מתיק צבי בר עד תיק אולמרט: הכירו את הפרקליטים שיובילו את התביעה במשפט נגד נתניהו, אלוביץ' ומוזס

חברי צוות התביעה שינסו להביא להרשעה בתיקי האלפים, כבר ייצגו את המדינה בתיקי שחיתות של נבחרי ציבור ובפרשות כלכליות רחבות • גלובס מציג את עורכי הדין שהציבה הפרקליטות בחזית, בניהולם של המשנה לפרקליט המדינה ליאת בן-ארי ופרקליט מיסוי וכלכלה יהונתן תדמור

עורכי הדין אמיר טבנקין, יהודית תירוש ויהונתן תדמור / צילום: שלומי יוסף, תמר מצפי
עורכי הדין אמיר טבנקין, יהודית תירוש ויהונתן תדמור / צילום: שלומי יוסף, תמר מצפי

בבית המשפט המחוזי בירושלים ייפתח בעוד זמן קצר שלב הבאת העדויות (שלב ההוכחות) במשפטם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס. ראשון העדים הוא אילן ישועה, מנכ"ל אתר החדשות וואלה לשעבר.

כמו כל משפט פלילי, גם המשפט הזה יהיה קרב מוחות בין המדינה, שמיוצגת על-ידי תובעים מפרקליטות המדינה, לבין סנגורים פרטיים, שמייצגים את הנאשמים. אבל להבדיל ממשפטים אחרים, הפעם גורלה של המדינה כרוך בגורלו של הנאשם המרכזי, ולכן התפקיד של התובעים הוא רגיש במיוחד וחשוב מתמיד.

כמה מאותם תובעים ש"יככבו" במשפט ראש הממשלה - ובעיקר ראש הצוות, עו"ד ליאת בן-ארי - כבר מוכרים לציבור הרחב. אבל פרקליטים אחרים, שגם הם ישחקו תפקיד מרכזי באירוע החשוב הזה, מוכרים הרבה פחות, אם בכלל.

בכתבה זו נחשוף לראשונה את הפרקליטים בצוות התביעה בתיקים 4000, 1000 ו-2000. אם תרצו, זוהי כתבה שעושה הכרות עם "החיילים האלמונים" שהציבה הפרקליטות בחזית המשפט שהיא מנהלת נגד ראש הממשלה.

עו"ד ליאת בן-ארי

"מאוד לא פשוט היום לפצח את תיקי השחיתות, הם לא פשוטים. זה לא כמו העברת מעטפה עם מזומן, ובזה נגמר העניין, זה הרבה-הרבה יותר מורכב" - כך אמרה עו"ד ליאת בן-ארי (55) בראיון שנתנה לגלובס בספטמבר 2015. בן-ארי לא דמיינה אז שכעבור כחמש וחצי שנים היא תישא דברי פתיחה במשפטו של ראש ממשלה מכהן בניסיון להוכיח שהוא קיבל שוחד בדרך של סיקור תקשורתי מוטה לטובתו. ולמעשה, באמצעות הכפפת כלי תקשורת (אתר החדשות וואלה) לגחמותיו.

אבל זה בדיוק מה שקורה. בן-ארי תתייצב מול ראש הממשלה בבית המשפט המחוזי בירושלים ותישא את דברי הפתיחה של התביעה, שבמסגרתם היא תנסה להציג לשופטים, רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם, מעין פרולוג למשפט ולהבהיר כיצד רואה התביעה את התמונה בכללותה ועל מה שצפוי להתרחש במשפט.

בן-ארי מגיעה למעמד הזה בעיצומה של קריירה מזהירה בפרקליטות שהביאה אותה עד לתפקיד השני בהיררכיה של המשנה לפרקליט המדינה. היא ניהלה עשרות תיקים ובין היתר עמדה בראש צוות התביעה במשפט השוחד של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. ועדיין, שום דבר לא דומה למשפטו של ראש הממשלה המכהן.

התפקיד שבן-ארי קיבלה על עצמה גובה ממנה מחיר כבד. לא רק עבודתה המקצועית, אלא גם חייה הפרטיים נסרקים במסרקות ברזל. היא צריכה להתמודד עם הפגנות מול ביתה ועם ולחצים כבדים. ביקרות חריפה נמתחה עליה בגין עבירות בנייה שבוצעו בביתה בראש העין, ושר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה קרא לה להתפטר.

