ותודה לסופטבנק: אחרי הפיטורים, טראקס הישראלית-סינגפורית עושה מיני אקזיט

החד-קרן גייס 640 מיליון דולר, מחציתם לרכישת מניות מהעובדים • סבב הגיוס בחברה, המפתחת פתרונות ראייה ממוחשבת ועיבוד נתוני עתק לעולם הקמעונאות, בוצע לפי הערכת שווי של כ-2 מיליארד דולר • בתחילת השנה פיטרה החברה 10% מעובדי הפיתוח בישראל

יואל בר־אל ודרור פלדהיים, מייסדי טראקס / צילום: יח"צ
יואל בר־אל ודרור פלדהיים, מייסדי טראקס / צילום: יח"צ

חברת טראקס (TRAX) הודיעה על גיוס של 640 מיליון דולר בסבב גיוס חמישי בהובלת קרן ההשקעות של סופטבנק - SoftBank Vision Fund 2 וקרנות טכנולוגיה בניהולה של "בלקרוק", אחת המשקיעות הקיימות של החברה. גורמים מעריכים כי הגיוס בוצע על פי הערכת שווי של כ-2 מיליארד דולר. בסך-הכול גייסה החברה 975 מיליון דולר.

הגיוס הנוכחי מורכב מהשקעה ישירה בחברה ומרכישת מניות מבעלי מניות קיימים, חצי-חצי. בעלי המניות של טראקס שיוכלו לממש אותן באים לא רק מקרב המשקיעים של החברה, שקיבלו הזדמנות למכור חלק קטן מההחזקות שלהם בחברה - אלא גם מקרב עובדיה הוותיקים, שיוכלו למכור חלק מהאופציות שברשותם. משמעות הדבר היא שמדובר ב-"מיני אקזיט" לחברה, שבמסגרתו מאות עובדים יממשו חלק מהחזקותיהם.

בתשובה לשאלה על כוונות החברה להימכר נמסר כי "טראקס לא מחפשת ולא מועמדת לרכישה. בטח ובטח לאחר סיבוב הגיוס האחרון. ביקום המקביל רוכשות סבירות היו חברות טכנולוגיה גדולות כגון גוגל, אמזון וחברות אחרות הדומות להן". ה-"מיני אקזיט", כך נמסר, לא בא על חשבון תוכניות הנפקה עתידיות של החברה.

בסבב הגיוס השתתפו OMERS - אחת מקרנות הפנסיה הגדולות בקנדה, וקרן Innovation Fund by IGV של סוני. בעקבות ההשקעה יצטרף לדירקטוריון החברה כריס לי מסופטבנק.

מעסיקה אלף עובדים, רבע מהם בישראל

טראקס מפתחת טכנולוגיה לראיית מחשב וניתוח נתונים של חנויות פיזיות. התוכנה שפיתחה החברה מסוגלת לעבד תמונות שצולמו בחנויות, ולהפיק מהן מידע עסקי ושיווקי בעבור חברות צריכה ורשתות קמעונאות. בין לקוחותיה - קוקה-קולה, שופרסל ועוד.

בסבב הגיוס האחרון שלה ביולי 2019 גייסה החברה 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. בעת הגיוס הקודם מסרה החברה כי היא מעסיקה כ-600 עובדים, ועתה עדכנה כי מאז צמחה מצבת כוח-האדם שלה לכ-1,000 עובדים בעולם, כרבע מהם במרכז הפיתוח בישראל.

טראקס הוקמה ב־2010 על ידי יואל בר־אל ודרור פלדהיים. בינואר השנה דווח כי בר-אל, שכיהן כמנכ"ל טראקס בשמונה השנים האחרונות, עבר לתפקיד יו"ר מנהל וידווח לדירקטוריון. בנוסף דווח כי פלדהיים, המייסד השני של החברה, יעבור מתפקידו כמנהל מסחרי ראשי לתפקיד נשיא טראקס. בחברה הסבירו את השינוי הניהולי ברצון לשלב בין הניהול השותף לעבודה על תוכניות צמיחה ארוכות-טווח, כולל מיזוגים ורכישות.

במקום בר-אל מונה למנכ"ל החברה ג'סטין בהר, ששימש עד אז מנהל פיתוח תאגידי ראשי בטראקס, והצטרף לדירקטוריון. בהר הצטרף לחברה ב-2018 לאחר שטראקס רכשה את חברת Quri שהקים וניהל. בהר ינהל את החברה מסן פרנסיסקו.

בעקבות הגיוס הודיעה החברה כי היא "ממשיכה בתנופת גידול מהירה בהיקף הפעילות העסקית אך לא צפויה עלייה משמעותית בכוח-האדם שקשורה ישירות להשקעה, מעבר לגידול הטבעי כחלק מהתוכנית העסקית לשנתיים הקרובות".

המכירות שנתיות מוערכות ב-100-150 מיליון דולר

טראקס דיווחה על מעל 160 לקוחות המשלמים מעל 100 אלף דולר בשנה. ועל כ-500 לקוחות בסך-הכול. החברה סירבה למסור פרטים על היקפי המכירות, אך ניתן להעריכם בכ-100-150 מיליון דולר בשנה.

בעת הדיווח על המינויים בינואר, דווח כי החברה עברה מהלך פיטורי עובדים של כ-10% מבין 300 העובדים שלה במרכז הפיתוח בישראל, לאחר שבמאי 2020 פיטרה 10% מכוח-האדם הגלובלי. הפיטורים במאי הוסברו בהשפעות משבר הקורונה על הצמיחה והמהלך הנוכחי בתהליך רה-ארגון בעקבות חמש רכישות של חברות ברחבי העולם שביצעה החברה בשנה וחצי האחרונות.

בתשובה לשאלה מדוע חברה שמגייסת בהיקפים שכאלה נאלצת לפטר עובדים, נמסר כי "טראקס היא חברה גלובלית שצומחת במהירות ומקבלת החלטות לגבי כוח-אדם לפי המצב בשווקים, שיקולי יעילות, קווי מוצר חדשים ואיחוד פעילויות.

"גל הפיטורין בתחילת משבר הקורונה, היה הגל היחיד בתולדות החברה, כאשר באופן כללי החברה מנהלת את מצבת כוח-האדם בראייה ארוכת-טווח ולפי תוכנית רב-שנתית ומגייסת עובדים באופן שוטף על פי צורך".

על פי טראקס, "צריך לקחת בחשבון שהנפקה, גיוס, רכישת חברות וכו' הן כולן החלטות בלתי תלויות שאינן קשורות לפיטורי או גיוסי עובדים".