הנשיא ראובן ריבלין הודיע: בנימין נתניהו מקבל את המנדט להרכבת הממשלה

בניגוד למקובל עד כה, נתניהו לא הוזמן לבית הנשיא לקבלת המנדט • ריבלין: "מתוך ההתייעצות השקופות, אני מתרשם כי לאף אחד אין בשלב זה סיכוי להרכיב ממשלה. ההחלטה להטיל על מועמד עם כתב אישום נתונה במחלוקת ציבורית קשה. הכרעה זו אינה קלה בעיניי ברמה המוסרית והערכית"

נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק לבנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה / צילום: קובי גדעון, לע"מ
נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק לבנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה / צילום: קובי גדעון, לע"מ

הנשיא ראובן ריבלין הודיע: בנימין נתניהו מקבל את המנדט להרכבת הממשלה. לרשותו יעמדו 28 יום, ולאחר מכן באפשרות הנשיא להאריך את התקופה ב-14 יום נוספים. בניגוד למה שהיה מקובל עד כה, ריבלין, נמנע מלהזמין את נתניהו לבית הנשיא להודעה.

לפי שהודיע על החלטתו אמר הנשיא כי "מתוך ההתייעצות השקופות, אני מתרשם כי לאף אחד אין בשלב זה סיכוי להרכיב ממשלה. ההחלטה להטיל על מועמד עם כתב אישום נתונה במחלוקת ציבורית קשה. נשיא המדינה אינו מחליף את המחוקק ולא את בית המשפט. זה תפקידה של הכנסת להכריע בסוגיה הערכית האם מועמד עם כתב אישום יכול להרכיב ממשלה. החלטתי להטיל על נתניהו את התפקיד להרכבת ממשלה. הכרעה זו אינה קלה בעיניי ברמה המוסרית והערכית".

יאיר לפיד מסר בתגובה להחלטת רבילין כי "הנשיא מילא את חובתו ולא הייתה
לו ברירה, אבל הטלת המנדט על נתניהו היא אות קלון מביש שמכתים את ישראל וממיט חרפה על מעמדנו כמדינה שומרת חוק".

סער ובנט נשארו על הגדר בינתיים

אתמול הסתיים יום ההתייעצויות בבית הנשיא עם 52 ממליצים לנתניהו, 45 ליאיר לפיד ואילו נפתלי בנט וגדעון סער לא הצטרפו לאף אחד מהגושים ולכן מנעו בפועל מלפיד להחזיק ברוב המנדטים היום.

ריבלין עוד נתן לבנט וללפיד את האפשרות להגיע אליו היום כדי להודיע על החלטה משותפת, אך זה לא קרה למרבה האכזבה במפלגתו של סער. זאת למרות שאתמול בערב הודיע לפיד כי הוא מסכים לממשלה שבה בנט יכהן ראשון כראש ממשלה.