בן-ארי, נשואה ואם לשלושה ילדים, נולדה וגדלה בנתניה להורים ניצולי שואה. היא שירתה בצבא בתפקיד חסוי במשרד ראש הממשלה, והיא בעלת תואר ראשון בקרימינולוגיה וחינוך מאוניברסיטת בר-אילן, תואר ראשון במשפטים ותואר שני במינהל ציבורי מהאוניברסיטה העברית.

את הקריירה שלה החלה בן-ארי כסנגורית במשרדה של עו"ד פנינה דבורין, שם ייצגה, בין היתר, את החוקר הפרטי יעקב צור בפרשת נמרודי ואת האחים משה ואריה ויינברג, שהואשמו בפרשת השוחד של אריה דרעי.

בשנת 1998, לאחר תפקיד קצר במחלקה לתיקים מיוחדים של רשות המסים, היא החלה לעבוד כפרקליטה בפרקליטות מיסוי וכלכלה, שם ניהלה בין היתר את תיק מרמת הענק של גולד-וחניש ואת תיק השוחד של דודי אפל.

ב-2012 מונתה בן-ארי לתפקיד פרקליטת מחוז מיסוי וכלכלה. בתפקיד זה שימשה גם כראש צוות התביעה בתיק הולילנד וטיפלה בתיקי שחיתות ציבורית בולטים נוספים כמו פרשות השופט דן כהן, בנימין (פואד) בן-אליעזר וראש עיריית בת ים שלומי לחיאני.

ב-2019 מונתה בן-ארי לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה (אכיפה כלכלית), ובתחום זה היא מובילה את מדיניות הפרקליטות בתחום האכיפה הכלכלית. היא מלווה את חקירות ראש הממשלה מהרגע שהגיעו לטיפול מחוז מיסוי וכלכלה, והייתה חלק מצוות הפרקליטים שהמליצו וייעצו ליועמ"ש. בן-ארי הציגה גישה מחמירה יותר מזו של מנדלבליט וסברה כי יש להאשים את נתניהו בשוחד בכל שלושת התיקים, ולא רק בתיק 4000. 

בן ארי ליאת עו"ד / צילום: עינת לברון
 בן ארי ליאת עו"ד / צילום: עינת לברון

עו"ד יהונתן תדמור

ביולי 2017 התעוררה סערה בפרקליטות, לאחר שבתשובה לעתירה לבג"ץ הביעה מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה התנגדות לאימוץ ילדים על-ידי זוגות חד-מיניים. אחד מהפרקליטים שיצא באופן חריג נגד העמדה שהציגו הקולגות שלו ממחלקת הבג"צים היה עו"ד יהונתן תדמור (51), כיום פרקליט מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה.

"זה יומיים אנחנו מתהלכים בתחושת מועקה כבדה. הבית המקצועי שלנו הטביע בנו אות קין", כתב תדמור לעמיתיו, והוסיף: "הבית הזה הטיל דופי בהורותנו וביכולת שלנו להעניק לילדינו את כל צורכיהם, לגונן עליהם ולעטוף אותם בטוב. הוא עשה את זה באמצעות אמירה שמציירת מציאות מדומה, מנותקת מן התחושה הפנימית שלנו וממה שמשקפת לנו סביבתנו הקרובה והרחוקה".

תדמור נשוי לפרקליט אביעד תדמור-אליה, שהתמודד לאחרונה במכרז לתפקיד סגן מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. השניים מתגוררים בתל אביב, ויש להם שני ילדים.

כפי שקרה במשפט פרשת הולילנד, גם במשפט נתניהו יעמוד תדמור לצדה של בן-ארי כ"פרקליטי-העל" שינהלו את הצוותים בכל אחד מהתיקים. כמו בן-ארי, גם תדמור סבר כי יש להעמיד את נתניהו לדין בגין קבלת שוחד בשלושת התיקים שבהם נחקר.

תדמור הוא בעל תואר ראשון במשפטים מהמכללה למינהל, תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן ותואר שני במינהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד. הוא התמחה בפרקליטות מיסוי וכלכלה ולאחר מכן שימש כפרקליט במחוז, שם טיפס בסולם הדרגות, מ"ממונה" (ראש צוות) למנהל מחלקה, וב-2016 נבחר למשנה לפרקליטת המחוז דאז, בן-ארי.

