואט מטורבינות ימיות עד 2030, יותר מפי שלושה ממה שתגיע אליו ארה"ב בשנת 2026 אם כל האישורים הנחוצים יופקו ללא דיחוי, כך מעריכות קבוצות מסחר שונות.

על מנת להגיע ליעד, הממשל מתכנן לסגור חוזי חכירה חדשים ולהשלים את כל הבחינות של 16 יוזמות שונות עד 2025. סוכנות במשרד הפנים האמריקאי תתחיל פרויקט למכירת חוזה מול חופי ניו יורק בסוף שנה זו או בתחילת 2022, כך אמרו בבית הלבן.

"הנשיא ביידן מאמין שיש לנו הזדמנות ענקית", אמרה ג'ינה מקרתי, יועצת האקלים של הבית הלבן, בהודעה שפורסמה לפני מצגת בצורת סרטון שהוצגה לנציגי המדינות, מנהיגי קבוצות עובדים ובכירים בתעשיית הרוח. "אין מקום שבו גודל ההזדמנות יותר ברור מאשר ברוח מול חופי הים".

החשש: השפעה על נתיבי משלוח ימי

יש בערך 10 הצעות המחכות במשרד לניהול אנרגיה ימית, הסוכנות של משרד הפנים האחראית על הנפקת רישיונות לבניית טורבינות ימיות. מוקדם יותר החודש סיים המשרד בדיקה של הפרויקט הגדול הראשון במדינה - פרויקט בעלות של 2.8 מיליארד דולר מול חופי מסצ'וסטס המכונה Vineyard Wind - אחרי שנתקל בכמה עיכובים בזמן ממשל טראמפ.

הרבה מהחשש מתרכז בשאלה איך טורבינות עשויות להשפיע על נתיבי משלוח ימיים, מסלולי הנדידה של לוויתנים ואזורי דיג מסחריים.

האזור באוקיינוס מול ניו יורק המיועד להתקנת טורבינות הוא אחד האזורים הפורים ביותר לדיג רכיכות, כך אמר דיוויד פרולה, עורך דין המייצג את קרן שרידות המדגה, קבוצה הכוללת את רוב הספינות לדיג רכיכות באוקיינוס האטלנטי.

טורבינות נוספות יקשו על סירות דיג גדולות לנווט כי הן מפריעות למכ"מים עליהם מסתמכים קברניטי הסירות בלילה, כך אמר פרולה.

"אנו מודאגים שישנו כזה מומנטום לאנרגיית רוח בים שתעשיית הדייג הולכת לסבול מהנזק המשני של זה", אמר פרולה.

יותר ממיליון דולר על מחקר

בכירים בממשל אמרו שמשרדי המסחר והאנרגיה יוציאו יותר ממיליון דולר על מחקר שאמור לעזור לתעשיות אנרגיית הרוח והדיג לחיות יחד.

חברי משלחות מהקונגרסים של ניו יורק וניו ג'רזי תמכו בהקמת טורבינות בים. הם כתבו לממשל ביידן בחודש שעבר - וקיבלו תמיכה מאיגוד תעשיות הים הלאומי - וביקשו להאיץ חתימה על חוזה חכירה לשטח הימי מול חופי ניו יורק השנה.

איגוד תעשיות הים הלאומי, המייצג תעשיות ימיות כולל ייצור אנרגיה מרוח ומנפט, הוציא הודעה מטעם הנשיא אריק מיליטוובה ובה נכתב שהאיגוד מקווה שהממשל יבטיח שלמשרד לניהול אנרגיה ימית יהיו המשאבים להם הוא זקוק על מנת להבטיח את קיומה של "תעשיית רוח אמריקאית מצליחה".