שר החוץ האיראני מאשים את ישראל בפעולה מכוונת: "ננקום בציונים"

דובר משרד החוץ האיראני הצטרף לאיום, טען כי מדובר ב"פשע נגד האנושות", ואמר: "איראן תגיב בזמן ובמקום שתראה לנכון" • בדיווחים בתקשורת באיראן נטען כי במדינה יודעים מי האדם שגרם לחבלה במתקן העשרת האורניום

שר החוץ האיראני מוחמד זריף / צילום: Associated Press, Hadi Mizban
שר החוץ האיראני מוחמד זריף / צילום: Associated Press, Hadi Mizban

שר החוץ האיראני מוחמד זריף האשים הבוקר (ב') באופן מפורש את ישראל בפעולה מכוונת: "ננקום בציונים", אמר. דובר משרד החוץ האיראני הצטרף לאיום, טען כי מדובר ב"פשע נגד האנושות", ואמר: "איראן תגיב בזמן ובמקום שתראה לנכון".

הדובר גם תיאר את הנזק, אישר לראשונה כי נגרם נזק לצנטריפוגות, ואמר כי הפגיעה הייתה רק בדור הישן (R-1), וכי הן יוחלפו בצנטריפוגות חדשות.

בדיווחים בתקשורת באיראן נטען כי במדינה יודעים מי האדם שגרם לחבלה במתקן העשרת האורניום, שעות לאחר שדווח בארצות-הברית על נזק רחב היקף בתוך המתקן המסווג שנגרם בשל פיצוץ עז שהתרחש בתוכו. ה"ניו יורק טיימס" מסר פרטים על האירוע, ולפיהם לישראל יש מעורבות עמוקה בפעולה, ומערכת חשמל שנפגעה באופן קשה, הייתה אחראית להפעיל את הצנטריפוגות התת-קרקעיות שמעשירות אורניום.

עוד דווח מפי מקורות מודיעין כי לאתר נגרם נזק כבד, וכי יכולותיה של איראן נפגעו באופן משמעותי. לטענתם, לתוכנית הגרעין האיראנית יידרשו לפחות 9 חודשים כדי לשקם את הנזק הרב שנגרם כתוצאה מאותו פיצוץ.

בדיווח צוין כי לא ברור אם ישראל עדכנה מבעוד מועד את ממשל ביידן, כאשר הפיצוץ התרחש עם תחילת ביקורו של מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בישראל. אוסטין נועד אתמול עם שר הביטחון בני גנץ בקריה בתל אביב, והיום סייר עימו בבסיס חיל האוויר בדרום. בהמשך היום הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשניים צפויים למסור הצהרה משותפת לתקשורת.

שר החוץ האיראני מוחמד זריף אישר כי מדובר בחבלה מכוונת שביצעה ישראל בתוך המתקן המסווג. "הציונים רוצים לנקום במאבקנו המוצלח להסרת הסנקציות הנפשעות - אבל לא נרשה זאת וננקום בציונים על מעשיהם".

כלי תקשורת באיראן מדווחים כי ידועה זהותו של אדם שהיה אחראי למעשה, וכי כעת פועלים ללכוד אותו.