יחד עם ההתאוששות מהקורונה: השווי של הפניקס, הראל ומנורה מבטחים נסק לשיא

בסוף 2020 ניהלו 6 קבוצות הביטוח הגדולות יותר מ-1.3 טריליון שקל, גידול של יותר מ-7% ביחס ל-2019 • זאת למרות פגיעה של כ-1.8% בפרמיות ובדמי הגמולים לפנסיה ולגמל בשנת הקורונה • הרווח המצרפי נסק ב-36% לכ-4.2 מיליארד שקל, הודות לרבעון רביעי חזק במיוחד

יאיר המבורגר, ערן גריפל, בני גבאי / צילום: אביב חופי, יח"צ - ענבל מרמרי, גיא חמוי
יאיר המבורגר, ערן גריפל, בני גבאי / צילום: אביב חופי, יח"צ - ענבל מרמרי, גיא חמוי

2020 הייתה שנה מצוינת עבור שש קבוצות הביטוח הציבוריות הגדולות, שנסחרות בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל כל אחת. זה קרה למרות המכות שהקורונה הנחיתה על הענף - בעיקר ברבעון הראשון אשתקד. ההכנסות מהשקעות ומדמי הניהול בכל 2020 היו נמוכות מאלו שנרשמו ב-2019, ג ם בשל השפעות "חריגות" שהשפיעו לחיוב ב-2020 לעומת שנה קודם, דרך תזוזות מהותיות בעתו דות.

למעשה, 2020 שבה והמחישה היטב שהחברות הגדולות בענף הביטוח הולכות בעיקר בכיוון שמתווים להן שוקי ההון, שמשפיעים ישירות על ההכנסות מהשקעות, והעתודות שזזות בענף מדי שנה, במה שלא אחת נראה כאילו "היוצא דופן הוא הביזנס השוטף בביטוח". השיפור בתוצאות החברות הגדולות - הפניקס, הראל, מנורה מבטחים, מגדל, כלל ביטוח ואיי.די.איי ביטוח (המוכרת כ"ביטוח ישיר") - התרחש החל מהרבעון השני  ובדגש על האחרון.

כך, ברב עון הרביעי של 2020 רשמו שש קבוצות הביטוח רווח כולל מצרפי שהיווה יותר מ-70% מהרווח הכולל השנתי שלהן, כשהמגמה החיובית נמשכה אל תוך הרבעון הראשון של 2021. מגמה זו

 לא חמקה מעיני המשקיעים בבורסה, ובימים האחרונים המניות של שלוש הקבוצות הגדולות - הפניקס, הראל ומנורה מבטחים, רושמות שיאי כל הזמנים מבחינתן.

הפניקס לדוגמה נסחרה השבוע לפי שווי של כ-7.5 מיליארד שקל, לאחר שהציגה את הרווחים הגבוהים ביותר בענף, הודיעה על חלוקת דיבידנד חריג של 380 מיליון שקל, וחודשים אחדים לאחר שהציגה תוכנית אסטרטגית שמכוונת לצמיחה ומדיניות דיבידנד. המתחרה העיקרית הראל נסחרה ברמות שווי של 7.3 מיליארד שקל, וגם היא פרסמה מדיניות דיבידנד.

לצדן בולטת גם מנורה מבטחים, עם שיא משל עצמה לאחר שהציפה ערך רב הודות לעסקה גדולה עם אלייד שבהובלת יצחק סוארי, שנכנסה לשותפות בחברת הפנסיה והגמל שלה - וכבר נסחרת לפי שווי של 4.6 מיליארד שקל. מנגד, מגדל, כלל ביטוח ואיי.די.איי ביטוח לא נמצאות ברמות שיא.

 
  

אלו הם המספרים העיקריים של חברות הביטוח הגדולות בשנה החולפת:

4.19 מיליארד שקל  היה הרווח הכולל המצרפי של 6 קבוצות הביטוח הגדולות ב-2020, גבוה בכ-36% מהרווח הכולל שרשמו ב-2019, וזאת כאמור למרות שב-2019 הן רשמו הכנסות גבוהות יותר מהשקעות ומדמי ניהול. כל שש החברות רשמו רווח כולל ניכר בשנה החולפת, כשרק שתיים מהן, מגדל והראל, רשמו קיטון ברווח ביחס לשנה שקדמה.

את הרווח הגבוה ביותר, ו החריג מאוד בגובהו, רשמה הפניקס - יותר מ-1.35 מיליארד שקל, בין היתר הודות לשיפור בעסקים הביטוחיים ולרווחים "חריגים" בעתודות, כולל רווח גבוה מאוד של 231 מיליון שקל לפני מס ברכב חובה - כנראה הודות לשחרור עתודות.

