"האלמנה השחורה" של מארוול מכינה את השטח לפיצוץ בין דיסני לבתי הקולנוע

בעלי רשתות בתי הקולנוע מתנגדים להחלטת אולפן דיסני להוציא את הסרט מסדרת "הנוקמים" של מארוול בסטרימינג במקביל להפצה שלו באולמות

סצנה מתוך הסרט "האלמנה השחורה" / צילום: Associated Press, Marvel Studios/Disney
סצנה מתוך הסרט "האלמנה השחורה" / צילום: Associated Press, Marvel Studios/Disney

סכסוך לגבי הבכורה של הסרט "האלמנה השחורה" של מארוול מתבשל בין שני שותפים ותיקים: חברת וולט דיסני ואולמות בתי הקולנוע.

בסוף מרץ, מנהלי בתי קולנוע התאכזבו מהחלטת דיסני להוציא את הסרט לבכורה גם בבתי הקולנוע ובמקביל גם על גבי שירות הסטרימינג שלה, דיסני פלוס, תמורת 29.99 דולר. דיסני גם עיכבה את הפצת הסרט עד יולי. כעת ישנם בתי קולנוע השוקלים דרכים להיאבק בחזרה נגד אחד מהאולפנים הגדולים ביותר בהוליווד לגבי אחד הסרטים הכי מדוברים של הקיץ, כך לפי גורמים המעורבים בדיונים.

מטרת מנהלי בתי הקולנוע להשיג מדיסני תנאים טובים יותר, כמו חלק גדול יותר מהרווחים בקופות או רשות להקרין את הסרט באופן בלעדי. עם זאת, יכולתם להתמודד מול החברה נפגעת בגלל הרצון שלהם למשוך צופים בחזרה לאולמות אחרי שנה של סגרים ונוכחות מצומצמת.

"לא השמענו איומים כלשהם", אמר מנכ"ל חברת AMC אדם ארון בהתייחסות ל"אלמנה השחורה", אבל "ידוע באופן נרחב ש־AMC איימה שלא תקרין סרטים אם לא נצליח להגיע להסדר עסקי המקובל עלינו", הוסיף.

בדיסני סירבו להגיב לכתבה זו, אבל אמרו כשהכריזו על ההחלטה לגבי "האלמנה השחורה" שהצעד ייתן לצרכנים יותר אפשרויות והוא משקף את רצונם.

כמה בעלי בתי קולנוע כבר זעמו על ההחלטה של דיסני במרץ להוציא את "ריה והדרקון האחרון" בבתי הקולנוע ובמקביל גם בדיסני פלוס. "אני מקרין את 'ריה' אבל זה כנראה הסרט האחרון של דיסני שאקרין", אמר טוני ביברסון, בעלי רשת בתי הקולנוע ביג הורן בעיר קודי בוויומינג.

רשת בתי הקולנוע השלישית בגודלה בארה"ב, Cinemark, החליטה להחרים את "ראיה" במרץ - צעד נועז בהתחשב בכך שהיו מעט סרטים אטרקטיביים שבתי הקולנוע יכלו להציע ללקוחות באותה תקופה, כשהצופים עדיין חששו לחזור לאולמות. רשת בתי הקולנוע הארקינס, לה יש יותר מ־30 אולמות, גם היא לא הקרינה את הסרט. הרשת השנייה בגודלה בארה"ב, Regal Entertainment Group, שפתחה השבוע מחדש 20 תיאטראות, ולא הקרינה את "ריה" ברוב האולמות שלה.

כשהבכורה של "ריה" שודרה, דיסני ביקשה 52% מהרווחים, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

ברשתות Cinemark והארקינס סירבו להגיב לגבי "האלמנה השחורה" ו"ראיה". ב־Regal סירבו להגיב.

האם "האלמנה השחורה" שווה את הסיכון?

המתח מהעת האחרונה מדגיש את הדינמיקה המשתנה בין אולפני הקולנוע והתיאטראות בזמן שמגפת הקורונה דחפה כמה רשתות קולנוע לפשיטת רגל, וצרכנים ואולפנים פנו לבידור בסטרימינג בבתים. בעבר, דיסני ביקשה אחוז גבוה יותר מהמחיר של כרטיסים לסרטיה בזמן שהסרטים היו זמינים רק באולמות, בייחוד לגבי סרטי מארוול הרווחיים. כשדיסני מציעה סרטים בפלטפורמה הדיגיטלית שלה, היא יכולה לשמור את כל ההכנסות. מנכ"ל החברה בוב צ'אפק היה עקבי לגבי מחויבות דיסני להביא את הבידור לצרכנים באופן ישיר ככל שמתאפשר.

טוני ביברסון, בעלי רשת בתי הקולנוע ביג הורן, אמר שהכותרים שיהיו זמינים ביולי ישחקו תפקיד חשוב בקביעה האם מלחמה נגד התנאים שקבעה דיסני לגבי "האלמנה השחורה", בכיכובן של סקארלט ג'והנסן ופלורנס פיו, שווה את הסיכון. שני שוברי קופות אפשריים צפויים להיות מוקרנים לפני הסרט של מארוול: הסרט התשיעי בסדרת "מהיר ועצבני" ב־25 ביוני, מאולפן קומקאסט השייך לאולפני יוניברסל, והסרט "Top Gun: Maverick", ב־2 ביולי, בהפקת אולפני פרמונט שבבעלות ViacomCBS.

