שינוי כיוון: גרמניה מאשרת שימוש בחיסוני אסטרהזנקה רק מעל גיל 60

במדינות המחוז במדינה חוששים מתופעות לוואי של החיסון, הכוללות קרישי דם • סוכנות התרופות האירופית (EMA) הכריזה בשבוע שעבר כי החיסון "בטוח לשימוש"

מבוגר מקבל חיסון של אסטרהזנקה  בגרמניה / צילום: Associated Press, Matthias Schrader
מבוגר מקבל חיסון של אסטרהזנקה בגרמניה / צילום: Associated Press, Matthias Schrader

אחרי זיגזוג מתמשך בנוגע לבטיחות השימוש בחיסון לקורונה של אסטרהזנקה, החליטו היום הרשויות בברלין, בברנדנבורג ובמדינות מחוז נוספות לא לחסן אנשים מתחת לגיל 60 בחיסון זה, מחשש לתופעות לוואי הכוללות קרישי דם. לפי הדיווחים בגרמניה, הוועדה המייעצת לענייני חיסונים במכון רוברט קוך הממשלתי צפויה לפרסם בקרוב הנחיות המאמצות קווים מנחים אלה - ולהציע את החיסון רק לגילאי 60 פלוס. ההמלצה תהיה מנוגדת להמלצה הראשונית של הרשויות בגרמניה, לחסן בחיסון זה רק צעירים מתחת לגילאי 65.

סוכנות התרופות האירופית (EMA) הכריזה בשבוע שעבר כי החיסון "בטוח לשימוש", אך אמרה כי לא ניתן לשלול קשר ישיר לשורת מקרים של בעיות בקרישת דם שלפי החשד הובילו למוות בכמה מהמקרים. לפני פרסום ההודעה השעו מדינות רבות באירופה את השימוש בחיסון, אך אחרי הכרזת ה-EMA רובן שבו להשתמש בו. דנמרק, עם זאת, הודיעה כי לא תעשה זאת עד שלא יתבררו הנתונים והקשר האפשרי.

ואולם, שבוע אחרי שגרמניה חזרה להשתמש בחיסון, הודיעו היום במפתיע הרשויות בברלין ובמינכן, בין השאר, כי בעקבות כמה מקרים נוספים שאירעו, הן משעות את השימוש בחיסון זה. לפי הדיווחים, הערב (ג') צפויה להתקיים פגישה מקוונת בין הקאנצלרית אנגלה מרקל לשר הבריאות יינס שפאן ולראשי מדינות המחוז, ובה תוסכם מדיניות אחידה, שכוללת שימוש בחיסון רק בגילאי 60 ומעלה. עם זאת, צעירים יוכלו לקבל את החיסון "לפי שיקול הרופאים", וכן מי שקיבל את מנת החיסון הראשונה יהיה זכאי לקבל את מנת החיסון השנייה.

כרגע בגרמניה רוב המתחסנים הם מבוגרים וקשישים מעל גיל 75, וכן אנשי צוות רפואי, שוטרים, כבאים וקבוצות קטנות אחרות שהוגדרו על ידי הרשויות. בעוד ישנם מאגרים של מיליוני מנות חיסון של אסטרהזנקה, כמעט שלא ניתן להשיג תורים לחיסונים של ביונטק-פייזר. האיחוד נלחם כדי להשיג עוד עשרות מיליוני מנות של חיסון זה, על חשבון בריטניה.

הממלכה המאוחדת כבר השתמשה ביותר מ-10 מיליון מנות של החיסון של אסטרהזנקה, ולדברי ראש הממשלה ושר הבריאות הבריטיים "אין כל בעיה בריאותית" בחיסון של החברה הבריטית-שבדית אסטרהזנקה.