בחירות 2021 | סיקור שוטף

הנשיא בהשבעת הכנסת: "ניצב מול פרלמנט שוויתר פעם אחר פעם"

השבעת הכנסת ה-24 יצאה היום לדרך • נשיא המדינה ריבלין: "אם לא נשכיל למצוא מודל של שותפות שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה של ממש" • יו"ר הכנסת יריב לוין: "על הכנסת לעמוד על משמר מעמדה ועל משמר הדמוקרטיה"

הצהרת האמונים לכנסת ה-24 / צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות
הצהרת האמונים לכנסת ה-24 / צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות

17:00

לאחר שהבוקר לא ערך כמקובל את טקס הענקת המנדט לנתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין גם לא הגיע לצילום המסורתי יחד עם יו"ר הכנסת, ראש הממשלה ונשיאת העליון.

16:30

במליאת הכנסת נערך בשעה זו טקס השבעת הכנסת ה-24 בהשתתפות נשיא המדינה. מיד לאחר הנאומים של הנשיא ויו"ר הכנסת יושבעו כל 120 חברי הכנסת כשברקע חוסר הוודאות לגבי יכולתו של נתניהו להרכיב ממשלה. הנשיא ריבלין הזכיר בדבריו את נאום השבטים שנשא בשנה הראשונה לכהונתו כנשיא ואמר "אם לא נשכיל למצוא מודל עדכני של ישראליות עכשווית שנותנת מקום לכל אחד ואחד משבטי ישראל, כך התרעתי אז כשהצבתי מראה בפני החברה. אם לא נשכיל למצוא מודל של שותפות שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, מתוך כבוד הדדי זה לזה, מתוך מחויבות האחד לשני, וערבות הדדית אמתית, חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה של ממש".

ריבלין פנה לחברי וחברות הכנסת ואמר: "אני מכיר את הבמה הזאת, את הפודיום הזה. אני מכיר אותם מקרוב, מקרוב מאוד. 20 שנה זכיתי לשרת את העם בישראל כחבר כנסת. מתוכן - שבע שנים כיו"ר הכנסת. שבע כנסות בסך הכל. היום, אני ניצב מול פרלמנט שפיזר את עצמו ארבע פעמים בתוך פחות משנתיים. פרלמנט שוויתר פעם אחר פעם, על הזכות לתת אמון בממשלה. המחלוקות, החוצות את החברה שלנו, הן מחלוקות של אמת. רבות מהן הן מחלוקות 'לשם שמים'. אך לעיתים יש חובה להכריע גם במחלוקות קורעות, קשות, כואבות".

יו"ר הכנסת יריב לוין נאם אחרי הנשיא ואמר כי "אזרחי ישראל אמרו את דברם. הקולות נספרו והמושבים בכנסת חולקו. לכאורה תם, אך ספק רב אם נשלם. ארבע מערכות בחירות בתוך כשנתיים. מעבר לנזק שיש בכך לתפקודה השוטף של המדינה בכל התחומים, טמונה בכך גם סכנה גדולה לאובדן אמון הציבור במערכות השלטון, ובשיטה הדמוקרטית עצמה. חסרונותיה של הדמוקרטיה רבים, ובהם גם הקושי להגיע להסכמה שתאפשר כהונה ארוכה ויציבה של מוסדות השלטון הנבחרים. אך הדמוקרטיה הייתה, ועודנה, טובה בהרבה מכל שיטה אחרת. היא טובה משלטון טוטליטרי של גנרלים, הרומסים בכח הזרוע את רצון העם. היא טובה משלטון של פקידי ציבור, המשתמשים בכחם כדי להשפיע על זהות הדרג הנבחר ולסכל את מדיניותו. היא טובה משלטון השופט, המתערב בחוסר סמכות בחקיקה ובפרט בחוקי היסוד. על הכנסת לעמוד על משמר מעמדה. על משמר הדמוקרטיה".

