היו"ריות של ועדות הערר לתכנון ובנייה בצפון פורשות – אך לא מונו להן מחליפים

באחרונה נרשמה האטה בקצב הטיפול בתוכניות בשני המחוזות הללו, עקב היערכות השתיים לסיום עבודתן בעוד כחודש וחצי •  לאחר פרסום הידיעה, שר הפנים אישר פרסום קול קורא להגשת מועמדות לתפקידים אלה לוועדת האיתור

עו"ד חגית דרורי-גרנות, היו"רית היוצאת של ועדת הערר במחוז הצפון / צילום: כדיה לוי
עו"ד חגית דרורי-גרנות, היו"רית היוצאת של ועדת הערר במחוז הצפון / צילום: כדיה לוי

עיכובים במינוי ראשים לוועדות ערר מחוזיות לתכנון ולבנייה בחיפה ובצפון, החלו לגרום לעיכובים בטיפול בתוכניות ובאישורי פרויקטים. בסוף החודש הבא ייפרשו שתי יושבות-ראש מהוועדות, שיישארו ללא יו"ר ויחדלו בפועל מלפעול. דבר זה עלול לגרום לשיבושים קשים בפעילותן ולפיגורים בהחלטות בנושאי תכנון ובנייה בצפון. 

*** עדכון 14:35:  בעקבות הפרסום בגלובס הודיע משרד הפנים כי השר אריה דרעי אישר לפרסם קול קורא להגשת מועמדות לתפקידים אלה לוועדת האיתור; ואולם לא ברור אם עד לסוף החודש הבא יושלם הליך מינוי המחליפים, מה גם שכאמור, הם צריכים לעבור הליך חפיפה ממושך עם היו"ריות היוצאות.

ועדות ערר מחוזיות לתכנון ובנייה הן ועדות סטטוטוריות המחזיקות בסמכות מעין-שיפוטית (מקבילות לבית משפט השלום), והן מחליטות בעררים על החלטות ועדות התכנון והבנייה המקומיות בנושאים תכנוניים ובנושאים כלכליים של היטלי השבחה ופיצויים בגין תוכניות פוגעות.

הוועדות כוללות מספר אנשי מקצוע, ובראשן עומדים יושבי-ראש שממונים לתפקיד לקדנציה של שבע שנים באמצעות ועדות איתור של משרד הפנים. לקראת סיום הקדנציה אמור המשרד לפרסם קול קורא לאיתור מועמדים לראשי ועדה חדשים, ובמקביל להקים ועדת איתור שתחליט על המועמדים הראויים.

בסוף החודש הבא תסתיים הקדנציה של שתי ראשות ועדות ערר בצפון: עו"ד דקלה מוסרי-טל מוועדת הערר של חיפה ועו"ד חגית דרורי-גרנות מוועדת הערר במחוז הצפון. למרות שהמועד ידוע היטב, במשרד הפנים טרם פרסמו קול קורא למועמדים להחלפת השתיים, ואף לא מינו ועדת איתור למיון המועמדים, כך שהסיכויים לכך שבתחילת יוני יכהנו בראש הוועדות הללו יושבי-ראש חדשים - נמוכים מאוד, מה גם שהליכי החפיפה בין הראשים היוצאים לאלה הנכנסים יכולים לארוך זמן רב. 

דקלה מוסרי / צילום: כדיה לוי
 דקלה מוסרי / צילום: כדיה לוי

במחוז חיפה יש שלוש ועדות ערר, שמחלקות את עבודתן לפי אזורים טריטוריאליים. ועו"ד מוסרי-טל ממונה על העיר חיפה. ואכן, עורכי דין מחיפה דיווחו לגלובס כי כבר בתקופה האחרונה הם חשים בירידת קצב הפעילות של הוועדה החיפאית, שלטענתם חדלה מלדון בתיקים חדשים, וככל הנראה מתמקדת בעיקר בסיום התיקים הישנים שמונחים על שולחנה. ההערכה היא כי הטיפול בעשרות תוכניות בחיפה נקלע לפיגור.

בצפון יש שתי ועדות ערר שממונות על כל הפריפריה הצפונית של מדינת ישראל. הוועדה שבראשות עו"ד דרורי-גרנות, שאחראית גם על סוגיות תכנוניות וגם על כלכליות, פועלת בכ-30 רשויות מקומיות ומועצות אזוריות בצפון, וגם שם עלולים להירשם בעתיד הקרוב פיגורים בתיקים.

בעוד גורמים שונים מסבירים את העיכובים בהחלפת ראשות הוועדות בבעיות שנובעות מאי-תפקוד הממשלות ובקושי הרב למנות מינויים ציבוריים בתקופות של אי-יציבות פוליטית וממשלות מעבר, גורמים אחרים מצביעים על כך שאין זו הפעם הראשונה שמשרד הפנים רושם עיכוב כזה.

ב-2014 נרשמו עיכובים מתמשכים במינוי ראשי ועדות ערר במחוזות תל אביב והמרכז, שבהם מתבצעת עיקר העשייה התכנונית בישראל. הדבר גרם לעיכובים באישורים של מאות תוכניות, שהתמשכו כשנתיים, עקב "פקק התנועה" של התוכניות הממתינות שציפו לטיפול מהוועדות.

משרד הפנים מסר בתגובה כי "כהונת יו"ר ועדות הערר המדוברות תפוג ב-31 במאי, והנושא מוכר ומטופל".