ריבלין: אטיל את הרכבת הממשלה על המועמד בעל הסיכוי הגבוה ביותר

נשיא המדינה: "אני מקווה שנבחרי הציבור ישכילו לשמוע את העם בישראל ואת תביעתו לחיבורים לא שגרתיים, לשיתופי-פעולה חוצי מגזרים, לעבודה עניינית ומסורה למען אזרחי ישראל כולם" • "החברה הישראלית זקוקה לממשלה שתעביר תקציב"

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, מביע תמיכה בקואליציה חוצת מגזרים, כפי שמסתמנת בין אם בגוש נתניהו או בגוש הנגדי. בנאום בטקס קבלת תוצאות הבחירות הרשמיות אמר ריבלין כי הוא "מקווה שנבחרי הציבור ישכילו לשמוע את העם בישראל ואת תביעתו לחיבורים לא שגרתיים, לשיתופי-פעולה חוצי מגזרים, לעבודה עניינית ומסורה למען אזרחי ישראל כולם. אנחנו נבחן זאת בסבב ההתייעצויות הצפוי ביום שני הבא", הוסיף.

לדברי הנשיא, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של חבר הכנסת הנבחר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. ריבלין הוסיף כי הוא מקווה שתיכון ממשלה שתשכיל לאחות את הקרעים ולשקם את החברה בישראל שספגה מכה קשה ביותר בצל מגפת הקורונה.

לדבריו, "החברה הישראלית זקוקה לממשלה שתעביר תקציב מדינה, שתוביל דרך של ריפוי המערכות והאזרחים שנפגעו, ותחלץ את מוסדות המדינה מהקיפאון הפוליטי אליו נקלענו דווקא ברגעים שבהם אזרחי ישראל זקוקים למוסדות המדינה יותר מכל". 

לדברי ריבלין, המשבר הפוליטי אומנם פוגע ומחליש במידה מסוימת את הדמוקרטיה שלנו, "אבל הוא לא יוכל לה. אנחנו חזקים ממנו. החברה הישראלית חזקה ממנו". 

הנשיא קיבל לידיו את תוצאות הבחירות הרשמיות מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן, שאמר כי הוועדה העמיקה את הפיקוח על טוהר הבחירות, וכי נבדקו כל הטענות שהובאו בפני הוועדה, ללא קשר לשיוכו הפוליטי של הפונה. "אין לי ספק שהתוצאות משקפות במלואן את רצון הבוחר", אמר פוגלמן.  

נשיא המדינה ריבלין ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט פוגלמן / צילום: עמוס בן גרשום\ לע"מ
 נשיא המדינה ריבלין ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט פוגלמן / צילום: עמוס בן גרשום\ לע"מ

ריבלין הזכיר כי זו הפעם החמישי בתוך פחות משבע שנות כהונה שהוא מקבל את תוצאות הבחירות לכנסת, והפעם הרביעית בתוך פחות משנתיים. "אין צורך לתאר את הסיטואציה המורכבת הזו שבה נמצאת החברה הישראלית והפוליטיקה הישראלית, אך אל לנו לשכוח שמערכת הבחירות לכנסת היא סממן ממלכתי עליון השוכן ב'קודש-הקודשים' של הדמוקרטיה שלנו. זהו האמצעי המובהק ביותר של הציבור להשמיע את קולו ולבחור את נבחריו. ומשכך, אין להקל ראש בגודל השעה".

הנשיא העניק מחמאות לוועדת הבחירות ולמנכ"לית שלה, אורלי עדס, על ניהול הבחירות בזמן קצר ותוך משבר הקורונה, לרבות הקמת מערך הצבעה נגיש למבודדים, לחולים ולאזרחים המשתייכים לקבוצות סיכון שחוששים, ובצדק, להיחשף לנגיף הקטלני.

הוא הוסיף כי "ועדת הבחירות פעלה בתוך אקלים רווי מתחים וחשדות, מבית ומחוץ, שמאיים להטיל ספק במקצועיותם של שומרי הסף, לרבות אתכם, האמונים על הבטחת טוהר הבחירות ונתינת התוקף הרשמי לתוצאותיהן. אתם, חברי וחברות הוועדה, עשיתם במלאכת הקודש הזאת במקצועיות, בענייניות, בתחושת שליחות כנה ואמתית, בשם העם בישראל וחוקי המדינה היהודית והדמוקרטית. אין לנו, אזרחיות ואזרחי מדינת ישראל, אלא להודות לכם על שירותכם הנאמן ולקבל ברצון את התוצאות שאתם מגישים היום כתוצאות הרשמיות של מערכת הבחירות לכנסת ה-24, כדברו של העם בישראל".

נזכיר כי התייעצויות עם הנשיא לקראת הקמת הממשלה יהיו פומביות, ובכמה מהמפלגות נמתחה על כך ביקורת, שכן לטענתן הפומביות אינה מאפשרת את הגמישות הנחוצה מאוד במערכת הפוליטית ובוודאי במצב כה מורכב.

ריבלין אמור להטיל את מלאכת ההרכבה על אחד מהמועמדים ביום רביעי הבא. 

בליכוד מגיבים בביקורת על דברי הנשיא כי יטיל את הרכבת הממשלה על בעל הסיכוי הטוב ביותר: בהודעה מטעם יו״ר הכנסת יריב לוין, שר האנרגיה יובל שטייניץ והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה נאמר: "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות! אסור לו להיות שחקן פוליטי. מאז הקמת המדינה, כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר - וכך צריך להיות גם הפעם". 

הודעת הליכוד עוררה גל של גינויים ותגובות זועמות