בחירות 2021 | פרשנות

הרוטציה חוזרת וחושפת את קרבות האגו ב"גוש השינוי": 5 דברים שקרו בדרך להטלת המנדט

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד חשף כי הציע לנפתלי בנט להיות ראשון ברוטציה בראשות הממשלה שיקימו • ההחלטה של גדעון סער ונפתלי בנט שלא להמליץ על מועמד מוסכם חושפת את האמת המרה של מערכת הבחירות • הסיכוי היחיד שנותר לגוש רק לא ביבי – תלוי בכישלון של נתניהו

נפתלי בנט במטה ימינה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
נפתלי בנט במטה ימינה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

1. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נאם הערב וחשף כי הציע לנפתלי בנט להיות ראשון ברוטציה בראשות הממשלה שיקימו: "אנחנו נחושים להביא את השינוי שהבטחנו לאזרחי ישראל. למנוע ממשלה של נאשם בפלילים שנשען על גזענים מטורפים. המבחן של מנהיגים הוא לעשות החלטות קשות מול מציאות מורכבת. הצעתי לבנט שנקים יחד ממשלת אחדות והוא יהיה ראשון ברוטציה. זה מה שהמדינה זקוקה לו עכשיו. הישראלים צריכים לראות שהמנהיגים שלהם יודעים לשתף פעולה".

עוד אמר לפיד: "אני קורא לכל המפלגות והמנהיגים שהבטיחו שינוי לאזרחי ישראל. נתניהו ינסה עכשיו בכל כוחו לפרק אתכם. הוא יחפש עריקים, הוא יחפש לפרק מפלגות. אל תתנו לו. אין לו ממשלה. אין לו רוב. הוא שבוי בידי הקיצוניים. זה משחק ארוך וינצח מי שיהיה נחוש מספיק, סבלני מספיק וממוקד מטרה. אנחנו לא מוותרים ולא נוותר לעולם, מעולם לא נוהלה מלחמה פוליטית צודקת יותר, וזה ייגמר רק כשננצח".

בפועל, היחיד שהראה גמישות במערכת הבחירות נוכחית היה לפיד, השניים האחרים שהודיעו כי יניחו את האגו בצד ו"לא יהיו ראשי ממשלה עם עשרה מנדטים" - התבצרו באזור הנוחות שלהם ברגע האמת.

2. ההחלטה של גדעון סער ונפתלי בנט שלא להמליץ על מועמד מוסכם מטעם גוש רק לא ביבי, חושפת את האמת המרה של מערכת הבחירות: יותר משיש שם הסכמה להחליף את נתניהו, אין שם בשום אופן הסכמה על שאלת המחיר. כאמור, בסוף הסיסמה השחוקה "נניח את האגו בצד", לא ייצרה מציאות חדשה, אלא להיפך פיצלה את כל הגורמים על לוח המשחק יותר מאשר בעבר. זה כבר לא רק ימין ושמאל, זה גם ביבי ורק לא ביבי והשתי וערב הזה לא מצליח לייצר ממשלה.

3. הסיכוי היחיד שנותר לגוש רק לא ביבי - תלוי בכישלון של נתניהו. אם לא יצליח להרכיב ממשלה, יקבלו סער ובנט לגיטימציה מחודשת מהימין להציל את ישראל מבחירות ולהיות חלק ממשלה שבה יושבים גם נציגי העבודה ומרצ. בינתיים, ההחלטה עדיין מתגבשת אצל הנשיא. בימים האחרונים חזר והדגיש את היכולת שלו להכריע בנושא בהתאם ללשון החוק ולאו דווקא בהתאם למספר הממליצים. כל החלטה שלו תשליך על המשך המערכה הפוליטית בשבועות הקרובים.

4. היום הגיעו 17 חברי הכנסת החדשים ליום לימודים מקוצר במשכן הכנסת לפני ההשבעה מחר. בין היתר היו שם גם איתמר בן גביר מהציונות הדתית ואיבתיסאם מראענה מהעבודה. הח"כים ערכו סיור במשכן, למדו איך משתמשים במערכת ההצבעה הממוחשבת במליאה וישבו לראשונה בכיסאות המיועדים להם, בעוד כסאו של ראש עיריית שדרות אלון דוידי נותר מיותם לאחר שהחליט להתפטר מרשימת ימינה לכנסת מוקדם יותר היום.

יו"ר הכנסת יריב לוין, בירך בפתח יום העיון את חברי הכנסת החדשים והוסיף: "יש כלל שגוי שאומר 'עשית ולא פרסמת - לא עשית, פרסמת ולא עשית כאילו כן עשית'. אני לא מאמין בדבר זה בכלל! הייתי בתחילה ח"כ אלמוני לחלוטין והייתי בהימורים אצל העיתונאים שאני לא ייבחר מחדש ובוודאי לא במפלגה שיש בה פריימריז.. כאשר עושים עבודה איכותית - בסוף רואים את זה. תתפרסמו, אבל על עשייה אמיתית ולא על גימיקים".

5. מחר תושבע הכנסת ה-24, הטקס אמור להיות חגיגי וחברי הכנסת החדשים ובני משפחותיהם ינסו להיות חגיגיים. אבל האמת היא שעם כל הפרומואים של ההשבעות והפיזורים האחרונים, כאשר חרב בחירות נוספות מונפת מעל ראשיהם של כל המאה ועשרים - יהיה קשה לשמוח מחר באמת. לאווירת הנכאים שותפים גם בגוש ביבי וגם ב"גוש השינוי".