נגד ביבי או נגד חיסונים? כל הדיווחים על ההפגנה ביד ושם היו פזיזים

מי הפגין ביד ושם, מתנגדות נתניהו או מתנגדות למגבלות הקורונה? למה לא גם וגם • המשרוקית של גלובס

צילומי מסך מפייסבוק. הצלמת היא לילך בר נס
צילומי מסך מפייסבוק. הצלמת היא לילך בר נס

מי מעז להפגין מול טקס הזיכרון המרכזי ליום השואה? לכמה כותבים מימין לא היה ספק מה ראו עיניהם בירושלים בערב יום ד' שעבר. "אוי לבושה", דיווח בטוויטר הכתב הפוליטי של ערוץ 20, הלל ביטון רוזן, "עשרות מפגיני שמאל מפגינים סמוך למוזיאון יד ושם במחאה על הגעת רה"מ". ישראל כהן מרדיו "קול ברמה" סיפר בזעזוע על "מפגינים נגד נתניהו שצועקים נאצים על שוטרים". שמעון ריקלין חזר על הדיווח והציע "לכל החברים בשמאל שמדברים על הפסקת הפילוג, אולי תעשו סדר אצלכם".

האומנם מחאה משמאל נגד נתניהו? תומר מיכלזון, עורך "המקום הכי חם בגיהנום", הציג לביטון רוזן תיעוד של אחד משני מעצרים שנעשו בהפגנה. לדבריו, "לא פעילי שמאל, אלא מתנגדי חיסונים אשר מחו על שלא איפשרו ללא מחוסנים להשתתף בטקס". בתנועת המחאה "קומי ישראל" האשימו את ביטון רוזן בשקר: "אין לאנשים האלה שום קשר לאחד מארגוני המחאה נגד רה"מ, בגשרים או בבלפור".

נצא מהפוזיציה ונסתכל בראיות. המשתמש אביב ישר מצא את ההזמנה שפורסמה בפייסבוק ערב הטקס בקבוצות כמו "מתאחדים נגד כפיית חיסונים". על רקע שחור, מתחת למגן דוד צהוב, מופיעה הכותרת: "הפגנת תמיכה בניצולי שואה, אשר נאסרת עליהם הכניסה לטקסי הזיכרון ללא תו ירוק". תיאור דומה מופיע גם בדף האירוע שפתחה הפעילה לילך בר נס.

בר נס גם העבירה שידור חי מההפגנה, וההקלטה מספרת בדיוק נגד מה מוחים: השלטים והנאומים עוסקים במגבלות שמוטלות לכאורה על ניצולים שלא התחסנו. "זו מטרת ההפגנה, שתדעו!" - היא מדגישה באוזני הצופים - "רק לתמוך בניצולי שואה". בשיחה עם המשרוקית, בר נס סיפרה לנו שההפגנה "נוצרה בעקבות סרטון של ניצול שואה (ממשפחה שכולה) שנאסרה עליו הכניסה לטקס יום הזיכרון".

לכאורה, המתקנים צדקו: שום קשר לפעילי שמאל ולמחאה נגד רה"מ. אבל חכו שנייה.
בצפייה זהירה בסרטון צצים הסטיקרים המזוהים של מחאת בלפור: כאן על מגבר, שם על סלולרי. פרטי ההפגנה פורסמו לצד הפגנות "שמאליות" בלוח שעורכת רוני שניידר, פעילה קבועה בהפגנות בלפור. העצורה הראשונה, שירן לסקר, נעצרה בדצמבר מול ביתו של בני גנץ בהפגנה שקראה לו לא לחתום על הסכם עם נתניהו. השנייה, יפה יוסף, הפגינה יום קודם בגן הוורדים, ליד צוללת מתנפחת, עם השלט "שוחד, מרמה, הפרת אמונים". בר נס עצמה נתנה לפני כחודש ראיון לתוכנית הרשת "העיתון", שהוצג כך: "למה לילך בר נס רודפת אחרי ביבי 15 שנים ברציפות?".

מוסר השכל: המציאות מורכבת, והגבולות לפעמים מטושטשים. אותו אדם יכול להיות מתנגד מושבע לביבי ובו-זמנית למדיניות החיסונים. למה או-או כשאפשר גם-וגם?

בשורה התחתונה: שני הצדדים חצי צודקים. ההפגנה ביד ושם עסקה במגבלות התו הירוק ו"כפיית חיסונים", אבל כמה מהמארגנות והמפגינות הבולטות, ובהן העצורות, הן פעילות ותיקות במחאות בלפור.

תחקיר: נעה ברק ויפתח בריל