לפ"מ פועלת לגיבוש כללי גילוי נאות ביחס לתוכן שיווקי ופרסום סמוי

ההודעה ניתנה במסגרת עתירה שהגיש עו"ד שחר בן מאיר, שביקש להורות ליועמ"ש וללפ"מ להסביר מדוע לא יורו לכלל משרדי הממשלה ולגורמים ממשלתיים נוספים שלא להתקשר עם כל גורם תקשורתי בעסקאות תוכן שיווקי

עו"ד שחר בן מאיר / צילום: יונתן בלום
עו"ד שחר בן מאיר / צילום: יונתן בלום

היועץ המשפטי לממשלה, ד"א אביחי מנדלבליט, ולשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) עדכנו היום (ב') את בית המשפט כי לפ"מ פועלת לגבש כללים של גילוי נאות ביחס לתוכן שיווקי ופרסום סמוי שהיא רוכשת מאמצעי המדיה, פרסום שקידם בעבר גם שרים ופוליטיקאים.

ההודעה ניתנה במסגרת עתירה שהגיש עו"ד שחר בן מאיר, בבקשה להוציא צו הדורש מהיועמ"ש ומלפ"מ להסביר מדוע לא יורו לכלל משרדי הממשלה - לרבות גורמים ממשלתיים אחרים שאינם מאוגדים במסגרת משרד ממשלתי - שלא להתקשר עם כל גורם תקשורתי בעסקאות תוכן שיווקי או פרסום סמוי. 

לפ"מ הודיעה כי יגובשו כללים מחמירים של גילוי נאות שיבהיר באופן אפקטיבי כי מדובר בתוכן פרסומי. על-פי ההודעה, לפ"מ תקבע טיוטת נוהל זמני ביחס לשיתופי-פעולה עם כלי תקשורת במסגרת פרסומים ממשלתיים, ובמסגרתו ייקבעו אמות-מידה ביחס למקרים שבהם מותר השימוש בשיתופי-פעולה, ולגביהם ייקבעו כללים קונקרטיים לגילוי נאות אפקטיבי, שיאפשרו לציבור הרחב לדעת כי מדובר בתוכן פרסומי לכל דבר ועניין.

הנוהל הזמני יופעל במתכונת פיילוט לתקופה של 12 חודשים, אשר במהלכה ניתן יהיה לבצע התקשרויות בכפוף לכללים שייקבעו בנוהל הזמני.

בנוסף, לא יותר "פרסום בגוון אישי" ביחס לנבחרי ציבור וביחס לעובדי מדינה בכירים.

 עוד דווח כי לפ"מ תפעל לביצוע מחקר בדבר האפקטיביות של כללי הגילוי הנאות שנכללו בנוהל הזמני, כפי שיושמו בתקופת הפיילוט, במטרה לבחון האם כללים אלה הם אפקטיביים בהבהרה כי מדובר בפרסום ממומן. 

תוצרי המחקר יובאו בפני הפורום הפנים-ממשלתי, לשם בחינה אם הכללים המוצעים אכן משיגים את תכלית הגילוי הנאות האפקטיביות. בהתאם לממצאיו, תתקבל בתום תקופת הפיילוט ההכרעה המשפטית אם ניתן להמשיך בהתקשרויות אלה.