הפורום הכלכלי העולמי: הקורונה הסיגה אחורה ב-40 שנה את השוויון בין נשים לגברים

דוח הפורום הכלכלי העולמי על פערי מגדר לשנת 2021 מצא פערים מתרחבים בין נשים לגברים בעיקר בתחומי העבודה והייצוג הפוליטי • בפעם ה־12: איסלנד בפסגת המדינות השוויוניות מגדרית • והיכן ממוקמת ישראל במדד צמצום הפער המגדרי?

שוויון מגדרי / אילוסטרציה: אפרת לוי, גלובס
שוויון מגדרי / אילוסטרציה: אפרת לוי, גלובס

מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי והחברתי הנלווה אליה הסיגו אחורה את השוויון הגלובלי בין נשים לגברים בכ-40 שנה - זו המסקנה של דוח הפורום הכלכלי העולמי (WEF), המנטר באופן קבוע את הפער בין המגדרים בשורה של תחומים, אשר פורסם אתמול (ג').

הדוח מצא פערים מתרחבים בין נשים לגברים בעיקר בתחומי העבודה והייצוג הפוליטי. מחברי הדוח חישבו כי אם בשנה שעברה העריכו כי ייקח 100 שנה לסגור ברחבי העולם את הפערים בין נשים לגברים, השנה זינק טווח זמן זה ל־135 שנים.

לפי דוח הפורום הכלכלי העולמי, ההשפעה הגדולה ביותר של מגפת הקורונה מורגשת בשוק העבודה. חלק מהעובדים בתחומים שנפגעו ביותר על-ידי ההגבלות והסגרים שנועדו להיאבק במגפה - כמו התיירות, האירוח והגסטרונומיה - הן נשים. בנוסף, סגירת הגנים ובתי הספר הממושכת במדינות רבות הטילה על נשים באופן לא פרופורציונלי את הצורך להישאר בבית ולטפל בילדים.

הדוח מציין כי 5% מהנשים איבדו את מקום עבודתן, לפי הערכות ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), לעומת 3.9% מהגברים. מגמת שכירת נשים לתפקידים בכירים הוסגה לאחור בשנה או שנתיים, מעריכים מחברי הדוח. כמו כן, סקטורים שבהם נשים מהוות את רוב כוח העבודה, כמו מגזר השירותים, ארגונים לא-ממשלתיים ועוד, נפגעו קשה יותר מאשר סקטורים כמו טכנולוגיה ושירותים פיננסיים, בהם יש רוב גברי.

"פערים קיימים השתקפו באופן בלתי סימטרי והועצמו על-ידי המשבר", נכתב בדוח של ה-WEF, הארגון האחראי מדי שנה גם לפסגה הכלכלית בדאבוס, אשר אימץ בשנים האחרונות עמדות ברורות יותר נגד אי-שוויון, בעד מאבק בהתחממות הגלובלית, ושם דגש על מדינות מתפתחות.

הדוח בודק באופן קבוע ב-15 השנים האחרונות את הפער בין נשים לגברים בתחומי הכלכלה והעבודה, החינוך, הבריאות והפוליטיקה. הוא מנטר את המצב ב-156 מדינות על סמך עשרות מדדים, ומאפשר השוואה בין מדינות וכן איתור מגמות גלובליות.

אחת המגמות של השנים האחרונות היא של ממשלות באפריקה לבצע רפורמות יסודיות שנועדו להגביר את השוויון, בעיקר על-ידי הגברה משמעותית של הייצוג הפוליטי של נשים בבתי הנבחרים. גם באירופה כמה ממשלות, בעיקר מהצד הסוציאל-דמוקרטי של המפה הפוליטית, הוקמו על עיקרון של שוויון בין שרים לשרות. 

 
  

מחברי הדוח מציינים במיוחד את נמיביה ורואנדה כמדינות שבהן השינוי שחל במעמד הנשים בפוליטיקה ובחברה היה המהיר ביותר; ואת איסלנד, פינלנד ונורבגיה כמדינות שבהן הפער בין גברים ונשים הוא הקטן ביותר. חמש מדינות אלה נמצאות ברשימת עשר המדינות שבהן הפערים בין נשים לגברים הם הקטנים ביותר.

ה-WEF קורא לאמץ "אסטרטגיות שיקום רגישות למגדר" בעקבות הקורונה, כלומר לשים דגש על קידום השוויון כחלק מהבנייה מחדש של מגזרים כלכליים ותעשיות שנפגעו על-ידי המגפה, כמו גם למצוא פתרונות עסקיים וממשלתיים לסוגיית החינוך והמשפחה.

