לב לבייב | טור סופ"ש

לאן נעלם לב לבייב ומה קורה עם חקירת פרשת ה"יהלום השחור"

כבר שנים שהפרקליטות מנסה להגיע אל לב לבייב ולחקור אותו על החשדות שהעלו נגדו בפרשת הברחת היהלומים לישראל, והשאלות עדיין נותרו פתוחות • וגם: התנהלות משפט נתניהו עד כה מראה כי הוא צפוי להימשך המון זמן

לב לבייב / צילום: איל יצהר
לב לבייב / צילום: איל יצהר

1.

באוגוסט 2018 אמורה הייתה להיערך בקיסריה חגיגת בר-המצווה לנכד של איל ההון, לב לבייב. אבל זמן קצר קודם לכן החלו המשטרה ורשות המסים לחקור חשד להברחת יהלומים לארץ על ידי גורמים בחברת היהלומים LLD של לבייב ועקב חששו של לבייב להגיע לארץ לחקירה, החגיגה הועברה לרוסיה.

בראשית ימי החקירה המכונה "פרשת היהלום השחור" אירעה טרגדיה. ב-20 בנובמבר נפלה מזל הדדי ז"ל, מנהלת חשבונות בחברת היהלומים של לבייב אל מותה מהקומה העשירית בבניין בו עבדה, הסמוך לבניין הבורסה ליהלומים. האירוע הטרגי, שהתרחש ימים ספורים לאחר שנחקרה באזהרה כחשודה במסגרת פרשת הברחת היהלומים, היווה את יריית הפתיחה של קרב גרסאות משולש בין המשפחה, למשטרה ולחברת LLD בנוגע למי האחראי למותה.

בעוד שהמשטרה קבעה די מהר כי מדובר בהתאבדות, החברה הפנתה את האצבע המאשימה למשטרה בטענה כי לחצי החקירה הובילה אל מותה. המשפחה האבלה העלתה טענות אחרות לחלוטין - לטענתה הדדי נרצחה.

בינואר 2019 שמה הפרקליטות סוף לתעלומה הטרגית, כאשר הודיעה שאין חשד לפלילים בקשר למותה של המנוחה. הודעת הפרקליטות אישרה את עמדת המשטרה מראשית הדרך, שלפיה הדדי שמה קץ לחייה ולא נדחפה אל מותה מחלון הבניין בו עבדה (הגם שבהודעה לא נאמר הדבר במפורש).

"לאחר בחינה מעמיקה של נסיבות האירוע והראיות שנאספו בתיק חקירת מותה של מזל הדדי ז"ל, נמצא כי אין חשד לעבירה פלילית, ומשכך תיק החקירה נסגר בהיעדר ראיות למעשה פלילי. מטעמי צנעת הפרט לא נפרט את כלל ממצאי החקירה", נכתב בהודעת הפרקליטות.

כמעט שנתיים חלפו מאז פרוץ החקירה בפרשה המכונה "היהלום השחור" והיא נמשכת מאז. רשויות החקירה, שעצרו וחקרו קרובי משפחה של לבייב, עובדים בחברה ואנשים אחרים שקשורים בפרשה, מבקשות כל העת לחקור גם את לבייב. אבל ללא הועיל. בשלב זה לפחות, אין בכוונתו של איל ההון לחזור לארץ כדי למסור את גרסתו בפרשת החשד להברחת יהלומים לישראל.

לבייב שהתגורר בעבר בלונדון, העתיק את מקום מגוריו לרוסיה - מדינה שיחסי ההסגרה של ישראל עמה פחות נוחים משמעותית מאלה המתקיימים עם בריטניה. ברשויות החקירה העריכו כי המעבר נועד לסכל את חקירתו, או לכל הפחות להקשות, ואולם לבייב הכחיש כי ידע על החקירה. כך או כך לבייב לא הגיע מאז לארץ. בשלב מסוים במחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ניסו לקדם מהלכים לשיתוף פעולה בין ישראל לרוסיה לצורך חקירתו של לבייב ברוסיה, אבל לפחות עד כה הדרך הזו לא צלחה, והיא עוברת גם דרך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שלבייב נחשב לאחד ממקורביו.

במקביל, ניסו המשטרה ורשות המסים לנהל משא ומתן עם לבייב כדי שיגיע לארץ למסור את גרסתו. ואולם, לבייב דרש התחייבות כי לא ייעצר, בתמורה לכך שיגיע לישראל והן סירבו לכך ולבייב פשוט לא הגיע.

בשבועות האחרונים התחדשו המגעים בין סנגורי לבייב לבין המשטרה ורשות המסים בניסיון לפתור את התסבוכת. כרגע נראה שהאפשרות הסבירה היא שלבייב יקבל הבטחה להיחקר שלא תחת מעצר ואז יגיע לארץ. אפשרות נוספת היא שהוא ימסור עדות ברוסיה.

