חברות SPAC – הזדמנות השקעה או חתימה על צ'ק ריק?

חברות SPAC מושכות מיליארדי דולרים ממשקיעים וקרנות גידור המחפשים תשואות גבוהות. הן מבטיחות לחברות פרטיות דרך פשוטה, זולה ושונה להנפקה, אך גם מגיעות עם סימני אזהרה שעל המשקיעים לבחון בקפידה

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

לחברות SPAC אורך חיים של שנתיים, ובטווח זמן זה מבטיחות הן לקנות חברה אחרת - כשמשקיע בוחר לשים כספו ב- SPAC , הוא אינו יודע מה יעד ההשקעה. מדי שבוע מופיעות עשרות חברות SPAC חדשות, ובמהלך השנה האחרונה גייסו חברות אלה 137 מיליארד דולר (פי 10 יותר מב-2019 לפי בלומברג). לפי ההערכות, כ-40% מסכום זה מגיע ממשקיעים פרטיים, סכום כפול מזה שמשקיעים אלו משקיעים בבורסות האמריקאיות.

בסביבה עם תשואה נמוכה חברות SPAC הן אטרקטיביות, ומאפשרות למשקיעים למשוך את כספם עם ריבית במידה ואינם מרוצים מהחברה שנקנתה. המשקיעים למעשה קונים אופציות בחברות פרטיות עם פוטנציאל צמיחה גבוה, שלא היו זמינות אילולא חברות ה- SPAC. במידה ומשקיעים רבים "יוצאים" מהעסקה, חברות ה-SPAC (שמקבלות בדרך כלל 20% ממניות החברה בעבור סכום סמלי) יכולות לסגת ממנה.

אילו יתרונות מציגות הנפקות SPAC? ככלל, תמחור הוא אחד החסרונות הברורים בהנפקות, זאת כיוון שמשקיעים רבים מסתכלים על המניה לטווח קצר, וליועצי ההנפקה בבנקי ההשקעות יש תמריץ להעריך בחסר את מחירה הראשוני. בשנת 2020 הנפקות זינקו בממוצע ב-40% ביום המסחר הראשון. כשהמסחר מתחיל המשקיעים רואים רווח מיידי

, ולעומתם מייסדי החברה ובעליה מרוויחים מעט ולמעשה משלמים על ההנפקה מכיסם - מה שהופך הנפקה במסלול רגיל לפחות אטרקטיבית. בניגוד להנפקות רגילות, בהנפקת SPAC מחיר ההשקה נקבע מראש יחד עם בעלי החברות וכך מובטח תהליך רישום פשוט וזול יותר מאשר בהנפקה רגילה.

לחברות SPAC גם חסרונות. המשקיעים צריכים לשלם עמלות ייעוץ ועמלות בנקאיות, מה שמדלל את הנחת ההשקעה המקורית שלהם. בנוסף, על פי מחקר של אוניברסיטת סטנפורד במקרה של מיזוג עם חברת SPAC , השקעה של 10 דולר תניב בממוצע 6.67 דולר. ברוב המקרים לאחר המיזוג מחירי המניות יצנחו ושלושה חודשים לאחר המיזוג ל- SPAC יהיה הפסד ממוצע של 14.5%- והפרש ממוצע של 16.1%- (בהשוואה למדד ראסל 2000). המשמעות היא שמשקיעי SPAC נושאים בעלות הדילול המובנית של חברות אלה, ולמעשה מסבסדים את החברות המונפקות.

עם זאת ישנו גם מחקר הפוך שמראה כי התשואה הממוצעת של כל סוגי ההנפקות היא 1.6%. לפני השלמת ההנפקה, חברות SPAC מדווחות על רווחים, ומדד IPOX SPAC שקיים מיולי 2020 מדווח על עלייה של 64.2%. גם המדדים המסורתיים הציגו רווחים - 48.2% במדד ראסל 2000, 24.6% במדד נאסד"ק ו- 17.6% כולל דיבידנד במדד S&P500 באותה תקופה.

האם השקעה ב- SPAC היא השקעה בהצלחה?

המבקרים מציינים כי לא כל ה-SPAC רוכשות חברות מצליחות, ומשקיעים רבים שואלים האם חברות שמגייסות כספים באמצעות SPAC עושות זאת כיוון שאין להן אפשרות אחרת, והאם הם מרגישים בנוח לנתק בין אינטרס ההשקעה הפרטי שלהם, לבין המטרה של חברת ה-SPAC לקבל 20% בחברה נסחרת.

ישנה גם הסוגייה של עליית ערך ה-SPAC לקראת ביצוע עסקה, בתקופה בה יותר ויותר חברות שכאלה מחפש הזדמנויות השקעה. כמו כן, ייתכן כי חלק ניכר מההון שיושקע ב-SPAC כלל לא ימצא יעד השקעה, ויוחזר למשקיעים. אנו נמצאים בנקודה בה מספר אכזבות מחברות SPAC עלולות לבסוף להטות את השוק, כיוון שמשקיעים יפתחו תסכול מרכישות מועטות ואולי גם מתחזיות פיננסיות מופרכות.

ביצועים עמומים

שוק ה-SPAC כיום חסר מדדים מצטברים ויכולת מעקב ברורה, וכתוצאה מכך סיפור הצלחה בולט יכול להשפיע על השוק כולו. בימים אלו של אימוץ נרחב של שימוש ב- SPAC, יש סימנים ברורים לפוטנציאל להקפיץ את ערך מניות אלה, הנסחרות ללא כל בסיס. במקביל ישנה סכנה כי עקב העלייה המתמשכת בשיעורי הריבית על רקע עליית האינפלציה תפחת האטרקטיביות שלהן - אך תרחיש זה אינו סביר השנה.

כל זמן שהריבית תישאר נמוכה, וכך גם התשואות, השווקים ימשיכו לחפש מקורות תשואה מתוחכמים. במידה ושוק ה-SPAC לא יתפתח לבועה, לא יגמרו החברות האמינות להשקיע בהן, וחברות ה-SPAC לא יסתבכו בתהליכים משפטיים, חברות ה- SPAC יכולות להציע דרך חלופית לחברות פרטיות "לצוף" בשווקים.

* הכותב הוא מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר המתמחה בבנקאות פרטית