15 מיליון חיסוני קורונה של ג'ונסון אנד ג'ונסון נזרקו לפח אחרי "טעות אנוש"

מנות החיסון נזרקו לפח לאחר שהתברר כי עובדים במפעל האמריקאי שבו הן מיוצרות ערבבו בהן בטעות רכיבים מהחיסון של חברת אסטרהזנקה • התזמון של התקלה עגום במיוחד, מכיוון שאירופה מחכה בין השאר למנות החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון כדי לסייע למבצע החיסונים האיטי ביבשת

חיסון לקורונה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: Reuters, Dado Ruvic
חיסון לקורונה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: Reuters, Dado Ruvic

כ-15 מיליון מנות חיסון נגד קורונה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון  נזרקו לפח בימים האחרונים, אחרי שהתברר כי עובדים במפעל האמריקאי שבו הן מיוצרות ערבבו בהן בטעות רכיבים מהחיסון של חברת אסטרהזנקה . שני החיסונים מיוצרים במפעל במקביל, והחברה מסרה כי הגבירה כעת את תהליך הפיקוח על הייצור בעזרת כוח אדם נוסף. היא תלתה את האשם בתקלה ב"טעות אנוש".

התזמון של התקלה עגום במיוחד, מכיוון שאירופה מחכה בין השאר למנות החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון כדי לסייע למבצע החיסונים האיטי ביבשת. אמנם החיסונים היו מיועדים לשימוש בארה"ב, שכבר עברה את 100 מיליון מנות החיסון שחולקו, אבל המשמעות היא שהחברה "תשלים" את הפער מתוך הייצור האירופי שלה, הנעשה במפעל בהולנד. התקלה אירעה במפעל "Emergent Biosolutions" בעיר בולטימור.

ג'ונסון אנד ג'ונסון מסרה כי דיווחה על הטעות למינהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) וכי לתקלה לא צפויות להיות השלכות על התחייבותה לספק 20 מיליון מנות חיסון עד היום (ה') לשוק האמריקאי. היא צפויה לספק 80 מיליון מנות עד סוף יוני. בניגוד למתחרות, החיסון של החברה ניתן במנה אחת בלבד וצפוי לחזק את המאמצים לחיסון מהיר של האוכלוסייה בארה"ב ובאירופה.

לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, הטעות בערבוב החומרים הלא-נכונים נעשתה כבר לפני שבועות. המפעל בבולטימור הוא אחד מעשרה מפעלים המייצרים חיסונים בארה"ב בעבור החברה, אך משמש במקביל לייצר את החיסונים של "אסטרה-זנקה".

קרוב ל-100 מיליון בני אדם קיבלו לפחות מנת חיסון אחת בארה"ב, ו-52 מיליון קיבלו שתי מנות (מתוך כ-350 מיליון תושבים). באיחוד האירופי כ-50 מיליון בני אדם קיבלו לפחות מנה אחת ו-21 מיליון קיבלו שתי מנות (מתוך כ-450 מיליון תושבים). שיעור החיסונים בארה"ב, לפיכך, גבוה פי שלושה מזה באיחוד האירופי, ביחס לאוכלוסייה.