מיליארדר בצרות: דווקא בשנת שיא לעסקיו סופג לוקסי הרחקה מדירקטוריון לפידות

ועדת אכיפה מנהלית של רשות ני"ע החליטה להרחיק את יעקב לוקסנבורג מדירקטוריון החברה ל-9 חודשים, לאחר שהסתיר רכישת מניות של בתו ואחיו בכ-2.5 מיליון שקל בהנפקת סאני אלקטרוניקה ב-2015

יעקב לוקסנבורג / צילום: יונתן בלום
יעקב לוקסנבורג / צילום: יונתן בלום

דווקא לאחר שנה שבמהלכה ביצע קפיצת מדרגה בעסקיו, סופג בעל השליטה והיו"ר של חברת לפידות קפיטל, יעקב לוקסנבורג (לוקסי), מכה מכיוון בלתי צפוי. במקביל לפרסום דוחותיה של חברת לפידות קפיטל שבשליטתו לשנת 2020, דיווחה החברה על החלטה של  ועדת אכיפה מנהלית של רשות ני"ע המטילה  על לוקסי  קנס בגובה של 300 אלף שקל והרחקה מתפקיד יו"ר לפידות למשך 9 חודשים (ועוד 9 חודשים על תנאי) .

לפי החלטת ועדת האכיפה המינהלית, הכלילה סאני אלקטרוניקה, החברה הבת של לפידות קפיטל, פרט מטעה בדוחותיה ליום 30 בספטמבר 2015 וליום 31 בדצמבר 2015 בקשר עם  תשקיף הנפקת מניות שפרסמה בחודש ספטמבר אותה שנה .

סאני אלקטרוניקה ולוקסי (שמונה לאחר ההנפקה ליו"ר החברה), כך על פי ההחלטה ,  כללו בדיווחים אלו פרט מטעה בדבר מצבת ההחזקות במניות סאני  לאחר ההנפקה, בכך שאותם דיווחים לא שיקפו רכישות שבוצעו על ידי קרוביו  של לוקסי במסגרת ההנפקה. זאת  לאחר שככל הידוע רכשו בתו ואחיו של לוקסי  מניות סאני אלקטרוניקה בכ-2.5 מיליון שקל, מבלי שדווחו כמתחייב ברכישות של בעל עניין ושהחזקותיהם דווחו כהחזקות ציבור .

הגדלת החזקות הציבור בעקבות הנפקת סאני אלקטרוניקה  (כולל אלו של קרובי המשפחה של לוקסי) הוציאה את החברה מרשימות השימור, בה הייתה כמעט שנתיים קודם לכן  ועמדה בפני מחיקה ממנו. ככל הידוע ללא סיווג החזקותיהם של הבת והאח כהחזקות ציבור לאחר ההנפקה, לא הייתה החברה יוצאת מרשימת השימור . 

ההחלטה תיכנס  לתוקף ביום 11 במאי, אלא אם תינתן החלטה אחרת של ועדת האכיפה או בית המשפט המחוזי.  סאני אלקטרוניקה עצמה ספגה קנס בגובה של כמיליון שקל והודיעה (ביחד עם לוקסי) כי בכוונתה להגיש עתירה מינהלית כנגד ההחלטה.

בלפידות ציינו כי "אנו מכבדים את ועדת האכיפה המנהלית, אך בכל הכבוד סבורים שהחלטתה שגויה. מדובר בפרשה נושנה , אשר כלל אינה נוגעת לחברת לפידות קפיטל אלא לחברת סאני אלקטרוניקה, שזה מכבר איננה חברה ציבורית. מדובר בהליך אשר עורר שאלות משפטיות עקרוניות ותקדימיות, וככאלה בכוונתנו להביאן להכרעת בית המשפט הכלכלי. אנו סמוכים ובטוחים כי לא נפל כל פגם בפעולותינו ולכן  בכוונתנו להגיש לביהמ"ש הכלכלי עתירה מנהלית לצורך ביטול החלטת ועדת האכיפה המנהלית וכן בקשה לעיכוב ביצוע צעדי האכיפה".

רווח של 193 מיליון שקל ב-2020

כאמור, לפידות קפיטל  דיווחה גם על תוצאותיה לשנת 2020, שנה שבתחילתה (בינואר 2020) רכשה את השליטה בדניה סיבוס, לאחר השלמת הרכישה של אפריקה השקעות (80%) במסגרת הסדר חוב (ביחד עם בית ההשקעות אלטשולר שחם, המחזיק ב-20% מההון של אפריקה).

את השנה סיימה לפידות עם רווח נקי של כ-193 מיליון שקל לעומת רווח של כ-14 מיליון שקל בלבד ב-2019. בשורה העליונה רשמה החברה הכנסות של כ-5.7 מיליארד שקל לעומת כ-1.4 מיליארד שקל ב-2019.

דניה סיבוס (מוחזקת בשרשור בשיעור של 64% על ידי לפידות לאחר שביצעה הנפקה בינואר השנה), מחברות הבניה והתשתיות הגדולות בישראל, רשמה בשנת 2020 הכנסות בסך של כ-3.6 מיליארד שקל, צמיחה של כ-6% בהשוואה להכנסות שנת 2019. בשורה התחתונה רשמה דניה רווח של כ-105 מיליון שקל, עלייה של 66% לעונת הרווח הנקי של החברה בשנת 2019. צבר ההזמנות של דניה בסוף 2020 הסתכם בכ-9.6 מיליארד שקל, וזאת בהשוואה לצבר הזמנות של כ-7.2 מיליארד שקל בסוף שנת 2019.

מלבד דניה מחזיקה לפידות גם בשליטה בסאני תקשורת (49%), אפריקה מגורים (42%) ואלפרוס (66%) המנהלת את פעילות הסחר הבינלאומי של הקבוצה. אלפרוס רשמה הכנסות של 170 מיליון שקל אשתקד, בהשוואה להכנסות של 194 מיליון שקל בשנת 2019. הרווח הנקי של החברה בשנת 2020 עמד על 3.8 מיליון שקל, ירידה של 40% לעומת 2019.