כך הפכה העיר ניו יורק למרכז החם של סטארט–אפים בתחום הבריאות הדיגיטלית

במשך שנים נשארה ניו יורק מחוץ לתעשיית הבריאות החדשנית, עד שחברת מדיה אחת הפכה לחברת מידע רפואי ונמכרה תמורת 465 מיליון דולר • התיאבון של המשקיעים נפתח, והעיר מצאה את נישת הבריאות שלה • לחברות הישראליות יש סיבה להיות מרוצות

ניו יורק. "בריאות דיגיטלית היא אחד הטרנדים המרכזיים כאן" / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
ניו יורק. "בריאות דיגיטלית היא אחד הטרנדים המרכזיים כאן" / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

אנשי תעשיית הביומד כבר יודעים: בוסטון היא בירת הפארמה של ארה"ב, לצד ניו ג’רזי; סן פרנסיסקו היא בירת הביוטק; חברות מכשור רפואי כדאי להקים בבוסטון או במיניאפוליס, מקום מושבה של חברת מדטרוניק; ועמק הסיליקון הוא המקום שבו חברות הטכנולוגיה מתפתחות גם לתחום הבריאות. ומה מקומה של ניו יורק? לאורך השנים, העיר הזאת לא הייתה ידועה כאקוסיסטם משמעותי בעולם הבריאות, אבל בעשור האחרון גם היא מצאה את הנישה שלה - בריאות דיגיטלית.

עם הפיכתה של העיר למעצמת פינטק וטכנולוגיות פרסום מקוונות, חלק מהיזמים ש"עשו את המכה" גילו שאפשר להשתמש בטכנולוגיות האלה גם בתחום הבריאות הדיגיטלית וכך לעשות משהו בעל משמעות. החיבור בין היזמים הללו לבין טאלנטים מעולם הפארמה של ניו ג’רזי ובוסטון הקרובות, רופאים מבתי החולים המובילים בעיר, סטודנטים מהאוניברסיטאות המובילות ורופאים מובילי דעה שפועלים בה הוליד יוזמות וחברות בולטות.

ניו יורק גם מציעה גישה נוחה להון, וחברות הביטוח הגדולות, לקוחות של רבות מחברות הבריאות הדיגיטלית, יושבות בה. לרוב הסקטור הזה אינו מחייב מעבדה קבועה או מפעל, והחברות הפועלות בו יכולות להתמודד עם שכר הדירה הגבוה בעיר.

על פי ארגון New York City Health Business Leaders, רשת מקצועית של בכירים בתחום הבריאות בניו יורק, ב-2020 כ-174 חברות בניו יורק גייסו כ-3.6 מיליארד דולר, לעומת 117 חברות שגייסו 2.6 מיליארד דולר ב-2019. מתוך אלה, 69% היו בתחום הבריאות הדיגיטלית, לעומת כ-52% ב-2019.

במהלך 2019 נמכרה חברת מדידאטה הניו יורקית בסכום של 5.7 מיליארד דולר, וב-2020 Teladoc הניו יורקית מיזגה לתוכה את ליבינגו מקליפורניה לפי שווי של 18.5 מיליארד דולר. רק לפני כמה שנים, אי אפשר היה לדמיין סכומים כאלה בתחום הבריאות הדיגיטלית. זוהי עדות לכך שהמיקוד בתחום הזה היה נכון לעיר.

נקודת המפנה

עם התפתחות מאסה קריטית של חברות בעיר וסביבה, היא החלה למשוך גם משקיעים, שלא רק מחפשים חברות בתחום בעיר, אלא גם מקימים בה קמפוסי חדשנות, כמו זה של קרן הביומד המובילה Deerfield Management בפארק אווניו.

עבור ישראלים, ניו יורק היא מקום נחשק להקים חברה, יותר מאשר מיניאפוליס או עמק הסיליקון המרוחק. "יש גם הרבה רופאים ואנשי פארמה ישראלים ויהודים טובים בעיר, שפותחים לנו דלתות", אומר מוטי טומשין, מייסד Simply Speak, שהוקמה לאחרונה בעיר.

 
  

סימפלי ספיק הוקמה בהשקעה של ICONYC labs, אקסלרטור שייסדו ב-2015 אייל בינו ושותפו ארי אבקסיס ומתמקד בחברות ישראליות בניו יורק. כ-20% מכספה מושקע בחברות בריאות דיגיטלית.

"בריאות דיגיטלית היא אחד הטרנדים המרכזיים שאנחנו רואים בניו יורק בשנים האחרונות", אומר בינו. "גם המאמצים הישראליים בתחום מתחילים לתת פרי, למשל בגיוס של 132 מיליון דולר לחברת K Health, לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, או המיזוג הצפוי של חברת טוקספייס ל-SPAC (חברת רכישה מיוחדת), גם הוא לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. כשהתחלנו להקים חברות בתחום, שאלנו את עצמנו מהיכן יגיעו המשקיעים והלכנו לחפש אותם בבוסטון או בעמק הסיליקון, והיום בניו יורק קיימות כל הקרנות המשקיעות ספציפית בבריאות".

