דמי אבטלה | ניתוח

הקרב על החל"ת: יוני מעבר לפינה, ושר האוצר מתנגד להורדת דמי האבטלה

חוק שעבר בכנסת במהלך הקורונה קבע כי דמי האבטלה יקוצצו כאשר שיעור האבטלה יירד מתחת ל-10% • נתונים של הלמ"ס מצביעים על התאוששות, אבל ישראל כ"ץ מתעקש: "תשלומי החל"ת יימשכו עד חודש יוני" • המצב הפוליטי יקשה על שינוי החקיקה שמקדם כ"ץ

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

למרות ששיעור האבטלה ירד במחצית הראשונה של חודש מרץ ל-9.8%, ולכן אמורה להתבצע הפחתה אוטומטית של התשלומים החודשיים לשוהים בחל"ת, הודיע שר האוצר ישראל כ"ץ - תחילה בעמוד הפייסבוק שלו ובהמשך בהודעה רשמית - כי לא תתבצע הפחתה של תשלומי החל"ת.

הרקע להודעה של כ"ץ הוא נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על ירידת שיעור האבטלה. על פי חוק "תוכנית הסיוע הכלכלית", שאושר בחודש יולי, ברגע שנתוני "הבלתי מועסקים" יורדים מתחת ל-10%, מופחתים אוטומטית דמי האבטלה לשוהים בחל"ת ב-10%, תוך שלושים יום מיום הפרסום הרשמי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 
  

האם יש להחלטה של כ"ץ הצדקה כלכלית לאור השיפור במצב המשק? השר לא הגיב לפניית "גלובס" בנושא.

בפוסט שפרסם כ"ץ הוא כתב: "כפי שהבהרתי גם בעבר, תשלומי החל"ת יימשכו עד חודש יוני, ללא הורדה של 10% בגובה התשלום בשל הנתונים החלקיים, ובהתאם לכך הנחיתי את המערכות הנוגעות בדבר, כאשר יותר מובטלים יחזרו לעבודה בליווי הכשרה מקצועית למקצועות מועדפים בעלי שכר גבוה, אותה אנו מקיימים, ומתן תמריצים למובטלים ותיקים לחזרה לעבודה, כפי שכבר קבענו, ולמעסיקים שיקלטו אותם, כפי שנסדיר בקרוב. בימים אלה אנו מקיימים במשרד האוצר דיונים לגיבוש מדיניות התעסוקה לאחר חודש יוני".

ביום רביעי פרסמה הלמ"ס את שיעור האבטלה "הרחב", שכולל את המשתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ 2020, את המועסקים הנעדרים זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה ואת "הבלתי מועסקים". הנתון ירד ל-12% במחצית הראשונה של חודש מרץ 2021. מדובר בחצי מיליון איש שנותרו מחוץ לשוק התעסוקה, לעומת שיעור אבטלה רחב של 15.4% בסוף פברואר השנה.

שיעור האבטלה "המצומצם", שכולל את האחוז מכוח העבודה של המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה וכן את כלל הבלתי מועסקים.

הירידה בשיעור האבטלה משקפת את ההתאוששות בפעילות הכלכלית במשק, בהמשך להסרת המגבלות. כלכלנים בשוק צפו את הירידה בשיעור האבטלה על רקע פתיחת המשק, ומעריכים כי הירידה בשיעור האבטלה תתייצב בטווח הקצר.

לא הפעם הראשונה

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה כ"ץ מודיע על ביטול הפחתת תשלומי החל"ת האוטומטית שנקבעה בחוק. בספטמבר אשתקד הודיע כ"ץ כי דמי האבטלה לשוהים בחל"ת לא יופחתו, בניגוד למנגנון ההפחתה האוטומטית. הרקע לפרסום של כ"ץ אז היו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש יולי לפיהם מספר הבלתי מועסקים, בצירוף מספר השוהים בחל"ת (נעדרו מעבודתם בגלל הקורונה), ירד ל-9.8%.

אך המציאות בישראל אז הייתה שונה בתכלית מהמציאות היום. ישראל הייתה לפני מבצע החיסונים הנרחב, בפתחו של סגר ולפני גל חדש של "בלתי מועסקים" מטעמי קורונה. המגמה כיום היא של ביטול מגבלות ופתיחת העסקים והמשק.

בכל מקרה, המהלך של כ"ץ לדחיית ההפחתה דורש תיקון חקיקה. באווירה הפוליטית הקיימת כיום, לא ברור כלל האם כ"ץ יצליח לשכנע בנחיצות של המהלך שהוא מצהיר עליו.

נתונים חלקיים

צריך לזכור, כי גם על פי חוק ההפחתה של דמי החל"ת לא אמורה להתרחש החל מהיום. ההפחתה מתבצעת 30 יום מיום הפרסום הרשמי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

היות והנתונים שפורסמו היום מתייחסים רק למחצית חודש מרץ, "הספירה לאחור" תחל רק כאשר יפורסמו הנתונים המלאים. העובדה הזאת מקרבת אותנו עוד צעד לחודש יוני שבו נקבע "הדד ליין" הסופי של מודל החל"ת. ככל שהיעד מתקרב גובר הלחץ סביב השאלה מה יקרה ביום שאחרי - האם מדיניות החל"ת תבוטל? האם יונהג מודל חדש?

לאחרונה חשף גלובס את מודל החל"ת החדש שנרקם באגף התקציבים, אשר כולל צמצום של מודל החל"ת הגורף, הפחתה הדרגתית בתמיכה במובטלים וסיוע דיפרנציאלי למי שיזדקק לכך. בימים האחרונים התקיימו באוצר דיונים בהשתתפות שר האוצר במסגרתם הוצגו כלל אפשרויות הפעולה ביוני 2021, כולל הארכת רשת הביטחון באופן שמותאם לאוכלוסייה ולמצב המשק.

עם זאת, מבהירים באוצר כי המציאות דינמית והנתונים משתנים כל הזמן, ולכן ההחלטות יתקבלו בסמוך לסוף חודש יוני.

גורמי המקצוע באוצר מתנגדים לכוונה של כ"ץ. במהלך דיון שנערך השבוע, הציגה הכלכלנית הראשית לשר האוצר נתונים על שוק התעסוקה והסבירה מדוע לא נכון להמשיך את התמיכה לשוק התעסוקה וצריך לתת לתהליכים לקרות מעצמם.

באוצר סבורים כי אם המשק ימשיך להתאושש בקצב הנוכחי ייתכן ולא תידרש כל הארכה של מודל החל"ת, וגם אם תידרש כזו, הם סבורים כי הם יצליחו לשכנע את הממשלה - גם בתקופה הנוכחית שמתאפיינת בחוסר יציבות - להעביר חקיקה מתאימה להמשך הסיוע ותשלומי החל"ת המותאמים לתקופה.

גם האפשרות שמודל החל"ת יבוטל ולא תתאפשר חקיקה של מודל חדש ומותאם לתקופה עלתה בדיונים ומהמידע שהגיע אל גלובס עולה כי חלק מהגורמים בדיונים סבורים כי האפשרות הזאת "לא נוראה בכלל" וכי היא אף תהווה גורם שיעודד את השוהים בחל"ת לחזור למקומות העבודה ולא להסתמך על המדינה או להשתלב בתוכניות הכשרה מקצועיות.