העימות בצמרת מגדל: מוטי רוזן יקבל לפחות 3.5 מיליון שקל על פחות מרבעון כיו"ר

על פי הסדר הפשרה הנרקם במגדל, שיועלה לאישור האסיפה הכללית, תשלומים נוספים בהיקף של יותר מ-2.5 מיליון שקל יופנו לגישור ואולי אף לבוררות • רוזן הודח לאחרונה מתפקידו כיו"ר מגדל ביטוח בשל עימות בינו בין מנכ"ל החברה רן עוז

רוזן מוטי / צילום: תמר מצפי
רוזן מוטי / צילום: תמר מצפי

נקבעו גבולות הגזרה למאבק על גובה מצנח הזהב של מוטי רוזן, בדרך לפרידה שלו מקבוצת הביטוח שבשליטת שלמה אליהו. קבוצת הביטוח מגדל ורוזן הגיעו למתווה פשרה שסולל את הדרך לסיום העימות החריף בין הצדדים. רוזן הודח לאחרונה מתפקידו כיו"ר החברה הבת המרכזית מגדל חברה לביטוח, והוא ממשיך עדיין לכהן כדירקטור רגיל בחברה הבת, וכמנכ"ל החברה האם מגדל אחזקות. על פי הסכם הפשרה, הפיצוי על 2020 וההודעה המוקדמת, שניהם בהיקף של כ-3.5 מיליון שקל, ישולמו לרוזן, ויתר הסכום שבמחלוקת, כ-2.5 מיליון שקל, יהיה במוקד הליך גישור בין הצדדים.

עימות זה נולד בשל כך שהדירקטוריון של מגדל ביטוח בחר לתת גיבוי למנכ"ל מגדל ביטוח, רן עוז, שהבהיר כי לא יוכל להמשיך ולעבוד עם רוזן, שהחל לכהן כיו"ר מגדל ביטוח ב-3 בינואר השנה, כשאת תפקידו כמנכ"ל מגדל אחזקות החל כחודש לאחר מכן.

אלא שמאז שפרץ העימות ועד עתה היו הצדדים חלוקים לגבי היקף מצנח הזהב שרוזן ייצא עימו ממגדל. רוזן דרש ככל הידוע תשלומים בהיקף של כ-5-6 מיליון שקל, בהתאם לתפיסתו את חוזה העסקתו, בעוד שבדירקטוריון נשמעה ביקורת כי תגמול שכזה גבוה הרבה יותר מדי עבור כהונה של פחות מרבעון.

תקופת הודעה מוקדמת של 9 חודשים

כך, לאחר מספר שבועות של מתיחות, הגיעו הצדדים להבנות, והיום קבוצת מגדל הודיעה כי רוזן יקבל עם פרישתו מכל תפקידיו בקבוצה סך של 2.5 מיליון שקל, נוסף על פיצוי בגובה מיליון שקל בגין העיכוב שחל באישור כניסתו לתפקיד במשך שמונה חודשים ב-2020, ושאישורו באסיפה הכללית הוא תנאי לתיקוף הפשרה. 

על פי הסכם הפשרה תשלם מגדל לרוזן תגמולים עבור תקופת ההודעה המוקדמת, שתעמוד על תשעה חודשים, כפי שסוכם עימו מבעוד מועד (ולא שישה חודשים כפי שמופיע במדיניות התגמול של החברה), שבהם הוא זכאי לדמי ניהול בהיקף מצטבר שנאמד בכ-2.5 מיליון שקל עלות לחברה.

סכומים אלה נחשבים ככאלה שאין עליהם מחלוקת בין הצדדים, וזאת למול תשלומים נוספים שרוזן דורש ושנוגעים לתקופת אי-תחרות - עוד תשעה חודשים שהוא דורש - ו"פיצוי בגין נזקים לשמו הטוב של רוזן" - טענות שרוזן טוען והחברה מכחישה מנימוק שבעלי התפקידים בה פעלו לטובת החברות וכדין.

לכן, הצדדים לעימות - מגדל ורוזן - ינהלו הליך גישור, "ואם לא יצלח הליך בוררות" בקשר עם התשלומים במחלוקת, "ובלבד שהסכומים שייפסקו במסגרת הליך הגישור או הבוררות לא יעלו על סך של תשעה חודשים (כ-2.5 מיליון שקל)". מגדל היא שתישא בעלות הוצאות הליך הגישור והבוררות.

הסכם הפשרה לא אושר פה אחד בדירקטוריונים של מגדל, כי אם ברוב קולות, ועתה ההסכם עולה לאישור האסיפה הכללית של בעלי מניות הקבוצה. "ככל שלא יתקבל אישור האסיפה הכללית, יפקע הסכם הפשרה ולא ייכנס לתוקף ולכל צד שמורות טענותיו", ציינה היום מגדל בהקשר זה. על פי הערכות, הדירקטורים שהתנגדו להסכם הפשרה הם אריה מינטקביץ ורונית בודו.

הבטיח מנגנוני פיצוי מראש

רוזן נכנס לתפקידו כיו"ר מגדל ביטוח וכמנכ"ל מגדל אחזקות במקומו של ניר גלעד, שבעצמו הוזז מתפקידו בתום עימות חריף עם דירקטוריון מגדל אחזקות, שנמשך במרבית 2020. מאז שרוזן נכנס לתפקידו התגלע סכסוך חריף בינו ובין המנכ"ל עוז, שהגיע למצב שבו השניים לא יכלו לעבוד זה עם זה. הדירקטוריון ובעל השליטה ניסו להביא לפשרה בין השניים, אך ללא הצלחה, ובסופו של יום הדירקטוריון נתן גיבוי למנכ"ל.

ככל הידוע גלעד וגם עוז, ורוזן כמותם, הגיעו לקבוצה לאחר שידעו שהמנהלים בה לא שורדים תקופה ארוכה, ולכן, על פי הערכות בשוק, פעלו להבטיח לעצמם מנגנוני פיצוי, שבלעדיהם אולי לא היו מגיעים לחברה.

לפיכך, ככל הידוע, רוזן הגיע למגדל עם הסכמים של הודעה מוקדמת ותקופת אי-תחרות, כנהוג אצל בכירים בחברות מסדר גודל שכזה - הגם שבמקרה שלו דורשים שינוי מדיניות תגמול בחברה (הארכה מ-6 ל-9 חודשים באחד ההיבטים) - שאושרו על-ידי הדירקטוריונים. כלומר, בסך הכול מדובר בתקופות הודעה מוקדמת ואי-תחרות של 18 חודשים במצטבר.

לפי שעה לא מונה יו"ר קבוע חדש במגדל ביטוח, וככל הידוע בכל ישיבה נקבע יו"ר אד-הוק. לאחרונה הבהיר עוז כי לתפיסתו הוא צריך לכהן לא רק כמנכ"ל מגדל ביטוח אלא גם כמנכ"ל מגדל אחזקות. מגדל אחזקות נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-4 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה הוסיפה מתחילת 2021 כ-3.5% בלבד, בעוד שמדד מניות הביטוח פלוס התחזק בתקופה זו ב-15.6%.