ועדת הכספים הסירה את ההתנגדות: המהלך להפרטת נמל חיפה מתחדש

בדצמבר האחרון הודיעה ועדת הספים כבראשותו של ח"כ משה גפני, כי היא תאשר את ההפרטה רק בכפוף להסכמות שטרם נחתמו בין הממשלה, חברת הנמל ועיריית חיפה • היום הודיעה הוועדה לרשות החברות הממשלתיות כי היא מסירה בפועל את התנגדותה למכיר, החברה הממשלתית

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

ההליך להפרטת החברה הממשלתית "נמל חיפה בע"מ", שמפעילה את נמל חיפה מתחדש. המהלך מתאפשר לנוכח החלטה של ועדת הכספים בכנסת, בראשותו של ח"כ משה גפני, להסיר את ההתנגדות של הוועדה מקידום הליך ההפרטה. המהלך להפרטת נמל חיפה התקבל לפני זמן רב, אלא שלפי החוק יש חובה כי ועדת הספים בכנסת תהיה מעורבת בכך שהיא תאשר את הליך ההפרטה.

בדצמבר האחרון הוועדה קיימה דיון בנושא בסופו הוחלט שהיא מתירה את המשך ההליך, בכפוף לכך שהממשלה, חברת הנמל ועיריית חיפה יגיעו להסכמות בדבר התהליך. אחד הדברים שבין היתר נדרשו, כך על פי הוועדה, היה הסכמה בנוגע לדרישת עיריית חיפה לצרף דירקטור מטעמם בחברה. היום (ג') שלח מנהל ועדת הכספים, טמיר כהן, מכתב לרשות החברות הממשלתיות ובו נכתב כי "ועדת הכספים בישיבתה מיום 29.12.2020 החליטה לאשר את הפנייה שבנדון (הליך ההפרטה. ג"ל). עם תום ההצבעה הגישו חברי הכנסת משה כבפני ואחמד טיבי בקשה לדיון מחודש. הבקשות לדיון מחדש הוסרו היום. על כן, הפנייה מאושרת החל ממועד זה".

יצוין כי חודשיים קודם לכך נרשם שלב חשוב בהליך ההפרטה כאשר 18 קבוצות מישראל ומחו"ל ניגשו לשלב הסינון המוקדם. בין המתעניינים עד כה ניתן למנות מספר קבוצות בולטות. DP World מדובאי בשותפות עם חברת מספנות ישראל, קבוצה של Adani Ports מהודו עם גדות כימיקלים מישראל, קבוצה אחרת כוללת את איש העסקים רמי אונגר וקרן ג'נריישן. קבוצה נוספת כוללת את ממן תעבורה, כלל תעשיות, לאומי פרטנרס וחברה אמריקאית בשם SSA Marine. קבוצה אחרת היא של חברת הילפורט הטורקית עם קינסטון האמריקאית. בנוסף ישנה הצעה שהגיע משפיר וחברת ים השיבולים והצעה אחרת מחברת אלומה.

הצפי המעודכן לסיום ההליך: בחגי תשרי

בינואר 2020 החליטה ועדת שרים לענייני הפרטה, להפריט את כל החזקות המדינה בחברה בדרך של מכירה פרטית כמקשה אחת של כל מניות החברה לרוכש אסטרטגי. מספר ימים לאחר מכן נחתם הסכם קיבוצי עם ועד העובדים בנמל שהסדיר מחד את זכויות העובדים ובמקביל חייב אותם לשמור על "שקט תעשייתי" בקשר להליך המכירה.

לאור ההתעניינות שנרשמה ולפי הלו"ז שנקבע בעבר ברשות החברות, כבר בינואר השנה הייתה כוונה להגיע לשלב הגשת ההצעות הכספיות, אלא שלאור עמדת ועדת הכספים ההליך נעצר. לפי הערכות של גורמים ברשות החברות לאור החלטת ועדת הכספים כעת, נראה כי ההצעות הכספיות יוגשו סביב יוני, וכי ההחלטה לגבי ההצעה הזוכה תינתן לקראת חגי תשרי הקרובים.