עתירה לבג"ץ: להסיר את ההגבלות ממעבר הגבול לסיני - "לוקות בחוסר סבירות קיצוני"

חברי קבוצת הפייסבוק "אוהבי סיני" עותרים לבג"ץ בדרישה לבטל את ההגבלות על מכסת היוצאים לסיני דרך מעבר הגבול טאבה, ולבטל את האיסור על מי שאינו מחלים/מחוסן, שכיום אינם מורשים לצאת לסיני • לטענת העותרים, ההגבלות פוגעות בזכות החוקתית של התושבים לצאת מישראל, ובחופש העיסוק של מי שפרנסתם תלויה במעבר הגבול

מעבר הגבול בטאבה / צילום: יוד צילומים
מעבר הגבול בטאבה / צילום: יוד צילומים

עתירה נוספת לבג"ץ בעניין מעבר הגבול טאבה דורשת לבטל את ההגבלות על מכסת 300 היוצאים מדי יום (שנאכפת דרך מכירת אגרות באתר רשות שדות התעופה), ולבטל את האיסור על מי שאינו מחלים/מחוסן, שכיום לא מורשה לצאת לסיני. זאת על פי מתווה הפתיחה של הגבול. הגבלות נוספות כוללות את סגירת מעבר הגבול בסופי שבוע ואת שעות הפתיחה של מעבר הגבול מהשעה 08:00 ועד 16:00 בלבד.

העותרים, אותם מייצג עו"ד אלון ספיר, טוענים שההגבלות פוגעות בזכות החוקתית של התושבים לצאת מישראל, ובחופש העיסוק של מי שפרנסתם תלויה במעבר הגבול. עוד נטען כי קיים פער עצום בין ההגבלות על היציאה דרך נתב"ג, לעומת היציאה במעבר הגבול היבשתי. "ההגבלות לוקות בחוסר סבירות קיצוני באופן שמעלה חשד לשקילת שיקולים זרים". המדינה התבקשה להשיב לטענות עד ליום ראשון 11 באפריל.

העותרים הם חברי קבוצת הפייסבוק "אוהבי סיני", אותה מנהל עו"ד גיא שילה. עתירות קודמות שהוגשו בעניין מעבר הגבול טאבה טענו נגד סגירתו המוחלטת של מעבר הגבול מאז חודש מרץ 2020. העתירות לא הועילו, כשנימוקי המדינה לחשש מייבוא תחלואה גברו על טענות העותרים.

שנה לאחר שנסגר, בהחלטת הממשלה לפתיחת מעבר הגבול, נקבעו ההגבלות האמורות, כלומר מכסת 300 הנכנסים/יוצאים על ידי משרד הבריאות, כאשר לפי העתירה "בשאיפה להגביל את הנסיעה ככל הניתן, בדיוק כפי שהיה בנתב"ג לפני פסיקת בג"ץ בעניין פתיחת השמיים". בעתירה אף תמהים על קביעת המספר - 300 - "ולא כל מספר אחר".

עוד נטען כי ה"תירוץ" לפתיחת הגבול באופן מדורג ומבלי להתיר מעבר עם כלי רכב המיוחס למחסור בכוח אדם הוא שרירותי, "ומנוגד לאינטרס הציבורי והבריאותי לפיו אנשים יגיעו אל הגבול ברכב פרטי ולא בתחבורה ציבורית".

עוד יטענו העותרים כי "קיים חשש חמור שאין להקל בו ראש לכך שעמדת המדינה הושפעה בין היתר מעמדת המלונאים ופרנסי העיר אילת שקיים להם אינטרס עסקי משמעותי למנוע תחרות בחג הפסח לתיירי ישראל, בניגוד לדאגה לכאורה מהתפשטות המגפה".

מנתוני רשות האוכלוסין עולה כי עד כה, ומאז נפתח מעבר הגבול, לא מוצתה המכסה היומית. מספר היוצאים מישראל לסיני עומד על 250-290 מדי יום, אם כי יש לציין כי רכישת האגרות מצביעה על סיום המכסות המוצעות ליום. בעתירה נטען כי המכסה אינה רלוונטית להפחתת עומסים במעבר הגבול, כשברוב שעות היום המעבר "ריק לחלוטין במשך שעות ארוכות ללא תורים". המעבר עצמו בין המדינות אורך דקות ספורות, ו"זו כשלעצמה מצדיקה את ביטול מכסת הנוסעים או לכל הפחות את הגדלתה המיידית בעשרות מונים".

באשר לסוגיי התחלואה, בעתירה מזכירים כי כל העוברים מבצעים שלוש בדיקות קורונה: אחת לפני היציאה למצרים, בדיקה נוספת לפני החזרה לישראל ובדיקה שלישית עם הכניסה לארץ במעבר הגבול.

בדבר הבעייתיות של שעות הפתיחה המוגבלות של מעבר הגבול, מצוינים שני מקרים שהתרחשו לאחרונה - אישה בת 30 שנתפסה עם 5 גרם מריחואנה במעבר הגבול המצרי, וחייל משוחרר שנתפסו קליעים בתיקו. השניים נשפטו בנואיבה ונידונו לקנס ולגירוש לישראל אלא שמעבר הגבול היה סגור (לאחר השעה 16:00 ובסופי שבוע), כך שהם שהו במעצר במצרים. הגבלת שעות הפתיחה מטרידה גם את הנופשים, שחוששים שלא יוכלו לחזור לישראל במקרה חירום רפואי.