אייל בינו / צילום: שרון פולבר
 אייל בינו / צילום: שרון פולבר

בינו מציין את ההצלחה של חברת המידע הרפואי Everyday Health כנקודת מפנה. היא הוקמה ב-2002 כחברת מדיה, אך עם הזמן הפכה לנציגת תחום הבריאות בעיר, עד הנפקתה ב-2010 ומכירתה לתאגיד j2 Global ב-465 מיליון דולר ב-2016. "הסיפור הזה פתח את הסקטור בניו יורק, וגם את התיאבון שלנו להשקעות בו", הוא אומר.
ב-2018 נמכרה חברת הרשומה הרפואית הדיגיטלית FlatIron Health לחברת התרופות רוש ב-1.9 מיליארד דולר. מייסדיה, אומר בינו, הפכו לכוכבי על בעיר.

הדבר הבא אחרי פינטק

שתי ההשקעות הראשונות של אייקוניק עצמה בתחום הזה היו בחברות Myndlift וסימפלי ספיק. מיינדליפט, שהוקמה על ידי עזיז קעדאן, פיתחה מכשיר לאבחון ולטיפול בהפרעות קשב, באמצעות נוירופידבק, בבית הלקוח. המוצר מותקן כבר אצל מאות לקוחות, ויש הכנסות.

"המשקיעים שאנחנו פוגשים הם כאלה שכבר עשו משהו בתחום הזה ומרגישים נוח להשקיע גם בשלבים מוקדמים, ומצד שני יש להם סבלנות", אומר בינו. "הם השקיעו במיינדליפט כשלא היה לה מוצר כי הם ראו את הערך המוסף".

סימפלי ספיק פיתחה מערכת המתמללת באופן אוטומטי שיחות בין מטופלים לרופאים לצורך רישום בתיק הרפואי, וזאת במטרה להקדיש זמן רב יותר למטופל ולמנוע שחיקה. "הולך ונבנה כאן אקוסיסטם מאוד יפה", מעיד גם טומשין.

מוטי טומשין, מנכ"ל וממייסדי Simply Speak, המפתחת מערכת לתמלול הפגישה בין רופא למטופל ורישום אוטומטי שלה בתיק הרפואי / צילום: Kowsilliya Rammaresh
 מוטי טומשין, מנכ"ל וממייסדי Simply Speak, המפתחת מערכת לתמלול הפגישה בין רופא למטופל ורישום אוטומטי שלה בתיק הרפואי / צילום: Kowsilliya Rammaresh

"גם בתי החולים מעודדים חדשנות באמצעות תוכניות תמיכה, וגם האוניברסיטאות המובילות, NYU וקולומביה, מעודדות חדשנות רפואית ומחברות אותה לתוארי ה-MBA. היתרון של העיר הוא ריכוז מאוד צפוף של כישרונות, ומסביב המעטפת של עולם הפארמה בנו ג’רזי, בוסטון ופילדלפיה. ניו יורק כבר מחפשת כמה שנים להצטרף למהפכת הטק, ואחרי הפינטק זה היה הדבר הבא".

בינו מוסיף: "רוב החברות הישראליות שהוקמו כאן גייסו מיד ממשקיעים אמריקאים, מהשורה הראשונה של ניו יורק. הם רואים הזדמנות בהשקעה ביזם או יזמת שיש להם רצון לשנות תעשייה. במידה מסוימת, הישראלים הם החלוצים של התעשייה כאן".

"פעם חשבו שלמכור לפארמה זה תהליך מייגע, אבל היום הם הרבה יותר פתוחים לחידושים דיגיטליים", אומרת צביה באדר, מייסדת ומנכ"לית TrialJEctory. החברה עוזרת לחבר חולי סרטן לניסויים קליניים ומקשרת בין חולים ל"תאומים" שלהם מבחינת מצב המחלה ומצבם הכללי, כדי ללמוד זה מזה.

צבייה באדר, מנכ"לית וממייסדי TrialJectory, המקשרת בין חולי סרטן לניסויים קליניים מתאימים / צילום: Trialmatch.me Inc
 צבייה באדר, מנכ"לית וממייסדי TrialJectory, המקשרת בין חולי סרטן לניסויים קליניים מתאימים / צילום: Trialmatch.me Inc

"פעם אמרו ‘אין סיפורי הצלחה בבריאות הדיגיטלית, הסיכון גבוה והכול הולך לאט. זה השתנה מאוד", אומרת באדר. "יש משהו בניו יורקים שהם לא מחפשים את הצלצולים והמיד, ומוכנים להיות קצת סבלניים".

רות פוליאקין, מייסדת MyndYou (השקעה חדשה יותר של אייקוניק), מסכימה עם באדר. החברה, שפיתחה עוזרת אישית וירטואלית לגיל השלישי, עם יכולת אבחון וניטור רפואי על בסיס שינויים בהתנהגות ובקול, פועלת בישראל ובניו יורק במקביל, ופוליאקין מעידה: "בישראל ובסיליקון ואלי יש יותר משמעות לטרנד ולבאז".