כפרקליט הוא טיפל בפרשות דודי אפל והבנק למסחר והוביל, כאמור תחת בן-ארי, את צוות התביעה בפרשת הולילנד. המחוז בראשו עומד כיום חולש על פרשות כמו תיק הצוללות, תיקי שחיתות שלטונית של נבחרי ציבור ופרשות כלכליות רחבות-היקף שונות. 

עו"ד יהונתן תדמור / צילום: תמר מצפי
 עו"ד יהונתן תדמור / צילום: תמר מצפי

עו"ד סוזנה שור-פולק

באוגוסט 2019, אחרי הרשעתו של איש העסקים אברהם ננקשווילי במתן שוחד לבנימין בן-אליעזר ז"ל, אמרה התובעת במשפט, עו"ד סוזנה שור-פולק (36), כי "בית המשפט העביר מסר שהכוח הציבורי צריך לשמש מטרות ציבוריות ולא פרטיות. גם מתנות בין חברים צריכות להיות קטנות וסבירות בנסיבות העניין". דברים דומים במשהו תצטרך התביעה להוכיח בתיק 1000, בו מואשם נתניהו בהפרת אמונים בכך שקיבל מתנות וטובות הנאה ממילצ'ן.

שור-פולק היא כיום העוזרת של ליאת בן-ארי. היא נשואה ואם לילד. נולדה וגדלה בירושלים ובעלת תואר ראשון ושני במשפטים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת בר-אילן. אגב, בתואר הראשון היא למדה עם עו"ד עמית חדד, אחד מסנגוריו של נתניהו. שור-פולק התמחתה במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה בצוות שניהל את תיק השוחד של צבי בר והחלה לעבוד בפרקליטות מיסוי וכלכלה ב-2012. 

סוזנה שור עו"ד / צילום: שלומי יוסף
 סוזנה שור עו"ד / צילום: שלומי יוסף

צוות תיק 4000

עו"ד יהודית תירוש

במהלך אחד הדיונים המקדמיים בתיק נתניהו התבלבלה התובעת, עו"ד יהודית תירוש, (50) וכינתה את אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר והעד הראשון מטעם התביעה במשפט, "עד המדינה". הבלבול הזה היה פרוידיאני. כשישועה הגיע אל רשויות החקירה עם ההקלטות של השיחות שניהל עם הבעלים של וואלה, תירוש סברה כי הוא צריך להיחקר באזהרה, לאור מעורבותו בהפעלת הלחצים לסיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו. אבל היועמ"ש החליט אחרת, וישועה לא נחקר באזהרה.

תירוש היא פרקליטה ותיקה שעומדת בראש צוות הפרקליטים שאחראי על ניהול התיק המרכזי, תיק 4000, שבו מואשם נתניהו בקבלת שוחד משאול ומאיריס אלוביץ'. תירוש היא מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות, מחלקה שתפקידה המרכזי ללוות חקירות בגין עבירות שפוגעות במסחר בשוק ההון כגון תרמית בניירות ערך ושימוש אסור במידע פנים.

תירוש, נשואה ואם לשלושה, נולדה באורוגוואי וגדלה בבת ים. היא שירתה כקצינת חינוך ב"גבעתי" ולמדה לתואר ראשון ושני במשפטים באוניברסיטת בר-אילן. היא התמחתה בפרקליטות מחוז מרכז ועבדה לאחר מכן במשרדו של היועמ"ש לשעבר יהודה וינשטיין, בתקופת עבודתו כסנגור פרטי, שם עסקה בין היתר בפרשת שמואל פלאטו-שרון ובפרשת הנשיא לשעבר עזר ויצמן.

ב-2001 החלה תירוש לעבוד במחלקת ניירות ערך בפרקליטות, בהמשך קודמה לסגנית מנהלת המחלקה, וב-2018 מונתה למנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות. היא טיפלה בין היתר בתיק השוחד של השופט לשעבר דן כהן והובילה את צוות התביעה בפרשת המרמה ותרמית בניירות הערך בפסגות ובפרשת השוחד בסימנס ובחברת החשמל. תירוש ליוותה את חקירת רשות ניירות ערך בתיק בזק ו-4000 מתחילתם. 

