לגזור ולשמור: 7 דברים שכדאי לדעת על דוח הפנסיה השנתי שלנו

מה זה איזון אקטוארי, על מה חייבים להתמקח עם חברת הביטוח, ומה כדאי לבקש מהמעסיק? • גלובס מפענח את המילים, השורות והטבלאות בדוח השנתי של קרן הפנסיה, שכדאי מאוד להתעמק בו ולא רק לתייק בארון המסמכים

האותיות הקטנות - פנסיה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
האותיות הקטנות - פנסיה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

בימים אלה נשלח אליכם הביתה או במייל דוח הפנסיה (או ביטוח המנהלים) השנתי ל-2020. אילו נקודות חשוב לא לפספס ומה צריך לדעת? נעזרנו בנדב טסלר, בעל הבלוג "פנסיוני, להבין את הפנסיה" ומרצה במכללת נתניה, כדי לספק תשובות לכל השאלות.

 
  

1. מה הקצבה הצפויה בגיל פרישה?

בטבלה א' - תשלומים צפויים מקרן הפנסיה (או ביטוח המנהלים) - יש שורה עליונה שנועדה לתת לכם הצצה לקצבת הפנסיה שתהיה לכם לאחר שתפרשו מהעבודה. אבל חשוב לדעת שזהו לא באמת הסכום הנכון. הקצבה הזו מבוססת על מה שחסכתם עד היום ותוך הנחה שהסכום הזה ימשיך לצמוח בשיעור של כ-4% בשנה. כך שאם יש עוד שנות עבודה רבות לפניכם, הקצבה הזו צפויה להיות גבוהה בהרבה. אז כיצד אפשר להעריך את גובהה האמיתי? יועצים פנסיוניים וסוכני ביטוח יוכלו לעזור לכם בכך. יש גם מחשבונים אינטרנטיים שיכולים לתת מושג כללי.

טיפ: תיאורטית, הקצבה גם יכולה להגיע ל-100% מהשכר. ככל שתחסכו יותר, מה טוב.

2. רווקים צריכים ביטוח למקרה מוות?

בטבלה ב' - תנועות בקרן הפנסיה - תוכלו לראות כמה כסף הפקדתם בקרן, וגם כמה שילמתם עבור שני הביטוחים שמגולמים בקרן הפנסיה, ביטוח נכות וביטוח חיים. אך אם אתם רווקים, ייתכן שביטוח החיים אינו רלוונטי עבורכם, כי אין לכם עדיין בני זוג וילדים שיקבלו קצבה במקרה שבו אתם חלילה הולכים לעולמכם. לכן אם זה הסטטוס שלכם כיום, כדאי לוותר על הביטוח הזה, וכך יישאר יותר כסף בחיסכון לפרישה. אם מצבכם המשפחתי משתנה, ביטוח החיים שוב נעשה רלוונטי. בביטוח מנהלים יש סכום חד פעמי שניתן לאלמן/ה, ולא קצבה, וכמובן שזהו רכיב שאינו רלוונטי למי שאין לו בן/בת זוג.

טיפ: אם קניתם ביטוח חיים שנכלל בתוך ביטוח המנהלים ומצבכם הבריאותי תקין, ייתכן שכדאי לשקול לקנות בנפרד ביטוח חיים, כי באופן זה הוא יהיה לרוב זול יותר. כיום ברירת המחדל בביטוחי המנהלים היא רק רכישת ביטוח החיים בנפרד. 

3. מה זה איזון אקטוארי?

בטבלה ב', שמציגה את התנועות הכספיות שבוצעו בקרן בשנה החולפת, ישנה שורה שעוסקת באיזון אקטוארי. מהו איזון אקטוארי? קרן פנסיה היא לא רק מנגנון לחיסכון לעת זקנה, אלא כוללת גם שני רכיבי ביטוח: ביטוח נכות למקרה שלא נוכל לעבוד יותר (אובדן כושר עבודה) וביטוח למקרה מוות (שארים), שנועד לבטח את בני הזוג והילדים למקרה שחלילה נמות. הקרן מבוססת על ערבות הדדית, כלומר החוסכים מבטחים זה את זה. זה אומר שאם אחד מהם נעשה נכה, הרי שהכסף למימון הקצבה שלו מגיע מהסכומים שמפקידים שאר העמיתים בקרן מדי חודש, לטובת הביטוח שלהם. אם בקרן מסוימת יש הרבה אנשים מבוגרים וחלקם נפטר או נעשה נכה, ייתכן מצב שבו התשלומים לאותם אנשים הם בהיקף גבוה יותר מהכנסות הקרן (הכסף ששולם עבור הביטוחים), והתוצאה היא גירעון אקטוארי. יכול להיות גם מצב של עודף אקטוארי, אם היו פחות תביעות מההנחות המוקדמות. הגירעון האקטוארי בא על חשבון החיסכון של החוסכים, וככל שהחיסכון גבוה יותר, כך הסכום הנגרע ברמה השנתית עלול להיות גדול יותר.

הסוגיה אינה רלוונטית לבעלי ביטוח מנהלים, שכן זה מבוסס על חוזה בין המבוטח לחברת הביטוח ולא על ערבות הדדית.

טיפ: אם קרן הפנסיה שלכם מצויה בגירעון אקטוארי זה כמה שנים, ייתכן שכדאי לשקול מעבר לקרן שאינה מצויה בגירעון. את ביצועי כלל הקרנות, לרבות הגירעון האקטוארי, אפשר למצוא באתר פנסיה-נט.

4. האם הוצאות ניהול השקעות חשובות?

