הוט נכנסה לשוק הסיבים והשלימה את החתיכה החסרה בפאזל: איפה תמצאו את החבילה המשתלמת ביותר?

הוט השיקה היום את רשת הסיבים שלה ומצטרפת לשלוש שחקניות בולטות נוספות בשוק • כמה תשלמו על חבילה של 1 גיגה בכל חברה ואיפה תצטרכו להוסיף מאות שקלים עבור דמי התקנה?

פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock
פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock

הכניסה של הוט לתחום הסיבים האופטיים משלימה את הפאזל בשוק התקשורת ועתה ארבע שחקניות בולטות מוכרות סיבים. המשמעות היא שהתחרות המרכזית בשוק התקשורת תהיה בעיקר על הסיבים, ורק לאחר מכן על הסלולר והטלוויזיה. אולי אפילו בסדר הפוך - על הטלוויזיה במקום השני ורק לאחר מכן הסלולר והדור החמישי.

הוט השיקה היום (ב') את השירות וחשפה כי עלות חבילת טריפל על גבי סיבים במהירות של 1 גיגה תסתכם ב-339 שקל לחודש, כאשר החברה תעניק שלושה חודשים במחיר של 199 שקל. המחיר לתשתית אינטרנט בלבד (לא כולל נתב, בתוספת של כ-20 שקל בחודש) יעמוד בשלושת החודשים הראשונים על 119 שקל לחודש, ולאחר מכן על 149 שקל בחודש. דמי ההתקנה יעמדו על 14.9 שקל למשך 36 חודשים (מחיר מצטבר של 536 שקל) ולכבוד ההשקה תינתן הנחה של 50%.

בזק, שהשיקה בעצמה לאחרונה שירות דומה, גובה 119 שקל לחודש עבור מהירות של 1 גיגה.  בזק היא גם זו שהייתה הראשונה לגבות מאות שקלים בעבור דמי התקנה - 450 שקל ובפריסה ל-36 תשלומים של 12.5 שקל לחודש לדירה; ו-900 שקל עבור חיבור לבית צמוד קרקע בפריסה של 25 שקל לחודש ל-36 תשלומים. מחירים אלה הוגדרו כמחירי השקה, כלומר כמחירי מבצע לתקופה מוגבלת בשיעור הנחה של 50%.

המתחרה פרטנר מציעה טריפל של 1 גיגה הכולל את פרטנר TV בעלות של 179 שקל או 209 שקל כולל נטפליקס. המחיר עבור חבילת אינטרנט בלבד עומד על כ-120 (כולל נתב), ואילו בסלקום המחיר עומד על 125 שקל עבור 1 גיגה. בשתי החברות לא גובים דמי התקנה.

התחרות תגבר והמחירים יירדו

ההודעה של הוט הופכת את תחום הסיבים למוקד התחרות העיקרי בשוק התקשורת מפני שהוט מרכזת מאמץ דרך IBC, שבתורה הופכת להיות המתחרה המרכזית של בזק בשוק זה. הוט מחזקת את IBC מצד אחד ומצד שני הופכת להיות שחקן מאד דומיננטי - שחקנית הטלוויזיה הגדולה בישראל וחברת האינטרנט השנייה בגודלה, אחרי בזק.

דמיינו את הוט מגיעה לבניין שבו יש כבר שלושה שחקנים שמוכרים חבילות אינטרנט מבוססות סיבים אופטיים. אמנם יש משמעות למחירים, ופרטנר וסלקום מוכרות חבילות טריפל במחירים נמוכים מהוט, אבל הוט היא שחקן במשקל כבד יותר בטלוויזיה. השאלה היא לא האם היא תיקח נתחי שוק באינטרנט מבוסס סיבים - אלא איזה נתח היא תיקח. רוצה לומר, אם הערכנו עד עתה שהטלוויזיה היא פרויקט "לא רווחי" בלשון המעטה, הרי שהכניסה של הוט לתחום הסיבים תחריף את התחרות עוד יותר. מי שייפגעו מכך יהיו בעיקר פרטנר וסלקום ורק לאחר מכן yes. אגב, גם האחרונה תתחיל בקרוב למכור חבילות טריפל במסגרת היתר שניתן לה, כך שהתחרות בשוק הולכת ללבוש צורה חדשה וניתן לצפות שהמחירים עוד יישחקו.

הלקוחות ישלמו על הפקות המקור?

הכניסה של הוט תחדד את התחרות בטלוויזיה מצד נוסף, כי היא תעמיד במבחן את המודל של פרטנר מול המודל שלה מבחינת היצע התוכן והנגשתו. פרטנר רואה את עצמה כסופר אגרגטור המתווך ללקוח מקורות שונים בשוק הטלוויזיה ואילו הוט, בדומה ל-yes, רואה את עצמה ממשיכה במודל הטלוויזיה המסורתית, דהיינו ממשיכה לקנות תוכן ולמכור אותו. בעולם המודל הראשון הוא שהולך ותופס תאוצה, אבל בהוט ממשיכים לראות את העולם המסורתי ככזה שמעניק פרמיה. זאת גם בזכות הנוחות שהוא מאפשר ללקוח שלא צריך לשבור את הראש ולהתמודד מול כמה ספקי תוכן, כמו גם בזכות הפקות המקור שלה. בהוט מאמינים שבהינתן הפרשי מחיר קטנים, הלקוח יעדיף אותה בין היתר גם בזכות התוכן המקורי שלה.

ואם נחזור להתחלה, בניגוד לסלולר שם הדור החמישי עדיין לא מייצר ערך והשחקנים לא רואים בו עדיין כמנוע צמיחה, הרי שבסיבים הסיפור שונה לגמרי. ב-IBC, שהיא חברת תשתיות סיטונאיות בתקשורת, רואים את הכניסה של הוט כמושיע. היום החברה נמצאת במקום שונה לחלוטין כשהוט מוכרת את שירותיה על גבי התשתיות שלה וזה משהו שיעניק לה דחיפה משמעותית מאוד. הצירוף שלה ושל סלקום כלקוחות מובנים הוא משהו שאין לבזק, שבגלל הרגולציה וההפרדה המבנית לא יכולה למכור חבילות ביחד עם yes.