בחירות 2021 | פרשנות

עבאס כבר הוכיח את עצמו: 5 הערות לפני שהמפלגות הולכות לנשיא

נתניהו מגיע עם 52 ממליצים בעוד שבגוש הנגדי עוד לא יודעים בכלל במי לתמוך • בנט מתחמם על הקווים, בעוד שסמוטריץ' שופך את חמתו על בנט • ובינתיים רע"ם מצליחה לעקוף את המשותפת עוד לפני שהראתה תוצאות בשטח

מנסור עבאס, יו"ר רע"ם / צילום: דוברות הכנסת
מנסור עבאס, יו"ר רע"ם / צילום: דוברות הכנסת

1. מחר בבוקר ועד לשעות הערב יגיעו ראשי המפלגות לבית הנשיא ויודיעו לו וגם לאזרחים על מי הם ממליצים לראשות ממשלה. לצד הוודאות במספר הממליצים על נתניהו, בגוש רק לא ביבי עדיין לא ברור מי אמור להרכיב בכלל ממשלה: לפיד או בנט. נתניהו, כאמור, יקבל מחר את המלצותיהם של 52 חברי כנסת מהליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. לכן, הוא גם צפוי לקבל מהנשיא את זכות הראשונים להרכיב ממשלה. וכאן זה מסתבך- ללא סער או רע"ם לנתניהו אין ממשלה, מה שעשוי להעביר בשלב הבא את היכולת להרכיב ממשלה לצד השני, שם בנט מתחמם על הקווים.

2. במהלך היום דיווחנו על המגעים בין לפיד לבנט עלהרכבת ממשלה פריטטית בין הימין לשמאל למרות הרוב המובנה שיש למפלגות המרכז שמאל בגוש, שבראשה יעמוד בנט. בימינה מחכים לראות האם נתניהו יצליח להרכיב ממשלה איתם ועם גורמים נוספים ולא, אומרים שם, לא ניתן את ידינו לבחירות נוספות - מה שמכשיר את ההליכה שלהם עם מפלגות גוש השמאל-מרכז ומפלגתו של סער להרכבת ממשלה אחרת. אגב, שם מקווים שלא יידרשו להצבעות הרשימה המשותפת אלא להיעדרות של רע"ם מהמליאה, מה שנתניהו כבר הכשיר עבור עצמו, במידה שסמוטריץ' לא היה מטיל וטו על המהלך .

3. חם בגזרת סמוטריץ'-בנט: יו"ר הציונות הדתית יצא בערב בנאום חריף נגד דרישתו של בנט לעמוד בראשות ממשלת ימין ברוטציה או לחלופין לעמוד בראש ממשלת מרכז שמאל: "נפתלי, אני חושש שהחיבוק והאיתרוג של השמאל מסנוור אותך- ואני כאן כדי לומר לך בקול ברור: אל תמנע מחר הקמת ממשלת ימין".

עוד המשיך סמוטריץ': "מחר יגיע רגע המבחן. כשתיכנס בשערי בית הנשיא תקרע המסכה מעל המשחק המסוכן של הקמת ממשלת שמאל... אם תמליץ על עצמך תביא במו ידיך לאובדן שלטון הימין ולהקמת ממשלת שמאל. ברור לכל בר דעת שהאפשרות היחידה שלך להיות ראש ממשלה עם 7 מנדטים, בצורה לא דמוקרטית ולא לגיטימית, היא בחבירה לשמאל, ששנאתו לנתניהו מקלקלת את השורה ומביאה אותו לאבסורדים. בהמלצה על עצמך תקטין את גוש הימין, תפגע בסיכוייו של נתניהו לקבל את המנדט מהנשיא, וכל זאת על מנת לנסות ולהקים ממשלת שמאל בתמיכת התנועה האיסלאמית". מחר, כאמור רגע המבחן.

4. בינתיים, לא משנה מה יקרה מחר בבית הנשיא, הדרך שבה בחרה מפלגת רע"ם של מנסור עבאס והרצון להשפיע על הממשלה לטובת הציבור הערבי מוכיחה את עצמה. מסקר שערך יוסף מקלדה והתפרסם היום עולה כי אם שוב מתקיימות בחירות רע"ם תעלה בכוחה ותעקוף את המשותפת: אם יהיו בחירות חמישיות עולה כי 32.8% מהחברה הערבית יצביעו לרע"ם לעומת 29% בלבד למשותפת. בנוסף כ-90% ממצביעי רע"ם מציעים לתמוך בכל מועמד לראשות הממשלה המוכן להסכים לדרישות המפלגה - בין אם הוא מהשמאל או מהימין .

5. ועוד הערה אחרונה לקראת מצעד הממליצים מחר: ליברמן, בנט, סער וכן הרשימה המשותפת טרם הודיעו על מי ימליצו להרכבת ממשלה ונראה שהם מתכוונים לשמור על מתח גבוה עד מחר. בנט וסער מתואמים בפעילותם גם במו"מ מול לפיד ומהצד השני פועל בתיאום עם לפיד גם ליברמן. לא בטוח שמטרות הביניים של הארבע האלה זהות בדרך להגשמת מטרת העל: להביס את נתניהו .