הכנסת | פרשנות

תקרית המסדרון וההצעה החדשה-ישנה של ליברמן: סיכום יום השבעת הכנסת

במקום שהשבעת הכנסת ה-24 תהיה אירוע חגיגי, היא הפכה לרקע למחאותיו הפורמליות של הנשיא ראובן ריבלין • האם תע"ל גם היא בדרך להתפצל מהרשימה המשותפת? • ועל מי צעקה איילת שקד במסדרונות הכנסת?

אביגדור ליברמן בהשבעת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות
אביגדור ליברמן בהשבעת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות

1. במקום שהשבעת הכנסת ה-24 תהיה אירוע חגיגי, היא הפכה לרקע למחאותיו הפורמליות של הנשיא ראובן ריבלין. זה התחיל בבוקר כאשר הנשיא ביטל את הטקס המקובל שבו הוא מעניק את המנדט למועמד בעל הסיכויים הגבוהים יותר להרכיב ממשלה והסתפק בהצהרה לעיתונות. נמשך בהעברת כתב המנדט על ידי שליח לנתניהו, תוך שהוא מצהיר על כך שאינו מרגיש בנוח עם ביצוע תפקידו כנשיא שמטיל את המנדט על נאשם בפלילים, והסתיים בהחרמה בוטה של התמונות המסורתיות שלאחר השבעת הכנסת עם ראשי הסיעות וכן עם ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון.

בתשובה לשאלת גלובס בנושא היעדרותו של הנשיא ממעמד התצלומים המסורתי, התקבלה תשובה דלה: "הנשיא לא תוכנן להגיע". מה שהחל בנשיא שביקש להראות שדעתו לא נוחה ממועמד מסוים (מה שמתקבל על הדעת), הסתיים בקטנוניות מייאשת שפגעה גם במעטה הדל של ממלכתיות שעוד נותר מהשבעת כנסת רביעית בשנתיים.

2. ארבעה חברי כנסת מהרשימה המשותפת שהתבקשו להישבע אמונים לתפקידם בנוסח המקובל "מתחייב אני", ניצלו את המעמד כדי להביע מחאה החורגת מכללי ההשבעה. במקום להשיב למזכירת הכנסת "מתחייב אני" כשהוקרא שמם, החליטו לומר כי הם מחויבים "למאבק בכיבוש". וכך בן רגע נוצל בית המחוקקים של מדינת ישראל למחאה מבפנים של מי שאמורים לפעול בה למען אזרחי ישראל הערבים או היהודים - נגדה. הנוסח ה"מיוחד" בו השתמשו הוביל לכך שלמעשה לא הושבעו כחברי כנסת ולאחר רגעי התהילה להם זכו במשכן הם יידרשו להישבע שוב בנוסח המקובל כדי להתחיל בתפקידם.

שניים שלא השתתפו במחאה היו חברי תע"ל אחמד טיבי ואוסאמה סעדי. מי שלאחרונה אימצו קו דומה לזה של רע"ם בניסיון להכריז על שיתוף פעולה עם המנהיגות הישראלית כדי להביא הישגים למגזר הערבי. כך הודיע טיבי השבוע כי אם יידרש לכך ישלים את התמיכה בלפיד במידה שסער יתמוך בו גם הוא. האם מדובר בפיצול חדש של הרשימה המשותפת שבו אנחנו חוזים כעת על רקע שאלת הנורמליזציה של המפלגות הערביות עם הממשלה? ימים יגידו.

3. החזית החמה בין סמוטריץ' לבנט שברה היום שיאים חדשים לאחר שבהודעה מטעם ימינה כונה בצלאל סמוטריץ' "נחש בתחפושת של צדיק". זאת בתגובה להודעותיו של סמוטריץ' לפיהם בנט חותר להקמת ממשלה עם השמאל כשהוא עומד בראשה. הערב בתגובה לפרסום בחדשות 13 של הקלטות בנט בהם הוא אומר כי יחכה לכישלון נתניהו ואז יחבור ללפיד הגיבו שוב בציונות הדתית נגד השותפים לשעבר: "קוראים לבנט ושקד לשים את השאיפות הלא ריאליות להיות ראש ממשלה עם שבעה מנדטים בצד".

במהלך היום אגב גלשה החזית גם אל מחוץ לגבולות הרשתות החברתיות. יו"ר סיעת ימינה איילת שקד שפגשה במסדרונות הכנסת את מזכ"לו של סמוטריץ', יהודה ולד, צעקה לעברו: "יהודה, תתבייש". ולד נותר המום ואילו שקד המשיכה בדרכה. מיותר לציין שמדובר במי שהיו עד לא מזמן שותפים ועשויים, אם נתניהו בכל זאת יצליח להרכיב ממשלה, לחזור ולעבוד יחד. פוליטיקה במיטבה.

4. שינוי שיטת הממשל: נוכח ארבע מערכות בחירות שבנם כשלו הפוליטיקאים לייצר מתוצאות ההצבעה ממשלה מתפקדת ויציבה, החלו להישמע כבר היום קולות במשכן הקוראים לשינוי שיטת הממשל. היה זה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שציין את עבודתו בנושא בפתח ישיבת הסיעה, ומאוחר יותר גם ח"כ יועז הנדל בראיון לערוץ 7 שאמר ש"צריך להביא את שינוי שיטת הממשל במהרה".

5. 28 יום ולא יום אחד יותר: מרגע קבלת המנדט, ליו"ר הליכוד נתניהו יש 28 יום להצליח לעשות את מה שלא הצליח לעשות במערכות בחירות קודמות: למצוא עריקים. בהנחה שבקולות רע"ם כבר לא תוקם ממשלת ימין, נתניהו יידרש להציע, לשאת ולתת מול כל מי שרק יסכים לכך בכנסת בתקווה (חדשה) למצוא שניים שיוכלו להבטיח הקמת ממשלת ימין. מעתה בכל יום נשמע על ההצעות, העריקים הפוטנציאליים וספינים שתפקידם לסלול את הדרך להקמת ממשלה.