עו"ד יהודית תירוש / צילום: דוברות רשות ניירות ערך
 עו"ד יהודית תירוש / צילום: דוברות רשות ניירות ערך

עו"ד אמיר טבנקין

בראיון שנתן לגלובס ב-2014, סיפר עו"ד אמיר טבנקין (43) מפרקליטות מיסוי וכלכלה על תקופת ההתמחות שלו אצל השופטת מרים נאור בבית המשפט העליון. טבנקין אמר כי "ההתמחות אצל השופטת נאור לימדה אותי כמה שיעורים בסיסיים, בראש ובראשונה ההבנה שבסוף-בסוף, תיק משפטי מבוסס על הראיות, הדין נגזר מהעובדות, ולא משנה כמה יפה הטענה המשפטית. למדתי אצלה גם את השיעור המאוד חשוב, שהדרך שיותר יעילה היא להימנע מלהתלהם ולהימנע מפומפוזיות. אני מקווה שזה גם מאפיין אותי".

ואכן, מי שמכיר את טבנקין יודע שהדרך השקטה והלא מתלהמת מאפיינת אותו בעבודתו. טבנקין, נשוי ואב לשלושה, גדל בקיבוץ מרחביה וכיום מתגורר בגבעתיים. בצבא שירת בסדיר ובקבע כלוחם בשייטת הצוללות.

טבנקין הוא בעל תואר ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטת חיפה ותל אביב. כאמור, הוא התמחה בבית המשפט העליון אצל נאור, ולאחר מכן עבד במחלקת הליטיגציה של משרד ארדינסט-בן-נתן. בשנת 2009 החל לעבוד במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ובהמשך עבר לשמש כאחראי על האכיפה הפרטית ברשות ניירות ערך.

בשנת 2018 חזר טבנקין למחלקת ניירות ערך כסגן מנהלת המחלקה. במסגרת עבודתו בפרקליטות הוביל, בין היתר, את צוות התביעה בפרשת התרמית בניירות ערך בחברת מנופים; הוביל את ערעור המדינה בפרשת מליסרון בבית המשפט העליון וניהל את התיק נגד פעיל שוק ההון אלון נאור, שהורשע בעבירות גניבה ותרמית בניירות ערך.

לצד היותו חבר בצוות התביעה בתיק 4000, מוביל טבנקין את צוות התביעה בתיק בזק, שבו הוגש כתב אישום לאחרונה נגד שאול אלוביץ' ונאשמים נוספים בעבירות מרמה ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך.

עבור חובבי הטריוויה נספר כי אמיר הוא נינו של יצחק טבנקין, מאבות התנועה הקיבוצית.

אמיר טבנקין עו"ד / צילום: שלומי יוסף
 אמיר טבנקין עו"ד / צילום: שלומי יוסף

עו"ד ניצן וולקן

פרקליטה נוספת שנמנית על צוות תיק 4000 היא עו"ד ניצן וולקן. וולקן (40), נשואה ואם לשני ילדים, גדלה ברעננה, והיא בעלת תואר ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן. היא התמחתה בבית המשפט העליון אצל השופט אדמונד לוי ז"ל וגם הייתה העוזרת המשפטית של לוי לתקופה קצרה ובהמשך העוזרת המשפטית של השופט עוזי פוגלמן. לאחר מכן עבדה במשרד של דוד ליבאי וקנת מן, שם בין היתר ייצגה את אורי שטרית, אחד הנאשמים בפרשת הולילנד.

בשנים 2017-2016 הייתה סגנית היועצת המשפטית ברשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. החל מ-2017 עובדת וולקן במחלקת ניירות ערך בפרקליטות, והיא אחראית במחלקה על תחום האכיפה הכלכלית. במסגרת תיק 4000 טיפלה בין היתר בהליכי תפיסת הרכוש של החשודים בתיק. 

עו"ד ניצן וולקן / צילום: כדיה לוי
 עו"ד ניצן וולקן / צילום: כדיה לוי

עו"ד אסף עיסוק

את צוות התובעים בתיק 4000 משלים עו"ד אסף עיסוק. עיסוק (37), אב לשלושה, הוא בעל תואר ראשון במשפטים ומינהל עסקים מהמרכז הבינתחומי. הוא התמחה במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ושב למחלקה כעורך דין משנת 2014 לאחר הסמכתו.

עיסוק טיפל בעבר בין היתר בתיקים בעניינם של איש העסקים פרדי רובינסון, ראש החברה הציבורית מילומור, שהורשע בעבירות כלכליות ותאגידיות; בפרשת סימנס ובתיקים נוספים. עיסוק אחראי במחלקת ניירות ערך על תחום המסחר והמומחים. הוא הצטרף לצוות 4000 לקראת הליכי השימוע. 