הסעיף הזה מופיע בדוח הפנסיה השנתי בלבד בשורה השלישית בטבלה ג' - אחוז דמי ניהול והוצאות. הוא רלוונטי לא רק לקרן פנסיה, אלא לכל המוצרים הפנסיוניים. חשוב להכיר את הסעיף הזה כי הרבה אנשים חושבים ש"מחיר הפנסיה" מגולם בדמי הניהול בלבד, ומתברר שזה לא נכון. הוצאות ניהול ההשקעות הן למשל עמלות קנייה ומכירה ודמי משמרת שהגופים שמנהלים את הפנסיה שלכם משלמים לגופים אחרים (למשל, לברוקראז'ים בבתי השקעות) עבור ביצוע השקעות, כמו רכישת מניות או נדל"ן בישראל ובחו"ל. קרן הפנסיה הרי מושקעת בשוק ההון ובנכסים אחרים כדי לצבור תשואה.

ההוצאות האלה הן לא בנות מיקוח והן אחידות לכל החוסכים בקרן שלכם. המקסימום שמותר לגבות מכם הוא 0.25% בשנה מהחיסכון והטווח הוא 0.06%-0.16% מהחיסכון. האם זהו סעיף משמעותי להשוואה מול קרנות אחרות? לא ממש, כי כאשר משווים בין תשואות המסלולים והקרנות השונות, הנתון מוצג בניכוי ההוצאות האלה. במילים אחרות, כאשר אתם משווים בין תשואות, הוצאות ניהול ההשקעות כבר מובאות בחשבון, וגובה התשואה השנתי הוא השורה התחתונה. אך בכל מקרה אלה הוצאות שחשוב להכיר בקיומן וחשוב להשוות בין תשואות הקרן שלכם לאלה של קרנות אחרות מפעם לפעם, ראו התייחסות בהמשך.

5. על אילו דמי ניהול כדאי להתמקח?

בטבלה ג' - אחוז דמי ניהול והוצאות - ניתן לראות בבירור מהו גובה דמי הניהול שאתם משלמים ואם הוא גבוה או נמוך מהממוצע שמשלמים החוסכים בקרן. חשוב לא להסתפק בזה ולהשוות את דמי הניהול שלכם לדמי ניהול בקרנות אחרות דרך פנסיה.נט או לאלה של ביטוחי מנהלים אחרים דרך ביטוח.נט. ישנם דמי ניהול עבור כלל החיסכון וישנם דמי ניהול עבור ההפקדה, שזהו הסכום שמופקד בקרן מדי חודש. על דמי הניהול תמיד אפשר (ורצוי) להתמקח, וחשוב להביא בחשבון שחשוב למקד את המיקוח בדמי הניהול על החיסכון, כי הם עובדים במודל של ריבית דריבית. כל שנה, ככל שהחיסכון גדל, וככל שדמי הניהול גבוהים יותר, כך הם "אוכלים" יותר מהחיסכון. דמי הניהול המקסימליים בקרן פנסיה הם 6% מההפקדות ו-0.5% מהחיסכון. בקרנות ברירת המחדל - קרנות פנסיה של בתי השקעות בתנאים מוזלים - דמי הניהול מהחיסכון נעים בין 0.05% ל-0.1%.

טיפ: ככל שהחיסכון גדול יותר, כך לדמי הניהול מהחיסכון (צבירה) יש חשיבות גדולה יותר, וכדאי למקד מאמצים בהורדת דמי ניהול אלה.

6. מה חשוב לדעת לגבי התשואה?

התשואה היא הרכיב שמשפיע במידה הרבה ביותר על גובה החיסכון שייצבר בקרן הפנסיה כעבור עשרות שנות חיסכון, ופערים של אחוזים בודדים בתשואה השנתית יכולים להיתרגם לאלפי שקלים בקצבת הפנסיה בגיל פרישה. בטבלה ד' תוכלו לראות את התשואה שהקרן שלכם השיגה בשנת 2020 במסלול שאליו אתם משתייכים, וחשוב להשוות בין תשואת הקרן שלכם לבין תשואות של קרנות אחרות דרך פנסיה.נט (או דרך ביטוח.נט במקרה של ביטוחי מנהלים) ולוודא שהתשואה שהושגה במסלול שאליו אתם משתייכים (למשל, מסלול של בני 50 ומטה) היא מעל הממוצע ואף בין שלוש הקרנות המובילות בתשואה.

טיפ: כדאי שהשוואת התשואה תיעשה על בסיס ממוצע של שלוש השנים האחרונות, ויכולת השוואה על בסיס נתון זה קיימת באתרים פנסיה.נט וביטוח.נט. יש כיום סך הכול תשע קרנות פנסיה מקיפות להשוות ביניהן.

7. האם הפנסיה היא עבור כל השכר?

בטבלה ה' - פירוט הפקדות לקרן פנסיה בשנת 2020 - מסתתר נתון חשוב: השכר שעל בסיסו מחושבת ההפקדה לפנסיה שלכם ושל המעסיק בעבורכם; מה שמכונה "שכר פנסיוני". אתם מפקידים 6%-7% מהשכר, והמעסיק מפריש עוד 16% מקסימום. ככל שהשכר הפנסיוני גבוה יותר, כך אתם חוסכים יותר. לכן חשוב לבדוק אם השכר הפנסיוני כולל בתוכו - למשל - גם שעות נוספות שאתם מבצעים או רק את שכר הבסיס. טבלה זו מופיעה גם בביטוחי המנהלים.

טיפ: אם יש פער בין השכר בתלוש לשכר הפנסיוני, וזה משהו שכדאי לדבר עליו עם המעסיק.