תעשיינים חוששים שהפקק בנמלים בדרך להפוך לפקק בייצור

בשבועות האחרונים נרשמו עיכובים בייבוא סחורות, ואניות נאלצו להמתין בים זמן רב • במפעלים שונים חוששים שהמחסור בחומרי הגלם יתגלגל לקושי באספקת מוצרים • נמל חיפה: "הביקוש גבוה, מנהלים את העומס באחריות"

פריקה של מכולות / צילום: סלים איהב
פריקה של מכולות / צילום: סלים איהב

תעשיינים חוששים ש"פקק" מתמשך בכניסת אניות מטען לישראל, יביא לעצירה בקווי ייצור במפעלים שונים, ולפגיעה במועדי אספקה של מוצרים בישראל ומחוצה לה.

דובי פרומוביץ' שמנהל את מפעל רומולד טכנולוגיות בע"מ שמעסיק כ-100 עובדים ושממוקם באזור התעשייה אלון תבור, מסביר שהם ממתינים מזה תקופה לחמש מכולות ובהם למעלה מ-110 טון פלסטיק. לדבריו, חלק מחומרי הגלם מתעכבים בים מאז סוף ינואר.

"אנחנו מייצרים תשתיות לביוב, לניקוז ולמוצרים בתחום הפלסטיק. בלי חומרי גלם המפעל לא יכול לעבוד", הוא מסביר. בשיחה שקיימנו עמו, עולה שגם הוא לא ממש יודע מתי הוא יקבל את הסחורה, שחלקה נפרקה בנמל במצרים, כיוון שהאונייה שעמה המכולות היו אמורות להגיע לישראל לא הצליחה לפרוק את הסחורה, והיא קיבלה בינתיים משימות אחרות.

"הסחורה שלנו מגיעה מהמזרח, ויש אוניות שחזרו למצרים והורידו את הסחורה שלנו שם", הוא מבהיר תוך שהוא אומר כי גם נכון לעכשיו הוא לא יודע מתי הסחורה תגיע למפעל שלו ומי ישלם עבור העיכוב. "למוצרים שאנחנו מייצרים בארץ אין ספק נוסף. אם עד היום הצלחנו לתמרן עם המלאי שיש לנו, בקרוב אנחנו נתקע".

"העומס משפיע הן על הייצוא והן על הייבוא"

גם בקבוצת חיפה (חיפה כימיקלים) עוקבים בדריכות אחר המצב בנמלים, כשבשיחה עמם נראה כי לא מדובר בבעיה נקודתית. "באופן כללי יש מכולות ייצור שלא יוצאות מישראל כי יש ביטולים של יציאות ושינויים בקווי הספנות. העומס בנמלים משפיע הן על הייצוא והן על הייבוא. 90% מהייצור שלנו הולך לייצוא.

"לדוגמה יש אנייה שאמורה הייתה להעביר סחורה שלנו לספרד והפקידה שלה בישראל לא קרתה (לא עגנה בישראל - ג.ל). במקרה הזה היא קיבלה הוראה שלא להגיע והסבב הבא יכול להיות רק בעוד כשבועיים, ובינתיים הסחורה ממתינה אצלנו במפעל במישור רותם.

בגלל העומס כל הבאלאנס האזורי השתנה. לוחות זמנים שהיו נכונים בעבר כבר לא רלוונטים. זה כמו קונקשיינים בטיסות. אם הקונקשיינים משתנים, אז כל הלו"ז של כולם משתנה", מסביר סמנכ"ל שרשרת האספקה בקבוצת חיפה, ניר יצחקי שמשמש גם בתפקיד בהתאחדות התעשיינים. לדבריו אי הגעה של חומרי גלם כמעט ועצרה חלק מהפעילות שלהם לפני שלושה שבועות וגם לפני שבוע.

יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר היום בשיחה עם גלובס כי לא מדובר בבעיה נקודתית בלבד. "חשבנו שהמשבר בתעלה בסואץ אולי 'יעזור' לסייע בפקק פה כי הייתה בעיה של עודף סחורות, אבל זה לא קרה. אין לי טענה לעובדים בנמלים עצמם, אבל בהנהלות הנמלים חייבים למצוא פתרונות למצב החדש שכולל התגברות בהזמנת סחורות לישראל, מה שמעלה את תנועות הסחורות".

מה שהיה נכון ללפני חצי שנה ושנה כבר לא מספיק?
"בדיוק. צריך פתרון מערכתי כי בסופו של דבר החשש הוא שהפריון ייפגע ושזה הדבר הבעייתי".

לדברי יצחקי העומס הנמלים נובע ממספר סיבות. "זה התחיל מחוסר יציבות בשוק הספנות העולמי בשל הקורונה, וממשיך בחזרה של הייצוא מסין בסוף 2020 ותחילת 2021, מה ששינה את הקווים. בנוסף לכך הביקוש לחומרי גלם עלה מאוד בחודשים האחרונים ועל זה יש להוסיף מזג אוויר קיצוני ששרר כאן עד לפני שלושה, ארבעה שבועות וכן את תקופת החגים".

מנמל חיפה נמסר :"אל מול הביקוש הגבוה, אנו מנהלים את העומס באחריות ותוך ניצול מיטבי של המשאבים. במהלך החג וחול המועד הצלחנו להיענות לחלק ניכר מהביקושים. אנו מודים לכל מי שבוחר לקבל את שירותנו, ומחויבים לעשות את המיטב".

מנמל אשדוד נמסר: "חברת הנמל פועלת בכל האמצעים הקיימים בידיה, בכדי לתת מענה לביקושים החריגים ולספק את השרות המיטבי לכלל לקוחותיה".