הפדרל ריזרב של בוסטון מציע מפת דרכים לקראת כינון דולר דיגיטלי

חוקרים מתכננים לחשוף לבחינת הציבור את קוד התוכנה למטבע דיגיטלי עתידי בהמשך השנה

ימו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס
ימו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: רויטרס

המבט הראשון על מחקר שבסופו של דבר אולי יוביל להקמת פדרל ריזרב לדולר דיגיטלי צריך להגיע בסתיו הקרוב, כך אומרים אנשים העובדים על העניין.

מתישהו ברבעון השלישי, הפדרל ריזרב של בוסטון, העובד עם חוקרים במכון הטכנולוגיה של מסצ'וסטס (MIT), יחשוף את השלב הראשון בפרויקט שבעוד כמה שנים עשוי להוליד דולר פדרלי דיגיטלי, כך אמר ג'יימס קונהה, סגן נשיא בכיר בפד של בוסטון לנושאי תשלומים מאובטחים ומחקר בטכנולוגיה פיננסית בריאיון שנערך בשבוע שעבר.

הבנק המרכזי של ארה"ב הוא אחד מרבים ברחבי העולם השוקלים הכנסת מטבעות דיגיטליים. תומכי הרעיון אומרים שמטבעות דיגיטליים יביאו אותם תשלומים מהירים יותר, יקצצו בסכומים הכרוכים בהעברות כספים או אפילו יסלקו אותם, ואפילו עשויים לעזור למדיניות הכספית. אבל הפד לא הציע פרטים נוספים על איך ייראה דולר דיגיטלי, מטבע שישנם אנשים המכנים אותו בכינוי החיבה פדקוין (Fedcoin).

השלב הראשון של המחקר של הפד של בוסטון ו-MIT מניח את היסודות לסוג חדש של כסף, הפדקוין. כחלק ממאמץ ראשוני זה, הגרסה המוקדמת של הקוד למטבע דיגיטלי ממוחשב תהיה זמינה לבחינה על ידי הציבור. חוקרי הפד מנסים "להבין מה אפשרי, אבל גם לשתף את זה כי אנו יודעים שרבים אחרים רוצים מעוניינים באותן שאלות ברחבי העולם", אמר קונהה.

אחרי זה, הפרויקט ימשיך לחקור מערכות שונות, עם תוכנה שתיכתב מההתחלה למטרה זו ועשויה בסופו של דבר להביא להטבעת דולר דיגיטלי, אמר קונהה. המטרה היא לראות איזה דברים אפשר לעשות ואז להציג אותם לקובעי המדיניות, אמר בריאיון.

חוקרים ישקלו איך לאזן את המהירות של כל מערכת אפשרית עם בטיחות, פרטיות והצורך להגן עליה מפושעים העשויים לנסות לנצל אותה, הבהיר קונהה. אבל המבצע כולל גם מאמץ לחשוב מחדש על מה דולר יכול להיות.

"ניסינו לזרוק את הנורמה הצידה אם ניתן להגדיר זאת כך ולחשוב באופן שונה על איך לפתור חלק מהבעיות האלה", אמר.

עדכונים לעובדי הפדרל ריזרב של בוסטון לגבי דולר דיגיטלי של הפדרל ריזרב מגיעים כחלק ממאמץ של הבנק המרכזי לענות לאתגר של מטבעות חדשים כמו ביטקוין. עובדי הפד אומרים שהם מכירים את המטבעות הפרטיים אבל לא מבקשים לשכפל אותם. לדוגמא, יצירת דולרים פדרליים דיגיטליים לא תחקה את מערכת הכרייה האינטנסיבית מבחינת אנרגיה המאפיינת חלק מהמטבעות הפרטיים, אמרו העובדים.

מעט מהם רואים איום למעמדו של הדולר מצד מטבעות הקריפטו.

מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים, המוכרים בראשי התיבות CBDCs, "מהווים הזדמנות לבנקים מרכזיים להציע ייצוג מתקדם מבחינה טכנולוגית של כסף של הבנק המרכזי לכלכלה הדיגיטלית", אמר אוגוסטין קרסטנס, מנהל הבנק המרכזי להסדרים בינלאומיים בטקסט של נאום משבוע שעבר. "החדשנות הקריטית היא ש־CBDCs מציעים את המאפיינים הייחודיים של כסף שיוצא מהבנק המרכזי, בטיחות, ניטרליות וסופיות", הוסיף.

בכירים בבנק המרכזי של ארה"ב אמרו שהמוקד העיקרי שלהם הוא על דיוק בהכנת כל דולר דיגיטלי שעשוי להיכנס לשימוש בעתיד, ולאו דווקא על מהירות ההשקה. הם זוכרים שבעולם בו הדולר הוא המטבע בו אנשים שומרים חסכונותיהם וחברות כספים פרטיות משחקות תפקיד אדיר בכלכלה, אסור שעבודה על דולר דיגיטלי תערער את המשטר הכספי הקיים.

"איננו צריכים להאיץ את הפרויקט הזו, ואנו לא צריכים להיות הראשונים להגיע לשוק", אמר בשבוע שעבר יושב-ראש הפדרל ריזרב המרכזי ג'רום פאוול. "שאלת הסף המרכזית בשבילנו היא האם הציבור רוצה או צריך צורה דיגיטלית חדשה של כסף של הבנק המרכזי שתועיל ותבנה על זירת תשלומים ומערכת שהיא כבר חדשנית, יעילה ואמינה", אמר.

פאוול אמר גם שדולר דיגיטלי הוא לא משהו שהפד יוכל להקים בעצמו, בהתחשב במשימות הכרוכות בכך. "לא היינו מתקדמים עם זה ללא תמיכה מהקונגרס", אמר.

פאוול הדגיש את איומי ביטחון הסייבר ואמר גם שאמריקאים רבים קשורים לכסף נייר מהסוג הישן, וזה יעמיד אתגר נוסף בפני הדולר הדיגיטלי. הפדרל ריזרב של סן פרנציסקו קבע בדו"ח מאמצע מרץ שאזרחים אמריקאיים הגדילו את החזקת המזומנים שלהם בזמן מגפת הקורונה, ואמרו שאין להם התנגדות לשימוש בכסף מודפס ובמטבעות, אפילו בסביבה שאינה בטוחה מבחינה בריאותית עקב נגיף הקורונה.

ישנם חוקרים שחששו שמטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים והחשבונות המחזיקים בהם עלולים לערער את יציבות המערכת הפיננסית הרחבה יותר בזמני לחץ. כפי שהם רואים זאת, כשיהיו צרות כלכליות כסף עשוי לזרום מהבנקים פרטיים לחשבונות בבנקים מרכזיים בגלל שיקולי בטיחות, ובנקים פרטיים ייפגעו מכך. חוץ מזה, עם כסף דיגיטלי רשמי יהיה יותר קשה לבנקים להציע אשראי, כך חושבים חלק מהחוקרים.

קונהה אמר שמערכת אפשרית אולי תכלול החזקות בדולר דיגיטלי שיישמרו בנפרד מדולרים רגילים בחשבונות בנק, בעוד שבנקים פרטיים ככל הנראה יולכו להציע את שני סוגי המטבע באופן משולב.