תיקי נתניהו | טור סופ"ש

העד הראשון במשפט רה"מ: האם אילן ישועה יעמוד בלחץ?

ביום שני יחל שלב העדויות במשפט נתניהו עם עדותו של מנכ"ל וואלה לשעבר • אלא אם יהיו הסדרי טיעון בדרך, המשפט יסתיים בעוד שנים • אם נתניהו ימשיך לנהל את משפטו כראש ממשלה, הנזק שיותיר אחריו למערכת אכיפת החוק ולחברה יהיה קשה לתיקון

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר. יעמוד בלחץ? / צילום: יונתן בלום
אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר. יעמוד בלחץ? / צילום: יונתן בלום

1. "מעל הטיעונים המשפטיים והעובדתיים של סנגורי ראש הממשלה ריחפה כל העת מעין 'טענת-על', שלאורה ביקשו הסנגורים שהשופטים יסתכלו על הפרשה כולה. הטענה הייתה שנגד ראש הממשלה הוגש כתב אישום בעת שכיהן כראש הממשלה בגין התנהלות שגרתית של פוליטיקאים במעמדו, ושמדובר בכתב אישום שעצם הגשתו מפלה אותו לרעה לעומת אישי ציבור אחרים. הסנגורים כתבו בסיכומים כי 'התביעה תרגמה בכתב האישום התנהלות פוליטית שגרתית, מקובלת ולגיטימית, של ראש הממשלה לשחיתות ולעבירה פלילית'. ראש הממשלה יצא גם נגד אופן ניהול המשפט על-ידי הפרקליטות. 'טיעוני התביעה היו רוויים בספקולציות שחלקן נשפכו בהבל-פה, בתשובה לשאלות בית המשפט, תוך ניסיון להתגבר על החסר הראייתי', הוא טען".

לא, לא מדובר בטענות הגנה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מדובר בקטע שפרסמתי לפני 9 שנים, ב-30 במרץ 2012, אודות טיעוני ההגנה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בתיק טלנסקי (פרשת מעטפות הכסף). אז אולי, למרות הכול, אין הרבה חדש תחת השמש. ובכל זאת, יש הבדלים משמעותיים בין שני המקרים. מבחינה ציבורית, ההבדל המרכזי הוא שנתניהו הוא ראש ממשלה מכהן בעוד שאולמרט פרש מתפקידו לאחר שנפתחה החקירה נגדו וניהל את המשפט כאזרח מן השורה.

פתיחת שלב ההוכחות בתיק ראש הממשלה נתניהו ביום שני הקרוב, 5 באפריל 2021, היא אירוע עצוב למדינת ישראל אך גם אירוע מעודד. מעודד, כי שוב יוכח שכולם כאן כפופים לחוק ואיש, אפילו ראש ממשלה מכהן, לא עומד מעליו. עצוב, כי סיטואציה שבה ראש ממשלה מואשם על-ידי המדינה שבראשה הוא עומד בעבירות שחיתות, היא עצובה מעצם טבעה, בין אם נתניהו יורשע ובין אם יזוכה. הבעיה מחריפה, כאמור, כשמדובר בראש ממשלה מכהן שעושה שימוש בעוצמתו כדי לפגוע במערכת שהעמידה אותו לדין.

משפט פלילי הוא טקס שיצרה וגיבשה לעצמה החברה לאורך שנים. יש לו את הכללים שלו, המנהגים שלו, הסדר שלו. הוא מתחיל בנאום פתיחה של התביעה ומסתיים בהכרעת דין ואם יש הרשעה אז גם בגזר דין. כאמור, ההכרעה בתיק נתניהו תינתן לפי ההערכה רק בעוד שנים, אלא אם יהיו הסדרי טיעון בדרך. משך הזמן הארוך שלוקח לנהל כאן משפטים פליליים הוא הבעיה ב-ה' הידיעה של הטקס הזה.

אם אכן נתניהו ימשיך לנהל את משפטו מכס ראש הממשלה, אז לפחות בנקודת הזמן הנוכחית נראה שבין אם הוא יורשע ובין אם הוא יזוכה, הנזק שיותיר אחריו נתניהו למערכת אכיפת החוק ולחברה הישראלית המשוסעת במסגרת ניסיונותיו לצאת בשלום מהמשפט, יהיה קשה לתיקון.

2. איריס אלוביץ': "יש כעס עלינו שם. בבלפור, זה לא טוב, בוא נמסד פינה.. פעמיים בשבוע, מאמר אורח".

אילן ישועה (מנכ"ל אתר וואלה לשעבר): "בסדר. מי השמות?"

איריס אלוביץ': "למשל, גיא בכור (מזרחן שמזוהה עם הימין), שבעיניי הוא בסדר, לא?"

ישועה: "מעולה, מסכים לגמרי. הלאה".

איריס אלוביץ': "ארז תדמור" (דובר מטה ההסברה של הליכוד).

