הקונסולידציה בשוק הקנאביס מתחילה: אינטרקיור רוכשת את בטר

אינטרקיור חתמה על מזכר הבנות לרכישת קרן פרמצבטיקה, בעלת המותג בטר קנאביס • בעלי המניות הקיימים בבטר יקבלו 10.4% ממניות אינטרקיור אחרי מיזוגה לתוך SPAC

חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock
חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock

חברת אינטרקיור הודיעה על חתימת מזכר הבנות לרכישת חברת קרן פרמצבטיקה, בעלת המותג בטר קנאביס. המזכר הוא לרכישה של פעילות גידול ושיווק הקנאביס של בטר בארץ ובעולם, למעט הפעילות שהחלה החברה לפתח באוסטרליה. כמו כן מתכננת אינטרקיור לרכוש 50% ממניות קאן פארמה, בעלת הזכויות למסחור מוצרי פארמה מבוססי קנאביס על פי הידע שנצבר בבטר.

אינטרקיור  נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 741 מיליון שקל ועומדת להתמזג לתוך חברת SPAC בנאסד"ק. 

קאן (המוכרת יותר בשם המותג - בטר) היא אחת מחברות הקנאביס הוותיקות בישראל, ותחת אסדרת הקנאביס הישנה שהייתה תקפה עד 2019, היא הייתה אחת ממובילות השוק. היא מייצרת את אחד המותגים המועדפים לטיפול בילדים אוטיסטים, ולאורך השנים אגרה מידע רב לגבי טיפול בתחום. אולם, מיזוג שלא צלח לחברה הבורסאית וויטסמוק, השאיר את החברה בלי מקור קבוע למזומנים דווקא בתקופה המאתגרת של מעבר לאסדרת הקנאביס החדשה. הכנסותיה של בטר אמנם מוערכות עדיין בכמה עשרות מיליוני שקלים והיא ככל הנראה רווחית, כך שהיא אחת מחברות הקנאביס החזקות בישראל, אך היא לא הצליחה לעשות את קפיצת המדרגה שעשו החברות המובילות היום את התחום בארץ, כמו אינטרקיור עצמה, מבחינת מעבר לייצוא והתקשרות עם מותגים מובילים בחו"ל וצמיחה של מאות אחוזים.

במסגרת העסקה הנוכחית, אינטרקיור תקצה לבעלי המניות הקיימים של קאן 10.4% ממניות החברה טרם המיזוג לתוך ה-SPAC, כאשר לפי השווי שהוערך לאינטרקיור לצורך המיזוג (300 מיליון דולר), שווה ההקצאה 35 מיליון דולר. בנוסף תשקיע אינטרקיור עד 2.5 מיליון דולר בפעילות בטר אוסטרליה לפי שווי של 20 מיליון דולר לפני הכסף, וזאת בתנאי שבעלי המניות של בטר ישקיעו בחברה סכום דומה. עוד תחלק אינטרקיור לקאן הלוואה של 500 אלף דולר לבטר פארמה, לשם האצת הפעילות של החברה.

היזם שנעצר בתאילנד ועסקת המיזוג שלא קרתה

בטר, שהייתה כאמור מחלוצת תחום הקנאביס, הוקמה על בסיס הידע של מייסד החברה, יוחאי גילד, שהיום כבר אינו חלק ממנה. אחת המשקיעות המובילות בחברה הייתה פעילת השמאל פרופ' (אמריטוס) גליה גולן גילד, אמו של גילד. משקיע נוסף משמעותי היה קובי מולכו, שהגיע מעולם פרוייקטי התשתית. בשיחה בעבר עם "גלובס" סיפר כיצד הכיר את החברה כאשר גילד עדיין מכר את הקנאביס מדירתו בתל אביב.

בטר צמחה והתפתחה, היא צרפה כיו"ר את שר הבריאות לשעבר דני נווה, עוד לפני שהיה מקובל כי חברות קנאביס מגייסות בכירי ממשל. כמו כן גייסה כמנכ"ל את פינו צרויה, לשעבר מנכ"ל בית החולים אסותא.

בעל מניות ודירקטור נוסף בחברה הוא שחר בר דוד, שהקים את אתר "מקושרים" שעשה אקזיט, ואת חברת התוכן "שרוטונים". בר דוד: "אנחנו גאים בעסקה בין בטר ואינטרקיור, שתיים מהחברות הוותיקות והמובילות בשוק הקנאביס הרפואי בישראל. איכות הזנים של בטר המתבססים על גידולים בשיטות אורגניות מתקדמות בשילוב תשתיות הגידול, הייצור והשיווק של אינטרקיור יהווה מכפיל כוח עבור שתי החברות ויאפשר להעמיד לרשות המטופלים את המוצרים האיכותיים ביותר."

בטר ביקשה כאמור להתמזג לחברת וויטסמוק, אך לאחר אי הסכמה על התנאים ועל גיוס הכספים לתוך החברה, העסקה קרסה, נווה וצרויה עזבו, והחברה מצאה את עצמה ללא הנהלה וללא כסף.

מאוחר יותר, גילד, שכבר לא היה חלק מן החברה, נעצר בתאילנד במעצר מתוקשר, ובהמשך נידון ל-5 שנות מאסר, עבור החזקה של סמים (שאינם קנאביס) וניסיון לשחד את השוטרים שעצרו אותו.

אחרי שהמיזוג לחברה הבורסאית ירד מהפרק, בטר גייסה 15 מיליון דולר מהמשקיע התאילנדי נארין ניאוטיאנון, תמורת 32% מהחברה. סכום זה נועד לניסויים קליניים במוצרים של החברה לאפילפסיה ולאוטיזם והרחבת פעילותה באוסטרליה.

בינתיים שוק הקנאביס התקדם. החברות המובילות הקימו מפעלי עיבוד קנאביס, רכשו רשתות בתי מרקחת, החלו לייצא לחו"ל וגם לייבא מותגים בינלאומיים מוכרים. בטר המשיכה למכור היטב בשוק הישראלי, אך החברות הבורסאיות החלו לנשוף בעורפה ואף לעקוף אותה, וגם השוק המקומי והעולמי החל לברוח לה. העסקה עם אינטרקיור מאפשרת לה להמשיך להחזיק בחלק מן הפוטנציאל בשוק הפארמה, אשר עניין במיוחד את המשקיע התאילנדי ניאוטינון כאשר נכנס לחברה, וגם מן הפעילות באוסטרליה.

אהוד ברק, יו"ר אינטרקיור מסר: "ההכרזה היום היא אבן דרך משמעותית בתעשיית הקנאביס הישראלית, כאשר אנו מתכוננים לצרף את בטר, חלוצה בעלת ערכים איכותיים ייחודיים, למשפחת אינטרקיור. אנו מאמינים ששילוב הכוחות יסייע לנו להרחיב את מגוון מוצרי האיכות למטופלים בישראל ובעולם ולהפיץ יחד את בשורת הטיפול בקנאביס רפואי איכותי תוצרת כחול לבן. ברשות אינטרקיור עומד מערך גידול וייצור משמעותי, מותגים מובילים, רשת הפצה ושותפויות בינלאומית, הממצבים את החברה לספק ערך בר קיימא למטופלים בארץ ובעולם, לחברה ולבעלי המניות".