זאפ (ZAP) | ניתוח

מה מחפשת פורמולה מערכות בזאפ גרופ, ולמה זה שווה לה 240 מיליון שקל

חברת החזקות הטכנולוגיה פורמולה רוכשת את זאפ מאייפקס, בפחות מחצי משווי ההנפקה שנכשלה לפני שלוש שנים • מבחינתה, הערך המשמעותי של קבוצת הפרסום והשיווק הוא הביג דאטה שיעזור לעסקים קטנים ובינוניים לטרגט לקוחות

גיא ברנשטיין וזהבית כהן / צילום: יח"צ, יונתן בלום
גיא ברנשטיין וזהבית כהן / צילום: יח"צ, יונתן בלום

שש שנים לאחר שחברת זאפ גרופ נרכשה על-ידי קרן אייפקס ב-150 מיליון שקל, וכשלוש שנים לאחר שנכשל ניסיון להנפיק אותה בבורסה בשווי של עד 700 מיליון שקל, "האוויר יוצא מבלון השווי" שניסתה החברה לשווק, כשזאפ נמכרת בתמורה לסכום שעשוי להגיע עד 300 מיליון שקל. חברת ההחזקות הטכנולוגית פורמולה מערכות הודיעה כעת על רכישת זאפ מאייפקס, שמובילה זהבית כהן, בתמורה ל-240 מיליון שקל במזומן, ועוד 60 מיליון שקל שישולמו בעתיד בכפוף לעמידה החברה ביעדי רווח תפעולי מתואם (EBITDA) בשנתיים שלאחר הרכישה.

המטרה של פורמולה: מאגרי המידע שנמצאים בידי הקבוצה הוותיקה. קבוצת האינטרנט זאפ גרופ, בניהולו של רמי חזן, פועלת היום בתחום הפרסום, השיווק ואספקת כלי ניהול עבור עסקים קטנים ובינוניים. היא מעסיקה כ-300 עובדים ומנהלת מעל 20 אתרי צרכנות, בהם אתר זאפ השוואת מחירים, זאפ דפי זהב וזאפ רסט, כאשר לפי הודעת פורמולה, לאתרים אלה יש מעל 17 מיליון כניסות מדי חודש.

לדברי המנכ"ל ברנשטיין: "זאפ גרופ היא קבוצת אתרי הצרכנות המובילה בישראל, הנהנית ממותג מוביל בשוק הישראלי, ובעלת פתרונות רחבים בתחומי הפרסום, קידום אתרים, דיוור ועוד. פתרונות זאפ גרופ מסייעים לחברות ובתי עסק קטנים ובינוניים לנהל באופן יעיל ומדויק את הקשר המסחרי שלהם עם לקוחותיהם באמצעות כלי פרסום, טירגוט לקוחות ועוד, ובכך לייצר ערך שיווקי ומכירתי משמעותי הנשען על מערך ביג דאטה, מדיה ודיגיטל רחב. הרכישה תהווה נדבך נוסף בפעילות פורמולה למתן ושיווק פתרונות דיגיטליים שונים לחברות ובתי עסק קטנים ובינוניים. אנו נפעל ליצירת סינרגיה בין פעילותה של זאפ גרופ לבין פעילויות אחרות בקבוצת פורמולה, בשלב ראשון, בשוק הישראלי, ובהמשך גם נבחן את הרחבת הפעילות אל מעבר לים".

 
  

חברה ממונפת ועתירת חובות

כאמור, מדובר בחברה ותיקה מאוד שעברה גלגולים רבים לאורך שנות חייה. היא הוקמה ב-1968 על-ידי קבוצת עורק של מוריס קאהן תחת השם "דפי זהב", ועסקה בפרסום ושיווק באמצעות מדריכים מודפסים. בהמשך הקימה אתרי אינטרנט שונים. לפני העברת השליטה בחברה לידי קרן אייפקס בשנת 2015, היו בחברה העברות שליטה תכופות שהפכו אותה לחברה ממונפת ועתירת חובות.

השלמת העסקה כפופה למילוי מספר תנאים ובהם קבלת אישור רשות התחרות. העסקה תמומן באמצעות מקורותיה העצמאיים של פורמולה לצד גיוס חוב נוסף מהמערכת הבנקאית ו/או בשוק ההון. בסוף 2020, לפורמולה עצמה (ללא החברות הבנות) היו בקופה מזומנים בסך 47.9 מיליון דולר כנגד חוב של 126 מיליון דולר למחזיקי האג"ח שרובו לטווח ארוך. ב-2004 עורק מכרה את זאפ לידי קרן הפרייבט אקוויטי מרקסטון, ולאחר מכן היא נמכרה לקרן בבקוק אנד בראון שתחתיה עברה הסדר חוב. במסגרת ההסדר, עברה הבעלות על החברה לידי מחזיקי איגרות החוב של החברה, הגופים המוסדיים, והם אלה שמכרו אותה לאייפקס. כאמור, אייפקס ניסתה להנפיק את זאפ ב-2018 בת"א לפי שווי של 650-700 מיליון שקל, שנתפס כמוגזם. לאחר שגופים מוסדיים דרשו לקצץ את השווי ל-400 מיליון שקל, אייפקס גנזה את תוכניות ההנפקה. ככל הידוע גם במגעים עם פורמולה לקראת מכירת זאפ, דרשה אייפקס סכומים גבוהים יותר.

ירידה בפעילות בשל הקורונה

אשתקד, כפי שנחשף בגלובס, פיטרה זאפ כשליש מכוח-האדם שלה לצורך התאמת מצבת העובדים בעקבות ירידה חדה בהיקפי הפעילות בשל מגפת הקורונה. מזאפ נמסר אז בתגובה כי "המשבר הכלכלי הביא את החברה לבחון את פעילותה והתאמתה לתנאי השוק המשתנים, כשהיא מושפעת מהפגיעה המתמשכת בעסקים הקטנים והבינוניים. לצערנו הרב, נאלצנו להיפרד מחלק מהעובדים שלנו, תוך שמירה מלאה על זכויותיהם".
פורמולה היא כאמור חברת החזקות בתחום הטכנולוגיה, ופחות נוגעת לשיווק ולפרסום. החברה, בניהולו של גיא ברנשטיין, נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי שמתקרב ל-1.4 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 52% במחיר המניה בשנה החולפת.

פורמולה נמצאת בשליטתה של קבוצת אסקו הפולנית המחזיקה ב-25.6% מהון המניות.
פורטפוליו ההחזקות של פורמולה יציב למדי ולא נעשו בו שינויים גדולים בשנים האחרונות. היא מחזיקה בשליטה בחברות הציבוריות סאפיינס, מג’יק ומטריקס; סאפיינס מספקת פתרונות תוכנה לעולם הביטוח, מג’יק מספקת פתרונות לפיתוח אפליקציות עסקיות ומטריקס היא ספקית שירותי IT.

נוסף על כך מחזיקה פורמולה בחברות הפרטיות מיכפל, אופק צילומי אוויר, InSync וכן שליטה משותפת ב-TSG. הרכישה של זאפ מצרפת לפורמולה למעשה עוד סוג של פתרונות עבור עסקים קטנים ובינוניים.