מדדי אג'יו לתיקים מנוהלים במרץ: מאיצים בעקבות ביידן ומתעלמים מבלמי הריבית

בחודש פברואר השווקים עצרו לרגע את המרוץ עקב חששות מפני עלייה באינפלציה ובריבית, אולם בחודש האחרון השווקים שחררו את הבלמים והאיצו את מהלכם •  התוצאה: תשואות חיוביות ואיתן תיאבון גובר לסיכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

תיקי ההשקעות של ציבור המשקיעים רשמו תשואות נאות בחודש מרץ כתוצאה מעליות מרשימות בשוקי ההון, במרבית האפיקים. לאחר תיקון קל בעיקר באפיקי האג"ח בפברואר מתוך החשש מפני עלייה בריבית, השווקים שחררו את הבלמים ורצו קדימה, עם תיאבון מוגבר לסיכון ולרווחים מהירים. כתוצאה מכך, מדדי אג'יו המשמשים בנצ'מרק לתיקים המנוהלים עלו בשיעור של 0.65% במדד תיק האג"ח, כאשר מן העבר השני, במדד תיק המניות נרשמה עלייה חזקה של 3.83%. הבנצ'מרק במדדי תיקי הביניים עלו בשיעורים של 1.28% ו- 1.60% במדד תיק ה- 20% ובתיק ה- 30% מניות, בהתאמה. העליות ברבעון הראשון של השנה מצביעות על קצב שנתי נאות ומרשים, המעיד על הילך רוח לפיו בישראל ובעולם כולו, יוצאים ממשבר הקורונה.

מדדי אג'יו לביצועי תיקי השקעות מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.איי, מיטב דש, הראל פיננסיים, תפנית דיסקונט,UNIQUE , הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. הנתונים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר 'תיק ההשקעות המצרפי' של הציבור ומהווים מדדי ייחוס והשוואה (בנצ'מרק) אובייקטיבי לצורך השוואת ביצועים ותוצאות של גופי ייעוץ וניהול השקעות, ביצועי תיקי השקעות מנוהלים, קרנות השתלמות ועוד.

עליית תשואות בטווחים הארוכים

אגרות החוב לטווחים ארוכים ירדו בתקופה האחרונה ובעקבות זאת התשואות לפידיון החלו לעלות. הן עדיין לא גבוהות באופן יחסי והיסטורי, אבל מדובר בתחילתו של תהליך שלא ירחק היום שבו הן יספקו, לדעת משקיעים סולידיים, אלטרנטיבה נאותה לתשואה בסיכון נמוך. התשואה על אג"ח ל- 10 שנים בארה"ב חצתה את רף ה- 1.7%, כאשר המקבילה בישראל עדיין נמוכה אבל החלה לזחול מעלה וחצתה את קו ה- 1%, כל זאת ללא אינפלציה בפועל. עם זאת, יש צפי ההולך ומתבסס בקרב רבים, לעלייה משמעותית בקצב האינפלציה באופן שיחייב עלייה בריבית בעתיד, מה שמסביר את העלייה בתשואות הארוכות. במקביל חשוב לציין כי הציפיות לעלייה בריבית אינה נוגעת לתשואות לטווחים קצרים ובינוניים, כך שהעקום הפך להיות נמוך בטווחים הקצרים ועולה בתלילות בטווחים הארוכים.

