בזק דורשת התחייבות לשימוש חוקי בתשתיותיה מגורמים שנחשדים כפיראטיים

מפעילים, שנחשדים בעיני בזק כמפעילי רשתות פיראטיות ורוצים ממנה קווים, נדרשים להתחייב שפעולתם חוקית ושיש לבזק סמכות לנתקם ללא כל פיצוי אם יתברר שעשו פעילות לא חוקית

דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: ישראל שם טוב
דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: ישראל שם טוב

חברת בזק מנסה להתמודד עם מפעילים שמבקשים ממנה חיבורים שנחשדים בעיניה כחיבורים פיראטיים. זאת באמצעות החתמת המבקשים על טופס ביטחון, שבו הם מתחייבים שלא לעשות שימוש לא חוקי בחיבורים שבזק מספקת להם.

מדובר על קווי תמסורת שבזק מוכרת למפעילים וללקוחות עסקיים בכל הארץ. לאחרונה, על רקע פניות שנעשו אליה לספק קווי דאטה ללקוחות שנחשדו בעיניה כמפעילי רשתות פיראטיות, ובהיעדר שיתוף פעולה מצד משרד התקשורת - החברה החליטה לדרוש מאותם מפעילים טופס התחייבות שבו הם נדרשים להפעלה חוקית של הקווים ובנוסף נדרשים לחתום שבזק רשאית לנתק קווים אלה במידה ויתברר שהם מיועדים לצרכים לא חוקיים.

טופס הביטחון שהגיע לידי גלובס כולל את סעיפים האומרים: "אני מצהיר שהשימוש שנעשה על ידי בקווים הוא חוקי ואינו מהווה בשום צורה הפרה של הוראות חוק התקשורת. ידוע לי שאסור להשתמש בקווים לצורך הפצת אינטרנט או למכור קווים לצדדים שלישיים, ואני מצהיר בזאת שלא נעשה ולא יעשה על ידי בעתיד שימוש מסוג זה בקווים. ידוע לי שהיה ויתברר כי פעלתי בניגוד לאמור לעיל, בניגוד לחוק או בניגוד לתקנות, הקווים ינותקו לאלתר, ללא כל התראה מוקדמת, ולא תהיינה לי כל טענות ו/או דרישות ו/או תביעות נגד בזק בענין זה. בנוסף, אני מתחייב לפצות את בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ על פי דרישתה הראשונה בגין כל הנזקים שיגרמו לה ו/או למי מטעמה עקב כך".

כפי שפורסם לאחרונה בגלובס, משרד התקשורת מקיים שיחות עם בזק בנוגע לדרישות של מפעילים שקיבלו רישיון ספק אינטרנט או רישיון מיוחד לפריסת תשתיות ביישובים קטנים שנתקלים בסירוב מצד בזק לחבר אותם בטענה שמדובר בחיבורים לא חוקיים. על פי רישיונה, בזק לא יכולה למכור קווי תמסורת כאשר היא חושדת שמדובר ברשתות לא חוקיות, אך מאידך כמונופול היא לא יכולה למנוע ממפעילים שיש להם רישיון קווי תמסורת.

במשרד התקשורת מתלבטים איך להתמודד עם הנושא הזה, שמחייב את המשרד לוודא שמצד אחד בזק תמכור שירות אך ורק לגורמים חוקיים, אך מצד שני אותם מפעילים שמבקשים רישיון מספקים בפועל שירותים שלא על בסיס רישיון שניתן להם והם לא חוקיים בהגדרה.

בזק סירבה להגיב לידיעה.