מנסור עבאס | פרשנות

כל העיניים נשואות לנאומו של מנסור עבאס הערב: מה הוא צפוי להגיד?

לא בטוח שעבאס יכריז כבר הערב על תמיכה בצד זה או אחר, אבל הוא ינצל את הבמה לקריאה שלו שהובעה בראיון בגלובס בשבוע שעבר: להכניס את הציבור הערבי לקונצנזוס • ראשי המשותפת צריכים להודות לעבאס על הפיצול, שכן בלעדיו, האכזבה מהם ומהפוליטיקה הישראלית הייתה מביאה לייאוש גובר של החברה הערבית ולהרחבת הנתק שלה ממוסדות השלטון המרכזי

מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

כל העיניים נשואות אל נאומו של מנסור עבאס, יו"ר רע"ם, הערב (ה'). קודם כל, בואו נחשוב על הסיטואציה: נאום של יו"ר מפלגה ערבית-מוסלמית, בשעה 20:00 בערב, הפריים-טיים הרשמי של ישראל, שיועבר קרוב לוודאי לפחות בחלקו בשידור חי, והפוליטיקאים מכל הכיוונים, וכל מי שפוליטיקה ישראלית מעניינת אותו, יצפה בשקיקה.

זהו סוג של חזון אחרית הימים, שלו אחראים בעיקר שניים - לא רק הם, אבל הם הבולטים: ראשית מנסור עבאס עצמו, שהצהיר (לראשונה אצלנו בגלובס) על הכוונה המלאה שלו לא להיות חלק ממשחק ימין-שמאל, "כן ביבי-לא ביבי", של הפוליטיקה הישראלית, אלא לנצל את המנדטים שלו לטובת בוחריו. הוא החל ליישם זאת בפומבי ובניגוד לעמדת חבריו ברשימה המשותפת במהלך השנה שעברה, עם הקשר המתוקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו, הזמנתו לוועדת הכנסת בראשותו והנכונות להצביע בעד השארת הממשלה. השני הוא נתניהו עצמו, שבאותה עת נתן את הלגיטימציה לעבאס, גם אם התנער ממנה אחר-כך, ובמהלך מערכת הבחירות הרחיב את הלגיטימציה הזו לכלל האזרחים הערבים, בניגוד מוחלט להצהרות ולאמירות שלו מהעבר.

בסיטואציה הפוליטית הנוכחית, לעבאס נוצר תפקיד מכריע. לאף אחד מהגושים אין את מספר הקולות המספיק להקמת ממשלה, והם נזקקים לקולות שלו שיכולים להכריע. המכשולים גדולים: לנתניהו יש את בצלאל סמוטריץ' ושות' המתנגדים לכל שיתוף-פעולה עם  רע"ם, ובגוש השני יש את ימינה וגם תקווה חדשה שבהן חברים שהתנגדו בעבר לתמיכה של הרשימה המשותפת.

ומה יגיד עבאס היום? לא בטוח שבנאום שלו הוא כבר יכריז על תמיכה בצד זה או אחר, כמעט בטוח שלא, אבל הוא יבקש לנצל את הבמה לקריאה שלו שהובעה בראיון בגלובס בשבוע שעבר, אחרי הבחירות: להכניס את הציבור הערבי אל הקונצנזוס, ליישם את השילוב שלהם בתחומים רבים כמו הרפואה לכלל התחומים, והביטוי המעשי של זה הוא פתיחה מלאה של השירות הציבורי לערבים.

"בפגישה הראשונה מול המנהיג הפוליטי שירצה את תמיכת רע"ם בממשלה שירצה להקים, אדרוש את ההחלטה העקרונית והמהותית על ביטולה של מדיניות ההדרה וההחרמה, וקבלת ההכרה והצורך בשילוב הנציגות הערבית בכל מוסדות השלטון. זה התנאי הבסיסי, שיצטרך לבוא עם יישום ריאלי, ואז נקבל את ההחלטה שלנו", כך אמר עבאס לגלובס, וכך יצהיר היום.

הנאום, בעברית פונה למאזינים היהודים, כמו גם לערבים, הגאים בו מאוד ברובם על כניסתו הזו למרכז ההוויה הישראלית. ובלי קשר להחלטה הפוליטית, מטרה חשובה שלו היא למצב בדיוק את ההישג הזה, ובאמצעותו - לבד מהישגים תקציביים ואחרים - לקבל את הלגיטימציה מהציבור כולו. אבל כמובן שהפוליטיקה היא האמצעי לקבלת ההישגים.

יו"ר רע"ם יביע בסיכוי רב מאוד, גם אם לא הערב, תמיכה אקטיבית באחד מהמחנות, ולא ישב על הגדר כפי שרומזים ראשי המשותפת שיעשו. זו מסקנה עיקרית אחת מהראיון עם האסטרטג של עבאס, עאיד כיאל, שיפורסם הערב בהרחבה בעיתון. ההישג שלו בבחירות מיוחס בין השאר לרצון המוצהר להשפיע ולדאוג לחברה הערבית מבפנים ולא כקבצנים מחוץ לדלת.

אולם ההישג מלפני שבוע מותנה בהשגת המטרה, כלומר כדי למנף את ההצלחה הזו גם בהמשך, עבאס צריך להביא קבלות, קרי לתת תמיכה במי שיהיה השותף שממנו סביר שההבטחות ימומשו, ולהציג את הקבלות לכל אורך הדרך, בואכה הבחירות הבאות, העשויות להיות קרובות.

ונקודה בולטת נוספת מהראיון תואמת לחלוטין את ההתרשמות והפרשנות שלי ושל רבים אחרים: ראשי הרשימה המשותפת צריכים להודות לעבאס על הפיצול, ולא להפך. ללא הפיצול, האכזבה מהם ומהפוליטיקה הישראלית הייתה עשויה לדרדר את המשותפת גם במתכונתה המלאה למספר מנדטים חד-ספרתי, וחמור מכך - להביא לייאוש גובר של החברה הערבית ולהרחבת הנתק שלה ממוסדות השלטון המרכזי.

עבאס, בהישגו האלקטורלי, נתן ביטוי לתקווה של ערביי ישראל, ואם המהלך יצלח, ועבאס יצליח בדרך כלשהי (וזו לא תהיה הצטרפות מלאה לקואליציה) לקבל ולו חלק משמעותי מהדרישות שהציב - החברה הערבית והפוליטיקה הערבית ירוויחו.

עבאס הציג לחברה הערבית תפיסה מחוברת הרבה יותר, "ירד אל העם" במלוא המובן ונפגש עם השטח ועם משפיעים עממיים ולא רק עם הייצוגיים, שרובם מזוהים עם המשותפת. הוא שבר בעצם את המונופול של חד"ש על הובלת הפוליטיקה הערבית-ישראלית במעין חיבור בין שמירה על הערכים השמרניים למעשיות פוליטית שאמורה לתת תוצאות.