המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב ממשיך להתרחב והאור עוד לא נראה באופק

בתעשיית הרכב מעריכים כי המחסור במוליכים למחצה יעלה ליצרנים באובדן הכנסות של כ-61 מיליארד דולר ב-2021 • וגם: דגמים חדשים של טויוטה ויונדאי נחתו בישראל

מפעל של GM בדטרויט / צילום: Reuters, Eric Seals/Detroit Free Press/TNS
מפעל של GM בדטרויט / צילום: Reuters, Eric Seals/Detroit Free Press/TNS

המחסור במוליכים למחצה ("צ'יפים") לרכב ממשיך לפגוע בייצור הגלובאלי והסוף אינו נראה באופק. החודש העריכה חברת המחקר דלויט כי המחסור עשוי להיות מורגש עד סוף השנה ואולי אפילו בתחילת 2022. בתעשיית הרכב מעריכים כי המחסור עיכב עד כה את הייצור המתוכנן של כ-1.2 מיליון כלי רכב ויעלה ליצרנים באובדן הכנסות של כ-61 מיליארד דולר ב-2021. למרבה הפרדוקס עלותם הטיפוסית של הצ'יפים החסרים היא דולרים בודדים ליחידה, אולם בגלל העדרם לא ניתן להשלים ייצור של רכיבים, שעולים מאות דולרים.

השבוע התרחב המשבר גם לתעשיית הרכב הקוריאנית, שבהתחלה נראתה "חסינה" בזכות אגירת כמויות מאסיביות של צ'יפים במלאי. קבוצת יונדאי הודיעה כי היא משעה את הייצור של שני דגמים, ובהם הקונה החשמלית והרכב החשמלי החדש IONIQ5 שזה עתה הושק, בשלב הראשון לשבוע ימים, בשל מחסור קריטי בצ'יפים. גם תעשיית הרכב הסינית צפויה לאבד השנה ייצור ומכירות של מאות אלפי יחידות אם כי היצרנים הסינים צופים התאוששות.

התעשייה האמריקאית, שהייתה בין הראשונות להיפגע, ממשיכה "לדמם" הפסדים בגלל המחסור. בשבוע שעבר (יום ה') הודיעה GM כי היא מאריכה את ההשבתה של כמה ממפעליה בצפון אמריקה בשל המחסור, כאשר ההשבתות הזמניות יארכו "בין שבוע שבועיים לכמה שבועות". להערכתה הקשיים יפחיתו את הרווח התפעולי שלה השנה בסדר גודל של 1.5 עד 2 מיליארד דולר. בין השאר מושבת המפעל שמייצר את דגמי הקרוס-אובר של קדילאק והמפעל שמייצר את שברולט בלייזר.

ביום שני שעבר פנתה קבוצת לובי של יצרניות רכב אמריקאיות לממשל האמריקאי כדי להאיץ את הצעדים לפתרון המשבר באמצעות תמריצים להרחבת ייצור הצ'יפים בתוך ארה"ב. לדברי היצרנים אובדן הייצור בשל המחסור עשוי להסתכם בכ-1.28 מיליון יחידות אם הוא יימשך עוד שישה חודשים. גם יבואני הרכב בישראל מרגישים את המחסור בדגמים מסוימים ולקוחות כבר קיבלו הודעה על דחייה של שבועות עד מספר חודשים לדגמים, שאינם נמצאים במלאי, בעיקר דגמים אירופאים.

גרסת פלאג-אין לראב 4 ויונדאי I20 חדשה

בתוך כך, שני דגמים חדשים וחשובים הצטרפו השבוע להיצע הדגמים בישראל. באגף הקרוס-אובר נוספה להיצע של טויוטה גרסת פלאג-אין חדשה וחזקה של הראב4 הפופולרי.

ראב4 בגרסת פלאג-אין / צילום: יח"צ
 ראב4 בגרסת פלאג-אין / צילום: יח"צ

הרכב מצויד במערכת היברידית נטענת שכוללת מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר, שני מנועים חשמליים וסוללה נטענת בקיבולת מכובדת של 18 קילוואט-שעה שמייצרים הספק כולל של 306 כ"ס ומאפשרים לנוע עד 75 קילומטרים על חשמל בלבד. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת כ-6 שניות בלבד וניתן לנוע על חשמל עד מהירות של 135 קמ"ש. טווח הנסיעה הפוטנציאלי הרצוף בין ביקורים בתחנת הדלק או עמדת הטעינה עולה על 1,000 קילומטר. הרכב מגיע עם רמת אבזור גבוהה שכוללת חישוקי 19 אינץ', צביעה דו גוונית, חבילת מולטימדיה מתקדמת ועוד. מחירו כ-255 אלף שקל כולל עמדת טעינה מקורית.

ואילו בכלמוביל נחתה השבוע יונדאי I20 החדשה. הדור החמישי של הרכב גדול יותר מקודמו, יצב על בסיס גלגלים ארוך יותר בסנטימטר ומציע תוספת משמעותית למרווח הרגליים במושב האחורי.

יונדאי I20 / צילום: יח"צ
 יונדאי I20 / צילום: יח"צ

תא המטען גדול יותר ב-52 ליטר מאשר בדור היוצא ותא הנוסעים עוצב מחדש כאשר בגרסאות הבכירות יש גם לוח מחוונים דיגיטלי חד. בשלב הראשון הדגם ישווק עם מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמייצר 100 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים בת 7 מהירויות. המחירים מתחילים בכ-100 אלף שקל ומגיעים לכ-114 אלף שקל לגרסה המפוארת.