בימים האחרונים פנינו לפרקליטות ושאלנו מדוע לבייב לא נחקר עד היום, ומדוע החקירה תקועה. בפרקליטות סירבו להגיב והפנו אותנו למשטרת ישראל שאחראית על החקירה. מהמשטרה נמסר כי: "מדובר בפרשה של הברחת יהלומים ומשטרת ישראל פתחה בחקירה בחשד לביצוע עבירות חמורות של הברחת יהלומים, הלבנת הון, עבירות לפי פקודת המכס ומס הכנסה, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה ועבירות נוספות".

עוד מסרה המשטרה כי: "נדגיש כי חקירה אינה נמדדת בזמן וכל מטרתה אחת ויחידה, להגיע לחקר האמת. משטרת ישראל תמשיך לנהל את התיק נשוא פנייתך ביסודיות ובמקצועיות, בהתבסס על תשתית ראייתית ושיקולים מקצועיים בלבד ובהתאם להוראות החוק". מעוה"ד איתן מעוז וגיורא אדרת המייצגים את לבייב לא נמסרה תגובה.

2.

השבוע הראשון של שלב ההוכחות (שלב הבאת העדויות) בתיק ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סיפק הצצה ראשונית לדרך החתחתים שבה המשפט הדרמטי הזה עומד ללכת. כבר מהימים הראשונים למשפט ברור שיותר מאשר במקרים אחרים, הוא עומד להיות קרב חפירות. הוא כבר מלווה וכנראה שימשיך להיות מלווה בוויכוחים, וחילופי טענות בלתי נגמרים בין הנאשמים, נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ', וסנגוריהם, לבין הפרקליטים שמנהלים את התביעה ובראשם עוה"ד ליאת בן-ארי ויהודית תירוש. בניגוד למשפטים פליליים אחרים שבהם התביעה וההגנה מגיעות להסכמות בפתח שלב ההוכחות, שיכולות לחסוך זמן שיפוטי והעדה של לפחות חלק מהעדים, במשפט נתניהו מתווכחים על הכול. מגדול ועד קטן. מניסוח כתב האישום, דרך אופן ניהול החקירות והעברת חומרי החקירה, עבור בתקינות הליך הריענון שנעשה לעד אילן ישועה על ידי הפרקליטות טרם עדותו, ועד האופן שבו ישועה מנסח את תשובותיו על דוכן העדים.

הדיונים באולמה של שופטת ביהמ"ש המחוזי בירושלים, רבקה פרידמן-פלדמן, נעצרים פעם אחר פעם בשל הוויכוחים הללו שחלקם ענייניים ועקרוניים וחלקם פחות. קודם לתחילת הדיונים הערכנו שהמשפט בבית המשפט המחוזי בירושלים צפוי להימשך כשנתיים, אבל אחרי שראינו כיצד הדברים מתנהלים, אפשר לומר בביטחון כמעט מלא שאלא אם יהיו הסדרי טיעון, הוא ימשך אפילו זמן ארוך יותר.

באשר לעד הראשון, אילן ישועה, מהרגע הראשון של עדותו היה ניכר עליו שהוא בא כדי לספק לפרקליטות את הסחורה. למעשה, ישועה כבר קשר לכאורה בדברים שאמר בימי עדותו הראשונים באופן מובהק בין רה"מ נתניהו לבין השיעבוד לכאורה של אתר החדשות 'וואלה' לצרכיו, ולבין הרצון של שאול אלוביץ' כי נתניהו יקבל החלטות לטובת קבוצת בזק.

אמירות כמו: "כל עורך וכתב שרציתי לגייס, הייתי צריך לקבל אישור אם זה מתאים לביבי", או "אלוביץ' אמר שאם שרה תתרגז, נתניהו לא יחתום (על עסקת בזק-יס. ח',מ')", הן בדיוק מה שהתביעה רצתה לשמוע מישועה בימי עדותו הראשונים.

עדות ישועה כמובן אינה עומדת לבדה. היא חזקה ומשכנעת באשר להתנהלות של שאול ואיריס אלוביץ' בשל העובדה שהיא מגובה בהקלטות של שיחות שניהל ישועה עם הזוג אלוביץ' בזמן אמת שמוכיחות לכאורה את הכוונה של השניים להכפיף את אתר החדשות שהיה בבעלותם לטובתו של נתניהו. אבל צריך לומר - לתביעה אין ראיות דומות נגד נתניהו ואת הכוונה הפלילית שלו יהיה לפרקליטות הרבה יותר מסובך להוכיח.

את ההוכחה שההחלטות שנתניהו קיבל בעניינה של בזק אכן התקבלו בשל רצונו וכוונתו לקבל סיקור אוהד ב"וואלה" מקווה התביעה להוכיח באמצעות עדי המדינה שהיו בקרבתו של נתניהו, שלמה פילבר וניר חפץ.

***חזקת החפות: החקירה בפרשת ה"יהלום השחור" עודנה בעיצומה וללב לבייב ושאר החשודים עומדת חזקת החפות. גם לאחר הגשת כתב האישום נגד בנימין נתניהו והזוג אלוביץ', הם מכחישים את המיוחס להם ועומדת להם חזקת החפות