עוד אמר לוין כי "חוסר היציבות שאנו עדים לו מעצים זאת אף יותר. דווקא משום כך, האחריות המוטלת עלינו להשיב את היציבות ולהקים ממשלה, היא גדולה במיוחד. ישראל זקוקה לממשלה, ישראל זקוקה לממשלה יציבה".

במהלך השבעת חברי הכנסת בחרו חברי הרשימה המשותפת שלא לומר את הנוסח המקובל "מתחייב אני" אלא הצהרה לגבי התחייבותם "להיאבק בכיבוש". לכן הצהרתם לא תקפה והם יידרשו להישבע כחברי כנסת במועד מאוחר יותר. עם זאת, אחמד טיבי ואוסאמה סעדי מתע"ל לא אמרו את אותו נוסח כמו חבריהם למשותפת.

9:30

חגיגיות מוגבלת: השבעת הכנסת ה-24 תצא הבוקר לדרך במשכן הכנסת בירושלים, בצל חוסר הוודאות במערכת הפוליטית באשר ליכולתם של מי מהמועמדים להרכיב ממשלה. בשעות הבוקר תיערך קבלת פנים חגיגית לחברי הכנסת החדשים, שיגיעו מלווים באורח אחד בלבד לבחירתם. תהיה זו הפעם הראשונה מאז פרוץ נגיף הקורונה שהכנסת תיפתח לאורחים.

מליאת הכנסת שבה תיערך ההשבעה בשעה 16:00 אורגנה מחדש, כך שבין כל ח"כ לרעהו יהיה מושב אחד ריק. בנוסף, במת הנשיאות שבמליאת הכנסת, בה יישבו יו"ר הכנסת, נשיא המדינה ומזכירת הכנסת, הותאמה לתנאי המרווחים הבטוחים של התו הירוק, כמו גם דוכן הנואמים, שהועתק אף הוא במעט ממקומו, לצורך שמירה על מרחקים אלו.

בשעה 15:00 יחל טקס חגיגי ברחבת הכנסת אליו יגיע נשיא המדינה ראובן ריבלין. האחרון הודיע אמש כי יודיע על החלטתו על מי להטיל את המנדט להרכבת הממשלה כבר במהלך היום, על פי ההערכות זה עשוי לקרות עוד קודם לטקס ההשבעה במשכן הכנסת. על פי ההמלצות של נציגי הסיעות אתמול, סיימו את היום נתניהו עם 52 ממליצים, ולפיד עם 45 בלבד.

החלטתו של סער אמש שלא להמליץ על איש מהמועמדים יכולה עוד להשתנות במהלך היום אם בנט ולפיד יגיעו לסיכומים ביניהם. הנשיא הותיר לצדדים פתח צר להודיע על שינוי החלטתם ואם אכן בנט וסער יגיעו להמליץ על לפיד במהלך היום - הוא יהיה זה שיקבל את המנדט מידיו של הנשיא. החלטתו של הנשיא, תהא אשר תהא, תשפיע על מצב הרוח של הבאים בשערי הכנסת היום, אם יהיו אלה אנשי הליכוד שיחוו ניצחון ראשוני או הגוש שמנגד.

סמי בקלש / צילום: לע"מ
 סמי בקלש / צילום: לע"מ

לנשיא ימתינו היום בכנסת יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין; מנכ"ל הכנסת סמי בקלש; מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ; קצין הכנסת יוסף גריף וראש אגף טקסים ואירועים ליאת שמעוני-קוניצקי. ברקע תשמיע תזמורת צה"ל תרועות חצוצרה ואת המנון המדינה. לאחר מכן, יונף נס הנשיא ויו"ר הכנסת לוין ונשיא המדינה ריבלין יסקרו את משמר הכבוד. לבסוף יניח נשיא המדינה זר לרגלי הגלעד לזכר חללי מערכות ישראל, המוצב ברחבת המשכן. משם יגיעו כולם לטקס השבעת אמונים במליאה ולאחר מכן להרמת הכוסית החגיגית.