תמיכה מפתיעה: בזוס תומך בהעלאת מס החברות למימון תוכנית התשתיות של ביידן

בנאום בפיטסבורג שבו הציג את תוכנית התשתיות שלו, אמר נשיא ארה"ב כי יש 91 חברות של פורצ'ן 500, החברות הגדולות בעולם, בתוכן גם אמזון, שלא משלמות בארה"ב מס הכנסה פדרלי • בהודעה שהוציא האיש העשיר בעולם בטוויטר, נאמר כי הוא ואמזון יתמכו בתוכנית של הבית הלבן

ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Associated Press, Lefteris Pitarakis
ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Associated Press, Lefteris Pitarakis

תמיכה מפתיעה: האיש העשיר בעולם, ג'ף בזוס, מגבה את התוכנית החדשה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להעלות את מס החברות. זאת לאחר שבנאומו בשבוע שעבר תקף הנשיא ביידן את אמזון על כך שהיא מכניסה מיליארדי דולרים, אך מתחמקת מתשלום מס הכנסה פדרלי בארה"ב בעוד ש"מורה וכבאי" משלמים 22% ממשכורתם.

בנאום בפיטסבורג שבו הציג את תוכנית התשתיות שלו בעלות של כ־2.3 טריליון דולר, אמר ביידן כי "בשנת 2019, דוח עצמאי מצא כי יש 91, הרשו לי לומר זאת שוב, 91 חברות של פורצ'ן 500, החברות הגדולות בעולם, בתוכן גם אמזון, שלא משלמות בארה"ב אפילו פני אחד במס הכנסה פדרלי. אין לי שום כוונה להעניש אותם, אבל זה פשוט לא הוגן. זה פשוט לא בסדר. כבאי ומורה משלמים 22% מס על השכר שלהם, ואמזון יחד עם 90 תאגידים גדולים אחרים משלמים אפס מסים פדרליים? אני אשים לזה סוף".

ממשל ביידן רוצה להעלות את שיעור המס ל־28% מ־21% ולקבוע מינימום למיסוי של חברות גלובליות, כדי למנוע מחברות שפועלות מחוץ ארה"ב למצוא עסקת מס טובה יותר במדינה אחרת.

בהודעה שהוציא האיש העשיר בעולם בטוויטר, נאמר כי הוא וחברתו אמזון יתמכו בתוכנית של הבית הלבן להעלות את שיעור מס החברות כדי לשלם עבור חבילת התשתית של הנשיא. "זה הזמן הנכון לעבוד יחד כדי להעביר את התוכנית השאפתנית של הנשיא", כתב.

"אנו מכירים בכך שההשקעה הזו תדרוש ויתורים מכל הצדדים - הן לגבי הפרטים הכלולים בה והן לגבי אופן המימון שלה (אנחנו תומכים בעליית שיעור מס החברות)," כתב בזוס בהצהרה.

"הרפובליקאים והדמוקרטים תמכו שניהם בתשתיות בעבר, וזה הזמן הנכון לעבוד במשותף כדי לגרום לזה לקרות... אנו מצפים שהקונגרס והממשל יעבדו במשותף למצוא את הפתרון המאוזן שישאיר או יגדיל את תחרותיות של ארה"ב", כתב.

אלו ימים קשים לאמזון שמתמודדת עם ביקורת מכל עבר על יחסה לעובדים, ברקע ניסיון ההתאגדות של עובדי אמזון במחסני החברה בבסמר אלבמה. בחודשים האחרונים, התפרסמו עדויות רבות על יחסה הבעייתי של החברה לעובדיה, שכולל מעקבים, לחץ בלתי סביר בעבודה שהביא עובדים לעשות את צרכיהם בשקיות ובקבוקים בזמן משמרות ועוד. לא מן הנמנע שהפרסום השלילי הזה נמצא ברקע ההודעה לתקשורת של בזוס שממילא יצטרך לשלם את המסים שביידן רוצה להעלות, אם אכן הקונגרס יעביר את החבילה.