ה"הפתעה" של נופר: תגמול בהיקף של 286 מיליון שקל לשלושה מנהלים

הסכום הפנטסטי שקיבלו שלושת בכירי חברת האנרגיה המתחדשת - עיקרו הוני - מהווה כרבע מהתגמולים המצרפיים של 100 שיאני השכר בתל אביב אשתקד • התגמול, אשר ניתן לו גילוי בתשקיף ההנפקה, עלה לחברת האנרגיה בהפסד עתק של 252 מיליון שקל בשנה החולפת

נדב טנא, שחר גרשון, נעם פישר / צילום: אורן בירן, יח"צ
נדב טנא, שחר גרשון, נעם פישר / צילום: אורן בירן, יח"צ

אחת המגמות הבולטות והמפתיעות בנתוני שיאני התגמולים בתל אביב של 2020 היא כניסתם הסוערת לטבלת השיאנים של מנהלי החברות החדשות שהצטרפו למסחר במהלך השנה החולפת.

לרשימת שיאני השכר המלאה לחצו כאן

הללו רופדו טרם ההנפקה בחבילות הוניות שמנות למדי, אשר באו לידי ביטוי לא פעם בתוצאות הכספיות של החברות בסיכום שנתי - עניין שאומנם ניתן לו הגילוי הדרוש בתשקיפי החברות טרם ההנפקה, אולם ניכר בתוצאות הכספיות רק לאחר גיוס ההון הציבורי שביצעו.

מי שמשכו את נתוני השכר בבורסה בסיכומה של 2020 למעלה היו שלושה ממנהלי חברת האנרגיה המתחדשת נופר, שהיו אחראים יחד לסכום כמעט בלתי נתפס - של כרבע מהתגמולים המצרפיים שקיבלו 100 שיאני השכר של החברות הבורסאיות בסיכום שנתי.

עם סכום מצרפי אדיר של 286 מיליון שקל - כ-80% ממנו (234 מיליון שקל) ברכיב מנייתי, השלושה שברו את שיאי כל הזמנים בתגמולים שקיבלו מנהלים של חברות בבורסה המקומית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

שיאן חדש עם 126 מיליון שקל

מדובר בשיאן השכר החדש של הבורסה - נדב טנא, מנכ"ל נופר, עם תגמול כולל של כ-126 מיליון שקל - ולא הרחק אחריו התמקם סמנכ"ל הכספים של נופר, נעם פישר, עם תגמול של כ-104 מיליון שקל. צעד אחריהם ניצב שחר גרשון, סמנכ"ל פיתוח עסקי בנופר, שעלות שכרו עמדה על כ-56 מיליון שקל. 

מלבד חבילות המניות השמנות, נהנו השלושה גם ממענקים גדולים במיוחד - בסכום מצרפי שהתקרב ל-50 מיליון שקל - 33.5 מיליון שקל למנכ"ל טנא, כ-12 מיליון שקל לסמנכ"ל הכספים פישר וכ-4 מיליון שקל לסמנכ"ל פיתוח עסקי גרשון.

הקצאת המניות והמענקים שהזרימה נופר לכיסי מנהליה הובילה את החברה לסכם את 2020 בהפסד עתק של 252 מיליון שקל, למרות שבפעילות השוטפת הציגה החברה צמיחה.

הסיבה, לפי בעלי החברות, למתן תגמולים כה שמנים למנהליהן, מיוחסת בדרך כלל לחשיבות הגבוהה של אותם מנהלים לפיתוח עסקי החברה וצמיחה העתידית.

עופר ינאי, מייסד נופר ובעל השליטה בחברה, הסביר לגלובס, כי "תשלום התגמול למנהלים, המבוסס בעיקר על הקצאת מניות, בוצע מספר חודשים לפני ההנפקה לבורסה, מתוך הכרה באיכותם והבנה כי הם יביאו לחברה ערך של מיליארדים. ראינו זאת כבר בדוחות השנתיים לשנת 2020, שבהם הצגנו עלייה חדה בכל הפרמטרים העסקיים והכספיים. מדובר בהנהלה מצוינת, שגם שותפה וגם מחויבת להצלחה של נופר ולעליית הערך למשקיעים. נופר היא החברה הצומחת ביותר בתחום, אשר רק מקצת מתוצאותיה ויכולותיה באו לידי ביטוי בחודשים האחרונים".

מתקן של נופר אנרגיה. שבירת שיא כל הזמנים בשכר בכירים / צילום: מצגת החברה
 מתקן של נופר אנרגיה. שבירת שיא כל הזמנים בשכר בכירים / צילום: מצגת החברה

11 נציגים שמגיעים משבע חברות חדשות

רשימת 100 שיאני השכר של הבורסה ב-2020 כוללת 11 נציגים משבע חברות חדשות שהצטרפו לבורסה במהלך השנה שעברה. הבולט שבהם מלבד מנהלי נופר היה מאור דואק, מנכ"ל חברת האשראי החוץ-בנקאי מניף, עם עלות העסקה שנתית שהתקרבה ל-29 מיליון שקל, וגם בה בלט הרכיב ההוני, שהיקפו היה גדול מ-23 מיליון שקל.

מי שהתמקם אחריו מבין המנהלים החדשים היה אילן וייצמן, סמנכ"ל הטכנולוגיות של אקסיליון וממייסדי החברה, עם תגמולים בסכום של 14.5 מיליון שקל. גם במקרה של וייצמן, עיקר הסכום ניתן לו כתגמול הוני, בהיקף שהתקרב ל-13 מיליון שקל. היקף זה דומה לתגמול ההוני שקיבל שותפו באקסיליון, אורן דרור, שסך עלות העסקתו השנתית עמד על 13.5 מיליון שקל, בתפקידו כמנכ"ל ויו"ר חברת הטכנולוגיה המבוססת בינה מלאכותית, שהתמזגה לשלד בורסאי במהלך השנה החולפת.

עוד בין השיאנים החדשים דוד מאייר, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה פינרג'י, שקיבל תגמול הוני של 10.5 מיליון שקל (וסך עלות העסקתו הגיע ל-11.5 מיליון שקל). מי שהתגמולים שלו, בסכום של יותר מ-9 מיליון שקל אשתקד, לא כללו מרכיב הוני, היה נעם וימן, מנכ"ל משווקת מוצרי הצריכה דיפלומט. תגמולים בסכום דומה קיבל שלמה נימרודי, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הייקון, הפועלת בתחום הדפוס, אולם אצלו עיקר הסכום (יותר מ-7 מיליון שקל) היה תגמול הוני.