התחלופה בין שוקי האג"ח בראי הטווחים הארוכים, לבין מדדי המניות, היא תחלופה ידועה ומקובלת בשווקים. ההתייחסות של השווקים לתחלופה הזו אינה חד משמעית או עקבית, אך השילוב של שווקים הנסחרים במכפיל גבוה יחד עם תשואה גבוהה באפיקים חסרי הסיכון, עלול לגרור לתיקון כלפי מטה של מחירי המניות. נכון להיום הריבית חסרת הסיכון ל- 5 שנים בארה"ב עדיין נמוכה מ- 1% אבל עקומי הריבית לא יציבים ומגלמים חששות לעלייה. בתחום המניות, מכפילי הרווח במניות התעשייה במדד דאו גונס עומדים על 29 והם גבוהים יותר במדד הנאסדק טכנולוגיה, שם הממוצע כ- 39 (גרף למטה). הריבית העולה יכולה לשחוק את שווי החברות, כאשר אם נוסיף למשוואה גורמים כגון מס חברות או עלייה בשכר עם החזרה לשגרה אחרי הקורונה, כלומר גורמים נוספים העשויים לשחוק את הרווחיות, משקיעים רבים עשויים למצוא כי שוק המניות גבוה מדי.

מימון תכנית ביידן : צמיחה כלכלית עם עלייה בריבית

למרות המכפילים הגבוהים והאווירה הסוערת שהיתה לאחרונה בשווקים, עדיין קשה לטעון כי שוק המניות על כלל אפיקיו מתומחר גבוה מדי. אין המחירים במדד מניות הטכנולוגיה דומים לאלו בחברות התעשייה. חלה חובת הוכחה כבדה על מניות הרכב החשמלי והאוטונומי, אפליקציות המשחק או אפילו הסייבר. נוצרו בהם שווים שדורשים צמיחה במכפלות גדולות כדי להצדיק את המכפילים שנוצרו. לעומת זאת, תחומים כגון אנרגיה ירוקה או תעשיה כבדה או חברות ספנות ותובלה, יכולות ליהנות מתוכנית ההשקעות של ביידן, שיכולה להזרים עבודה וליצור הון בהיקף כמוהו לא ראינו מעל 50 שנה, מאז הניו-דיל של הנשיא לינדון ג'ונסון שהזניקה את המשק לשנים של צמיחה. העניין הוא שתוכנית נרחבת כזו דורשת מימון בהיקף חסר תקדים, שיגרור שינוי במדיניות הפיסקאלית וייצור משוואה קשה לפתרון: צמיחה כלכלית לצד עלייה בריבית.

האם המשוואה תוכל להיפתר ללא תיקון בשוק?

האיום של הרחבה כמותית חסרת תקדים, יחד עם הרחבת ההוצאה הממשלתית וחזרה לשגרה, יוצרים יחדיו סיכון להתפרצות אינפלציונית. במקביל, התיאבון לסיכון של המשקיעים הולך וגדל, הן עקב ניסיון חיובי חוזר ונשנה של התגברות על כל המכשולים ללא נפילות, והן עקב 'היעדר אלטרנטיבות', טיעון התנהגותי אך ממש לא כלכלי. בשלב זה נוסף למשוואה המימון בהיקף גדול שיחייב החזרת אג"ח לשוק כדי לשאוב ממנו כסף למימון התכניות. במילים אחרות, הממשל יצטרך למכור אג"ח לשוק, את אותן אג"ח שהוא רכש ממנו לאחרונה במסגרת ההרחבה הכמותית. מכאן נובעת אותה עצבנות של משקיעי שוק האג"ח, לא רק בארה"ב אלא גם בישראל, שעקום התשואות שלה נסחר בהתאמה רבה לזה האמריקאי.

לפי שעה, קצב עליית התשואות באג"ח הואט והדברים מצליחים להחזיק מעמד יחדיו, אבל נראה כי שיווי המשקל יתקשה להישמר ככל שהדברים יתקדמו, הכסף מודפס והאינפלציה עולה. המשקיעים סבורים כי הריבית תעלה רק בעתיד הרחוק, בעוד מספר שנים, אבל ככל שהם השווקים יראו שחגורת האינפלציה מתהדקת באופן שמחייב את הבנקים המרכזיים להעלות את הריבית בקרוב ולא ביום רחוק, מנגנון האלטרנטיבה הנ"ל, יופעל באופן שיקשה על השווקים להימנע מתיקון משמעותי.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. באתר החברה ניתן למצוא מדדי בנצ'מרק וחתכים נוספים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.