"נתמודד עם זה כשזה יגיע", אמר. "אני חייב לחשוב על העיר שבה אני גר ועל העסק שלי... אנשים רוצים לראות את זה" על מסך גדול.

דיסני לא פרסמה נתוני מכירות ברשת לגבי שני הסרטים שהציעה בדיסני פלוס תמורת תשלום נוסף. החברה מתכוונת להפיץ את הסרט הלא מצויר "קרואלה" בבתי הקולנוע ובדיסני פלוס תמורת 29.99 דולר ב־28 במאי.

החברה הכריזה במרץ שלשירות הסטרימינג שלה מנויים יותר מ־100 מיליון איש, במחיר של 7.99 דולר לחודש, והודיעה כי היא נמצאת על המסלול להגיע ליעד של 260 מיליון מנויים עד 2024. דיסני שלטה בקופות בשנים שלפני המגפה, עם שבעה מהסרטים המצליחים ביותר של 2019, כולל "הנוקמים: סוף המשחק".

בכל זאת, כמה בעלי אולמות אמרו בשיחות פרטיות שהם מוכנים להילחם באופן ההפצה של "האלמנה השחורה", אפילו שמדובר בסרט של מארוול. סדרת הסרטים הזו מצליחה מאוד בהוליווד, ומעריצים ממתינים כבר יותר משנתיים לכך שדיסני תוציא סרט חדש בסדרה. ב־2019 בלבד, שניים מסרטי מארוול של דיסני, "קפטן מארוול" ו"נוקמים: סוף המשחק" עשו כמעט 4 מיליארד דולר בכל העולם.

"מה שדיסני עשו עומד בסתירה לאמונה המוצהרת שלהם" 

בתי קולנוע הזועמים על ניסיונותיה של דיסני להשתמש במינוף שלה להשגת יתרון, אינם תופעה חדשה. ב־2013, AMC ו־Regal סירבו למכור באינטרנט כרטיסים לסרט ההמשך "איירון מן 3", אחרי שדיסני דרשה נתח גדול יותר מההכנסות ממכירות כרטיסים. הנושא נפתר לבסוף אך הפרטים של ההסכם לא נחשפו.

אחרי כמה שנים, דיסני שוב עשתה שרירים עם סרט שרבים ציפו לו, כשיצא סרט ההמשך בסדרת סרטי מלחמת הכוכבים, "הג'דיי האחרון". באולפן דרשו מהאולמות לשלם 65% מההכנסות מכרטיסים לסרט, הרבה יותר מ־50% שאולמות רגילים לשלם על רוב הסרטים.

דיסני אינה לבדה במאמצים לבנות פלטפורמה דיגיטלית. אולפני האחים וורנר של חברת AT&T הפתיעו את הוליווד ואת בעלי האולמות בדצמבר כשהכריזו שיוציאו את כל הסרטים בשנת 2021, כולל "מטריקס 4" וגם גרסה חדשה של הסרט "חולית" - לבתי הקולנוע ובמקביל על גבי שירות הסטרימינג של האולפן, HBO Max. מהחברה נמסר כי בכוונתה לאמץ את האסטרטגיה הזו רק במהלך השנה הנוכחית.

רוב בעלי האולמות מוכנים להקרין את הסרטים של האולפן, כולל "גודזילה נגד קונג", המגיע לאולמות בסוף השבוע הנוכחי, כי החברה המתיקה את העסקה בכך שהציעה לאולמות חלוקה מעט טובה יותר מ־50-50, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

הסיכויים להכנסות משתפרים לבעלי אולמות ככל שהאולפנים מוציאים יותר סרטים בתקציב גדול. ארה"ב נפתחת בהדרגה מחדש והאוכלוסייה מתחסנת. בתי קולנוע פתוחים בכל 50 המדינות של ארה"ב, וזה נותן לבעלי הקולנוע תקווה שהצפייה בסרטים באולמות תתחדש, אם כי ברוב האולמות עדיין קיימות מגבלות על כמות האנשים שמותר להכניס.

הסימנים מהתקופה האחרונה של שיקום אפשרי הופכים את ההחלטה של דיסני לגבי אופן השחרור של "האלמנה השחורה" לאחת שיותר קשה לקבל. 

"אנו מרגישים שמה שהם עשו עומד בסתירה לאמונה המוצהרת שלהם לגבי חשיבות החוויה הקולנועית, וזה אומר לנו שהם לא שותפים אמינים להצגת הסרטים", אמר ביירון ברקלי, נשיא אגודת הקולנוע העצמאי - ארגון מסחר של מפעילי אולמות עצמאיים. הוא הדגיש שהוא לא מדבר בשם כל חברי הקבוצה. ברקלי הוא בעלי קולנוע "4 הכוכבים" בעיר קילגור, בטקסס.