את הרווח השני בגובהו הציגה הראל, שכבר שנים מובילה את הענף לצד הפניקס. ב-2020 רשמה החברה רווח כולל של כ-833 מיליון שקל, הגבוה מרווח של 649 מיליון שקל שרשמה מנור ה מבטחים, אשר לפחות כל עוד כלל ביטוח ומגדל לא ממצות את הפוטנציאל שלהן, מבססת את מעמדה כקבוצת הביטוח השלישית בגודלה בענף. אגב, גם מנורה נהנתה בשנה החולפת מרווח גבוה מאוד ברכב חובה, למשל.

כלל ביטוח ומגדל, שבעבר היו שתי הגדולות בענף, רשמו ב-2020 רווח כולל של 602 מיליון שקל ושל 537 מיליון שקל, בהתאמה, וזאת בצל מריבות אדירות בצמרת מגדל - שבתוך חודשים ספורים נפרדה בעימותים משני יו"רים. לצדן יש את "ביטוח ישיר", שממשיכה להציג רווחיות גבוהה מאוד ביחס לגודלה, עם רווח של כ-213 מיליון שקל אשתקד, על היקפי פעילות קטנים משמעותית משל מתחרותיה הגדולות.

2.96 מיליארד שקל היה הרווח הכולל המצרפי שרשמו שש קבוצות הביטוח הגדולות ברבעון הרביעי של 2020. מדובר ברווח הגבוה ביותר מפי 4 מהרווח הכולל שהחברות הללו רשמו יחדיו ברבעון האחרון של 2019. למעשה, הרווח המצרפי של השש ברבעון היווה כ-96% מהרווח הכולל שהן רשמו בכל שנת 2019.

כל שש הקבוצות הגדולות רשמו שיפור ניכר ברווחיהן ברבעון הרביעי, כשהרווח הגבוה ביותר נרשם אצל הפניקס והיה יוצא דופן ברמה של 859 מיליון שקל.

הרווח הרבעוני השני בגובהו נרשם אצל כ לל ביטוח, ולאחריה ניצבה מגדל. למעשה, לאחר שנים שסבלו מאתגרים וטעויות בניהול, וכן מההשפעות הכי חריפות על הרווחיות כתוצאה מתנודות בעקום הריביות, כלל ביטוח ומגדל מזכירות שכאשר שוקי ההון הולכים עמן - הן עדיין יודעות לייצר רווחי עתק. 

111.4 מיליארד שקל זהו היקף הפרמיות ודמי הגמולים שהציגו שש קבוצות הביטוח בשנה החולפת. מדובר אמנם בקיטון של 1.8% ביחס ל-2019, שנובע מהשפעות משבר הקורונה שבשיאו מאות אלפי ישראלים איבדו את עבודתם, באופן קבוע או זמני. בין 2019 ל-2020 הסתכמה כלל הירידה באובדן של יותר מ-2 מיליארד שקל בפרמיות ודמי גמולים.

הקיטון נרשם בעיקר בעסקי ביטוח החיים ובהפקדות לגמל וההשתלמות, כפועל יוצא של השינויים בשוק התעסוקה. כך, הפרמיות בביטוח החיים הצטמקו בשנה החולפת ביותר מ-1.6 מיליארד שקל ביחס ל-2019, ודמי הגמולים בהשתלמות ובגמל קטנו בכ-1.1 מיליארד שקל, ולגמרי קיזזו את הגידול הדומה שנרשם ב-2020 בהפקדות לקרנות הפנסיה. גם בביטוח הכללי חלה ירידה בפרמיות בשנה החולפת, כשמי שבלטה שם בצמיחה היא כלל ביטוח. עם זאת, בשקלול המשבר החריג, שסגר חלק מפעילות המשק לפרקי זמן ניכרים מהשנה, הרי שהענף הראה חוזקה בשנה החולפת.

1.32 טריליון שקל הוא היקף הנכסים המנוהלים על ידי קבוצות הביטוח הגדולות, בדגש על חמש הגדולות בהן, נכון לסוף 2020. מדובר בסכום הגבוה בכ-7% מהיקף הנכסים שנוהל על ידן בסוף 2019. לא רק זאת, גם ברבעון הראשון של 2021 היקף הנכסים המנוהל המשיך לתפוח , הודות להמשך המגמה החיובית בשוקי ההון, לצד ההפקדות והפרמיות הגבוהות שזורמים לחברות הללו מציבור הלקוחות.

סכום זה מהותי מאוד עבורן בהסתכלות לעתיד, כשהוא, יחד עם ההפקדות הגדולות, מהווה בסיס לדמי הניהול שהחברות גובות. ככל שזה גדל, כך גדל פוטנציאל הרווחיות העתידית שלהן.