אדריכלות | פיצ'ר

ליל כוכבים? מגדל חדש שתכנן הסטארכיטקט פרנק גרי, אמור להזכיר ציור של ואן גוך

בפרובנס ייפתח בקרוב מרכז אמנות חדש, ומגדל שתכנן הסטארכיטקט פרנק גרי
יהיה חלק ממנו • השאלה אם יצליח לגרום לאפקט בילבאו נוסף • מדור אדריכלות חדש

Luma Arles tower, בעיר ארל בפרובנס, צרפת / צילום: Shutterstock
Luma Arles tower, בעיר ארל בפרובנס, צרפת / צילום: Shutterstock

בעוד כמה חודשים אמור להיפתח בעיר ארל בפרובנס, ה־Luma Arles tower, שתוכנן על ידי הסטארכיטקט האמריקאי פרנק גרי, והוא חלק מקמפוס אמנות Luma Arles, שעלות הקמתו נאמדת ב-150 מיליון אירו.

המגדל המנצנץ מזכיר בעיצובו, כך טוענים אחדים, את הציור "ליל כוכבים" של הצייר ההולנדי וינסנט ואן גוך, שחי לתקופה בעיר, ואמור להפוך לסמל חדש לעיר העתיקה.

קמפוס האמנויות נועד לספק לאמנים ויוצרים מכל העולם הזדמנות ליצירה משותפת. אתר הפרויקט הוא מגרש בשטח של 64 דונם ב-Parc des Ateliers, אזור תעשייה מהמאה ה-19, ששכנו בו בעבר סדנאות של חברת הרכבות ועמד ריק מאז 1986. היוזמה והמימון של הקמפוס הם של אספנית האמנות והקולנוענית השוויצרית היהודייה מאיה הופמן, שמשפחתה היא הבעלים של קונצרן התרופות הבינלאומי Roche.

התכנון

המבנה מתנשא לגובה של 56 מטר (בערך 18 קומות) ויהיה מורכב מקומת מסד גבוהה מחופה בזכוכית שמעליה יתנשא מגדל צר וגבוה שחזיתו תהיה מצופה, בחלקה, בלא פחות מ-11 אלף חתיכות אלומיניום.

הצורה והטקסטורה של המגדל, ששונות לחלוטין מכל מה שבנוי באזור, מאזכרת, כך לפחות טוען האדריכל, את ההרים הנמצאים בסביבת העיר. בבניין יהיו חללי תצוגה, סדנאות לאמנים וחדרים לסמינרים.

האדריכל

כך או כך, מה שבטוח זה שהמגדל החדש יהיה אתר עלייה לרגל. יש לזכור שהאדריכל האמריקאי פרנק גרי, אף הוא יהודי במוצאו, כבר הוכיח את עצמו כשתכנן בשנות ה-90 של המאה שעברה את מוזיאון גוגנהיים בעיירה בילבאו שבחבל הפירנאים בספרד.

המוזיאון שינה את מצבה הכלכלי של העיירה ושם אותה על מפת התיירות העולמית. המבנים של גרי מצליחים לבלוט ולמשוך תשומת לב וזה מוכח. ניתן להזכיר כאן את אולם הקונצרטים על שם וולט סידני בלוס אנג’לס, מוזיאון Fondation Louis Vuitton בפריז וחנות לואי ויטון שנפתחה לאחרונה בסיאול, דרום קוריאה.

המיקום

העיר ארל הוקמה על ידי היוונים במאה השישית לפני הספירה. מיקומה בשפך נהר הרון הפך אותה לעיר חשובה ביותר בתקופה הרומאית, ובמאה הרביעית לספירה התגורר בה לפרק זמן הקיסר קונסטנטינוס.

עם השנים דעך מעמדה הכלכלי של העיירה, אך בשל הממצאים הארכיאולוגיים המעניינים שבתחומה היא הוכרזה כאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו, ויש לה חשיבות רבה כמוקד תיירות.

המחירים

כמה עולה לגור בארל? על פי אתר הנדל"ן המקוון Mananrche, בית בודד בן שתי קומות, בשטח 130 מ"ר, במרכז ההיסטורי של העיר ארל, עולה 468 אלף אירו. דירה בשטח 122 מ"ר, בקומה ראשונה של בית דירות, מוצעת למכירה במחיר 125 אלף אירו. דירה בשטח 120 מ"ר ברובע Hauture, המיועדת לשיפוץ מלא, בבניין שמוגדר כמונומנט היסטורי, מוצעת למכירה ב-320 אלף אירו.

גובה: 56 מטרים (בערך 18 קומות)

חיפוי: 11,000 חתיכות אלומיניום

עלות הקמה כוללת: 150 מיליון אירו

שנת פתיחה: 2021