ישועה: "מאיפה הוא?"

איריס אלוביץ': "אני לא מכירה.. ומי זה שמעון ריקלין? (עיתונאי המזוהה עם משפחת נתניהו)"

ישועה: "ריקלין בסדר. הוא חבר טוב מאוד של ינון (מגל), והוא אחלה. חכם".

איריס אלוביץ': "בוא נתחיל להמר על הסוס הנכון".

ישועה: "היום אני כבר מטלפן אליהם".

איריס אלוביץ': "עכשיו, את טל (שלו, הכתבת הפוליטית של וואלה) צריך להרגיע. היא באה כשמאלנית, אמרנו שהיא שמאלנית מחמד. היא נהייתה 'דוברמן' אנחנו צריכים לעשות תיקון מהיר. האיש הזה (נתניהו), הולך להישאר עוד הרבה זמן. אני אמרתי לשאול אני מוכנה בשביל הקבוצה למכור את נשמתי לשטן".

זוהי שיחה שהתנהלה בנובמבר 2016 בין איריס אלוביץ', רעייתו של שאול אלוביץ' שהיה הבעלים של אתר וואלה וקבוצת בזק, לבין ישועה. שיחה אחת מבין רבות שהקליט מנכ"ל וואלה לשעבר ושלשיטת הפרקליטות מוכיחות את התזה השוחדית נגד ראש הממשלה והזוג אלוביץ' בתיק 4000. תזה שלפיה בתמורה להטבות רגולטוריות שסיפק נתניהו לקבוצת בזק של אלוביץ', הכפיף אלוביץ' את האתר לרצונות של נתניהו ורעייתו.

שלב העדויות (הוכחות) במשפטו הפלילי של נתניהו יתחיל ביום שני הקרוב, 5 באפריל 2021 והוא עשוי להמשך שנים. אבל את הסיפור המרכזי הזה של התביעה בתיק המרכזי, תיק השוחד, יספר ישועה, עד התביעה הראשון, כבר מהיום הראשון. יותר מכל אחד אחר, ישועה, שיעלה לדוכן העדים ביום שני "היה שם". הוא האיש שעמד בין ההון - שאול אלוביץ' הבעלים של וואלה, לבין העיתון והפרקליטות טוענת שזו הייתה התנהלות של עולם תחתון.

ישועה אינו נאשם בתיק אבל הוא כשל בהתנהלותו. מנכ"ל של כלי תקשורת לא אמור להתערב בתכנים שמתפרסמים בו כפי שהוא עשה. בשביל זה יש עורך ובין השניים לפחות ברמה העקרונית אמורה לחצוץ חומה סינית שתמנע בדיוק מקרים כמו אלה שמופיעים בכתב האישום בתיק 4000.

ישועה זומן לחקירה ברשות ניירות ערך, לאחר שבמסגרת חקירה שעסקה בתחילת הדרך בחשד לביצוע עבירות ניירות ערך של בכירי בזק (תיק פרשת בזק בגלגולו הראשון) התגלו ממצאים שהצביעו על המעורבות החריגה של משפחת נתניהו בנעשה באתר החדשות שהיה בניהולו. כשהוא פתח את הפה והחל למסור את עדותו, החוקרים נדהמו ממה ששמעו. בהמשך, הוא הביא גם את אותן הקלטות של שיחות שמעידות על שהתרחש.

למן הרגע הראשון של עדות ישועה, ולאור הנפיצות הרבה של המידע שהוא הביא לחוקרים, כל מה שישועה אמר ומסר - דווח לגורמים הבכירים ביותר בפרקליטות - פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט.

בסופו של דבר ישועה מסר את עדותו לחוקרי רשות ניירות ערך החל מ-12 בדצמבר 2017 ועד 18 בפברואר 2018. בעדותו הוא הודה בטעויות שביצע בעצמו כשמילא אחר ההוראות של הבוס שלו לשעבר, אלוביץ', להטות את הסיקור באתר וואלה לטובת בנימין ושרה נתניהו ולהיכנע לתכתיבים של הזוג נתניהו בכל הנוגע לאופן הסיקור של פועלם באתר שהיה בניהולו.

איזה מן עד יהיה ישועה? איך יתייחסו אליו השופטים? האם הוא יעמוד בלחצי החקירה הנגדית הצולבת שהוא צפוי לעבור על-ידי סנגורי נתניהו והזוג אלוביץ'? ועד כמה תשפיע העובדה שהיה מעורב בעצמו "עד הצוואר" במסכת הפעלת הלחצים על עיתונאי וואלה ובשינוי התכנים? את כל זה נראה החל מיום שני. דבר אחד הוא בטוח - עדותו של ישועה היא קריטית לגורל התיק.

**** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם על-ידי היועמ"ש, ראש הממשלה נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ושמורה להם חזקת החפות.