אסף עיסוק עו"ד / צילום: שלומי יוסף
 אסף עיסוק עו"ד / צילום: שלומי יוסף

צוות התביעה בתיקים 1000 ו-2000

עו"ד אלון גילדין

את צוות התובעים שינהל את התביעה בתיקים 1000 ו-2000 מוביל עו"ד ד"ר אלון גילדין. גילדין (42), נשוי ואב לשלושה, נולד וגדל בחיפה. בדומה לאמיר טבנקין, גם גילדין עשה את התואר הראשון במשפטים באוניברסיטת חיפה. את לתארים השני והשלישי הוא למד באוניברסיטת תל אביב, שם גם לימד מספר שנים. בשנת 2017 פרסם את הספר "דיור בר-השגה במשפט" בהוצאת "נבו".

גילדין התמחה בלשכת היועמ"ש לשעבר, מני מזוז, ומאז שנת 2006 הוא עובד כפרקליט בפרקליטות מיסוי וכלכלה ומשמש כ"ממונה" במחוז (ראש צוות האחראי על מספר פרקליטים). בין היתר, גילדין שימש כחלק מצוותי התביעה שטיפלו בתיקים של הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים ובתיקים של ענבל אור ובני שטיינמץ. 

אלון גילדין עו"ד / צילום: שלומי יוסף
 אלון גילדין עו"ד / צילום: שלומי יוסף

עו"ד קרן צבירן

חברה נוספת בצוות הפרקליטים שאחראי על תיקים 1000 ו-2000 היא עו"ד קרן צבירן. צבירן (42) סיימה לאחרונה לנהל מטעם התביעה את התיק נגד איתמר שמעוני, לשעבר ראש עיריית אשקלון, שנגזרו עליו ארבע שנות מאסר בגין הרשעתו בשוחד ועבירות נוספות.

בראיון שנתנה לגלובס בחודש שעבר, אמרה צבירן כי "הקביעה ששוחד יכול להינתן בכל מיני דרכים, ולא רק באמצעות מעטפה של כסף, היא מובנת מאליה ולא מהווה תקדים. הכול תלוי בנסיבות ובקיומה של מערכת יחסים שוחדית".

צבירן, נשואה ואם לשניים, נולדה וגדלה בתל אביב, והיא בעלת תואר ראשון ושני במשפטים ותואר ראשון במינהל עסקים. היא התמחתה בפרקליטות מחוז מרכז, ולאחר ההתמחות עבדה כפרקליטה בפרקליטות מחוז חיפה, ובהמשך במיסוי וכלכלה.

כפרקליטה היא טיפלה בין היתר בפרשת אבנר קופל, שהורשע בעבירות מרמה ומס. היא מלווה את תיקים 2000-1000 מאז שהמחוז קיבל את התיק לטיפולו. 

עו"ד הילה גבאי ועו"ד קרן צבירן, פרקליטות מיסוי וכלכלה / צילום: כדיה לוי
 עו"ד הילה גבאי ועו"ד קרן צבירן, פרקליטות מיסוי וכלכלה / צילום: כדיה לוי

עו"ד הדר וינשטיין

עו"ד הדר וינשטיין עשתה את ההתמחות שלה בעריכת דין בלשכת היועמ"ש לשעבר, עו"ד יהודה וינשטיין - עובדה שהביאה לכך שרבים חשבו שהיא הגיעה לשם בפרוטקציה. אבל האמת היא שבין הדר לבין יהודה וינשטיין כלל אין קירבת משפחה, מדובר סתם בצירוף מקרים.

וינשטיין, החברה בצוות הפרקליטים שאחראי על תיקים 1000 ו-2000, גדלה במושב סתריה ובצבא שירתה בדובר צה"ל. היא בעלת תואר ראשון ושני במשפטים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת תל אביב, ולאחר ההתמחות אצל וינשטיין היא התמחתה גם בבית המשפט העליון, אצל השופט יצחק עמית.

לאחרונה ילדה וינשטיין במזל טוב את בנה הראשון, והיא נמצאת בחופשת לידה שלאחריה תשוב לצוות. בינתיים מחליפה אותה בצוות עו"ד גל פורה מפרקליטות מיסוי וכלכלה. 

הדר וינשטיין / צילום: אסף אלבוחר
 הדר וינשטיין / צילום: אסף אלבוחר

*** חזקת החפות: יצוין כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הזוג שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.