מחברי הדוח מציינים כי הנסיגה החזויה בהגעה לשוויון נובעת ברובה מירידה בכמה מדדים במדינות גדולות. מתוך 153 המדינות שנבדקו בשנתיים האחרונות, 98 רשמו שיפור בשנה החולפת, לעומת 55 שבהן המדד לא השתפר או שהן רשמו ירידה. בין המדינות שהמצב בהן הורע נמצאות בין היתר פולין, סלובקיה, הודו, אינדונזיה, אתיופיה ואיראן. יפן וארה"ב, למשל, "מככבות" במיעוט הייצוג הפוליטי לנשים, בעוד הודו ופקיסטאן נמצאות בתחתית הטבלה של השתתפות נשים בכוח העבודה.

הפער הגדול ביותר שעדיין קיים ברמה העולמית הוא בתחום הייצוג הפוליטי (רק 22% מהפער נסגר, נסיגה של יותר מ-2.4% לעומת השנה שעברה). התחום השני בגודלו בו ישנו פער הוא בהשתתפות בעבודה ובהבדלי השכר. רק 58% מהפערים הגלובליים בתחום זה נסגרו עד כה, וכותבי הדוח מציינים כי הם חוזים "השפעה שלילית" למגפת הקורונה עליו.

תחום אחד שבו הפערים כמעט ונסגרו הוא החינוך. בעוד 14 שנים בלבד, חוזים מחברי הדוח, "ייסגר הפער הגלובלי בנוגע לגישה לחינוך לנשים ולגברים", ו-37 מדינות (ביניהן ישראל) כבר השיגו שוויון בתחום זה בין המגדרים. גם בתחום הבריאות וההישרדות חוזים מחברי הדוח שוויון בעוד עשורים בודדים (96% מהפער כבר נסגרו).

הדוח מצא כי פערי השכר בין נשים לגברים, הקשורים בין השאר לעובדה שבמצב העניינים החוקי והחברתי כיום נשים נוטות לעבוד פחות בשל הצורך לטפל במשפחה, קיימים באופן בולט בכל המדינות המערביות. במקום הראשון במדד זה נמצאת שבדיה, שבה יש פער של 18% בממוצע בין השכר של נשים לגברים. בצרפת עומד הפער על 39%, בדנמרק השכנה על 38%, ובארה"ב על 35%. בישראל עומד הפער שחושב על 39% (הכנסת נשים היא 61% מהכנסת גברים).

ישראל עלתה ארבעה מקומות, אבל תוצאות הבחירות האחרונות עלולות לדרדר אותה

ישראל עלתה מהמקום ה-64 למקום ה-60 במדד צמצום הפער המגדרי של ארגון הפורום הכלכלי העולמי (WEF), אולם נראה כי החישוב מושפע מתוצאות הבחירות הקודמות. בכנסת הקודמת היה שיעור הנשים בפרלמנט 26.7%, לעומת שיעור של 24.1% לפי תוצאות הבחירות האחרונות. לירידה זו עשויה להיות השפעה משמעותית על מדד הייצוג הפוליטי, ודרכו על הדירוג הכולל.

בתחומי ההשתתפות בכוח העבודה והייצוג הפוליטי, נמצאת ישראל במקום ה-65 מתוך 156 המדינות שנבדקו. בתחום השוויון בגישה לחינוך לנשים ולגברים, ישראל חולקת את המקום הראשון (שוויון מגדרי) עם כ-25 מדינות אחרות.

יש לציין כי ישראל ירדה בדירוג העולמי 15 מקומות לעומת המצב ב-2006, בעיקר בגלל השיפור היחסי של מדינות אחרות וההשקעה שלהן בהגעה לשוויון מגדרי, ולא רק בגלל הרעה של המצב במדינה. 

ואיפה ישראל עומדת?

■ מקום 60 בעולם מתוך 156 מדינות בפער בין המגדרים

■ ירדה 15 מקומות בדירוג מאז 2006 (אך עלתה ארבעה מקומות מאז הסקר הקודם)

■ 24.1% נשים בקרב חברי וחברות הפרלמנט

■ 34% נשים בקרב מחוקקים, בכירים ומנהלים

■ 38% פערי שכר על עבודה דומה (הכנסת נשים היא 62% מהכנסת הגברים)

● מקום 65 בעולם בתחום הכלכלה והעבודה וכן בייצוג הפוליטי

* נתונים: הפורום הכלכלי העולמי