כריש בהפסדים: פינרג'י של אביב צידון הפסידה אשתקד כ-111 מיליון שקל

חברת האנרגיה הירוקה שהשלימה לאחרונה גיוס של 200 מיליון שקל בת"א, רשמה את עיקר ההפסד במחצית השנייה של 2020

אביב צידון  / צילום: אילן ספירא
אביב צידון / צילום: אילן ספירא

חלק מהדוחות הכספיים שפרסמו החברות הבורסאיות בימים האחרונים מספקים כצפוי הפתעות לא סימפטיות למשקיעים, בדמות הפסדים ניכרים. אחת שכזו היא חברת האנרגיה הירוקה פינרג'י של היזם הסדרתי אביב צידון, שהשלימה בחודש פברואר הנפקה ראשונית בת"א, בה גייסה 200 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל (אחרי הכסף), שווי שבו היא נסחרת גם כיום. בעבר עלה צידון לכותרות עם מימושים מוצלחים בחברות הטכנולוגיה איוויאיישן ו-BVR ובנוסף נחשף לציבור כמנטור בתכנית הריאליטי "הכרישים".

דוחות החברה לשנת 2020 מלמדים כי נכון להיום עדיין אין לה כמעט הכנסות (כ-2.6 מיליון שקל בלבד) בעוד שהפסדיה התפעוליים צומחים במהירות - 74 מיליון שקל אשתקד לעומת 32 מיליון שקל ב-2019. בשורה התחתונה דיווחה פינרג'י על הפסד עצום של 111 מיליון שקל ב-2020, כאשר עיקרו נזקף למחצית השנייה של השנה (81 מיליון שקל).

בין היתר רשמה החברה זינוק של יותר מפי שלוש אשתקד בהוצאות המכירה, השיווק וההנהלה ושלה , שהסתכמו לכ-37 מיליון שקל, זאת בעיקר בגין ההטבה שנרשמה בגין הקצאת מנייות חסומות לנושאי משרה, וגידול בשכ"ט מקצועי ששולם עבור שרותים שניתנו לה בקשר להנפקתה בבורסה. מהדוחות עולה כי מנכ"ל החברה, דוד מאייר, זכה אשתקד לשכר בעלות של 11.5 מיליון שקל, עיקרו בתגמול הוני. התזרים השלילי מפעילות עמד על 26 מיליון שקל.

סעיף הוצאה משמעותי נוסף בדוחות החברה הוא שיערוך של כתבי אופציה שניתנו לבעלי מניות, בגינו רשמה פינרג'י הוצאה של כ-19 מיליון שקל ב-2020 לעומת 127 מיליון שקל ב-2019 - נדבך מרכזי בהפסד של 167 מיליון שקל שרשמה באותה שנה. כך, מאז היווסדה, הפסידה החברה בסה"כ כמעט חצי מיליארד שקל.

פינרג'י , אשר הוקמה ב-2009, עוסקת בבפיתוח טכנולוגיה, פורצת דרך וראשונה מסוגה לטענתה, לייצור סוללות מתכת-אוויר אשר מפיקות אנרגיה חשמלית מהתגובה הכימית בין מתכת, מים וחמצן מהאוויר החופשי. סוללת אלומיניום-אוויר של החברה הינה מערכת לייצור אנרגיה, בעוד סוללת אבץ-אוויר הינה מערכת לאגירת אנרגיה. פינרג'י מתמקדת בייצור חשמל עבור שתי תעשיות - אנרגיית גיבוי למקרי חירום ולייצור חשמל מבוזר, ותעשיית הרכב החשמלי.

בדוחות פינרג'י נכתב כי מאז הקמתה, נצברו לה הפסדים מפעילותה העסקית והתהוו לה תזרימי מזומנים שליליים מפעילות שוטפת. עד להנפקה בת"א מימנה החברה את פעילותה באמצעות הנפקות פרטיות של מניות רגילות, מענקים מהרשות לחדשנות בישראל ונטילת הלוואות בעלים. יתרת המזומנים של החברה בסוף 2020 הייתה 30 מיליון שקל והגירעון בהון העצמי שלה עמד על כ-45 מיליון שקל. להערכת הנהלת החברה והדירקטוריון, מקורות המימון שלה, ובדגש על התקבולים שגויסו במסגרת ההנפקה הראשונה לציבור, יאפשרו לה להמשיך בפעילותה העסקית ולעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בעתיד הנראה לעין.