יו"ר הכנסת | ניתוח

"יו"ר הכנסת ידחה את בחירת הנשיא"? סיפור מרתק, אבל יש לנו כמה שאלות

האם תרגיל פרוצדורלי יאפשר ליו"ר הכנסת למנוע את החלפת נתניהו? רק אם יפר כמה חוקים • המשרוקית של גלובס

 

 

יאיר גולן, מרצ / צילום: כדיה לוי
יאיר גולן, מרצ / צילום: כדיה לוי

השנתיים האחרונות לימדו אותנו לא לפסול שום תרחיש פוליטי, אבל תסריט אחד ששמענו מיאיר גולן נשמע כמעט דמיוני. גולן (מרצ) מזהה לקונה פרוצדורלית שתאפשר לליכוד להנציח את כהונת נתניהו. "יו"ר הכנסת יריב לוין יכול להשתמש בסמכותו כדי לדחות את בחירת נשיא המדינה אחרי ה-6.6", גולן כתב בטוויטר, "ואז הוא יתמנה לממלא מקום הנשיא. אם יהיו בחירות נוספות, הוא יוכל להטיל את הרכבת הממשלה רק על נתניהו עד שישיג 61 כדי לברוח מהכלא. חייבים להחליף את יריב לוין".

זה סיפור מרתק, אבל יש לנו כמה שאלות. האם לוין באמת יכול להיכנס ככה בנעלי הנשיא? ואז לתת לנתניהו אינסוף הזדמנויות להקים ממשלה? והכול בגבולות החוק? ניסינו להבין מגולן על מה הוא התבסס.

גולן הפנה אותנו לשני מקורות: חוק יסוד נשיא המדינה, וציוץ של עמיתנו ב"כאן" עקיבא נוביק, שהשתעשע בגרסה פשוטה יותר של אותו תסריט. זה הולך ככה: ריבלין מסיים קדנציה ב-9 ביולי, והכנסת צריכה לבחור נשיא חדש. לוין יעכב את כינוס המליאה; ריבלין יפרוש בלי מחליף; ואת מקומו ימלא יו"ר הכנסת - כלומר לוין עצמו. בין השאר תועבר אליו הסמכות לבחור מועמדים להרכבת ממשלה.

אלגנטי? לא כשיורדים לפרטים. חוק יסוד הנשיא מאפשר ליו"ר הכנסת לשחק עם המועד לבחירת מחליף לריבלין, אבל לא יאוחר מ-30 יום לפני תום כהונתו, כלומר 9 ביוני (גולן כתב בטעות "6"). כדי לעכב עוד הוא יצטרך להפר את החוק.

גם אז, הסמכות תעבור ללוין רק עם פרישת ריבלין ביולי. על המגעים הקואליציוניים שייפתחו השבוע הוא לא יוכל להשפיע, כי כפי שמראה הלו"ז המצורף, גם אם שני מועמדים עוקבים ייכשלו בהצגת ממשלה, הטלת המנדט תצא באמצע יוני מידי הנשיא ותעבור לכנסת (ב-61 חתימות). אם זה לא יעבוד, הכנסת תתפזר לפני שריבלין יפרוש.

נניח שלוין נשאר מ"מ הנשיא אחרי בחירות חמישיות. האם יוכל לעשות במנדט ככל העולה על רוחו? חוק יסוד הממשלה קובע שהנשיא יטיל תחילה את הרכבת הממשלה על "ח"כ שהסכים לכך", ואם הניסיון נכשל אחרי 42 יום (כולל הארכות), יעניק מנדט "לח"כ אחר". שימו לב למילה "אחר". כדי לבחור שוב ושוב בנתניהו לוין יצטרך להפר את חוק יסוד הממשלה, אחרי שכבר הפר את חוק יסוד הנשיא.

בשורה התחתונה: דברי גולן דורשים הקשר. כדי להוציא לפועל את התכנית שגולן מציג לוין יצטרך להפר הן את לו"ז בחירת הנשיא (שבחוק יסוד נשיא המדינה) והן את האיסור להעניק מנדט לאותו מועמד פעמיים ברצף (שבחוק יסוד הממשלה).

לקריאה נוספת:

ציוץ בטוויטר של עקיבא נוביק - 3.4.2021

ציוץ בטוויטר של יאיר גולן - 4.4.2021

חוק יסוד: הממשלה

חוק יסוד: נשיא המדינה

תחקיר: אוריה בר-מאיר