הבנק הגדול ביותר ביפן מזהיר מחשיפה של 300 מיליון דולר לארכגוס קפיטל

בנק מיצובישי UFJ מצרף לנומורה ולקרדיט סוויס ומזהיר מהפסדים בשל קשיי נזילות של קרן הגידור Archegos Capital Management, של המשקיע ביל הואנג

סניף של בנק מיצובישי UFJ. מזהיר מהפסדים בשל קשיי נזילות של קרן הגידור / צילום: Reuters, Yuya Shino
סניף של בנק מיצובישי UFJ. מזהיר מהפסדים בשל קשיי נזילות של קרן הגידור / צילום: Reuters, Yuya Shino

אזהרת בנק מיצובישי UFJ מפני הפסד אפשרי בסך 300 מיליון דולר בקשר עם לקוח מארה"ב, קשורה להתפתחויות בקרן הגידור ארכגוס קפיטל מנג'מנט (Archegos Capital Management), של המשקיע ביל הואנג (Bill Hwang) - כך לפי דיווח בבלומברג, מפי מקורות יודעי דבר. מניית הבנק ננעלה בירידה של 0.5%, לפני ההודעה.

הבנק הגדול ביפן מצטרף לשורה הולכת ומתארכת של גופים פיננסיים בינלאומיים, הנערכים להשלכות של כישלון הקרן בשבוע שעבר להגדיל את הביטחונות (מרג'ין קול). בפעילות מול גוף פיננסי כמו ברוקר או בנק השקעות הסוחרים נדרשים להפקיד ביטחונות כספיים הנקראים Margin. ביטחונות אלו מתעדכנים בהתאם למחיר ולתנודתיות בנכס הבסיס של ההשקעה. מצב שבו סוחר נדרש להגדיל את ה"מרג'ין" נקרא "Margin Call", ובמידה שהסוחר לא נענה לקריאה לרוב הגוף הפיננסי יהיה רשאי לסגור את הפוזיציה בעצמו. וזה מה שקרה לביל הואנג, מנהל קרן גידור שבעבר הודה בסחר על פי מידע פנים, וכיום בעלים של ארכגוס קפיטל מנג'מנט.

המלווים רק מתחילים להעריך את היקף הנזקים מסגירת הפוזיציות בסך יותר מ-20 מיליארד דולר של ה"פמילי אופיס" של הואנג בניו יורק, שטילטלה את שוקי המניות בשבוע שעבר. הפרשה העמידה באור הזרקורים את העולם של אסטרטגיות מסחר ממונף. בין הגופים שהזהירו מהפסדים "משמעותייים" נמנים בנק נומורה היפני וקרדיט סוויס השווייצי.

לפי הודעת הבנק, הוא מעריך את היקף ההפסדים של החברה הבת באירופה, שעשוי להשתנות בהתאם למחירי השוק ולעסקאות. עוד נמסר כי להפסדים לא צפויה השפעה משמעותית על היכולות העסקיות או היציבות הפיננסית.

לפי הדיווח בבלומברג, הפסד של 300 מיליון דולר עלול לפגוע משמעותית בפעילות ניירות הערך של הבנק באירופה. החברה הבת שבסיסה בלונדון, MUFG Securities EMEA, דיווחה ב-2019 על רווח של 116 מיליון דולר בלבד, לפי הדיווח המעודכן ביותר. הבנק עצמו דיווח על רווח לפני מס של 155 מיליון דולר מהפעילות באזור בשלושת הרבעונים שהסתיימו בדצמבר.

האירועים החלו בשבוע שעבר עם הנפקת מניות של חברת התקשורת האמריקאית ויאקום, שביקשה לגייס כ-3 מיליארד דולר ונפלה בכ-27 ביום המסחר בשישי. הירידות חשפו כי הואנג, שהיה מושקע בה, לא החזיק ככל הנראה במספיק ביטחונות עבור ההשקעה. הבנקים של הואנג דרשו ממנו להנזיל נכסים בשווי של מעל 20 מיליארד דולר ונאלצו לממש ביטחונות ולסגור לו קווי אשראי. כאמור, קרדיט סוויס, וככל הנראה גם הבנק היפני נומורה שנפל אתמול ב-16% ביום הגרוע מעולם, יידרשו לבצע הפרשות בגין החשיפה להואנג.