לבנון: מחילים את ריבונותנו על שטחי המחלוקת עם ישראל בים התיכון

סך-הכול סופחו 1,430 קמ"ר בהצהרת הריבונות הזו • באזור המחלוקת נמצאים כמה אתרי קידוח מתוכננים לחיפוש אחר גז טבעי שנמצא בכמויות גדולות במאגרים אחרים במזרח הים התיכון • שר האנרגיה שטייניץ: "בלבנון מעדיפים לפוצץ את השיחות במקום לנסות ולהגיע לפתרונות מוסכמים"

חיפוש אחר מאגרי גז ליד לבנון / צילום: Mohammed Azakir, רויטרס
חיפוש אחר מאגרי גז ליד לבנון / צילום: Mohammed Azakir, רויטרס

ממשלת לבנון אישרה צו ולפי היא מחילה את ריבונותה על שטחי מחלוקת עם ישראל בים התיכון, במהלך שנראה כשם קץ לדיונים עם ישראל. שר התחבורה הלבנוני הודיע על כך במסיבת עיתונאים, ולפיו לבנון לא תוותר ולו על סנטימטר ממה שכינה "הריבונות הקדושה" שלה. הוא הוסיף כי לבנון מתמידה בעמדתה המדינית הרואה בישראל אויבת.

בסך-הכול סופחו 1,430 קמ"ר בהצהרת הריבונות הזו. הצעד הזה מעיד על קבלת גישת חיזבאללה בסוגיה, ולפיה אין לדון עם ישראל על שום נושא, שכן יש בכך מתן לגיטימציה.

באזור המחלוקת נמצאים כמה אתרי קידוח מתוכננים לחיפוש אחר גז טבעי שנמצא בכמויות גדולות במאגרים אחרים במזרח הים התיכון. לבנון קיוותה לקדם את חיפושי הגז בשטח האינטרסים הכלכליים שלה בים התיכון לצורך יצירת מקורות הכנסה חדשים למדינה המצויה במשבר כלכלי קשה במיוחד.

מלשכת שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, האחראי על המשא-ומתן ועל סוגיית הגז הטבעי בים התיכון, נמסר בתגובה: "נראה כי בלבנון מעדיפים לפוצץ את השיחות במקום לנסות ולהגיע לפתרונות מוסכמים. לצערנו הרב, זו לא תהיה הפעם הראשונה ב-20 השנים האחרונות שהלבנונים משנים את המפות הימיות שלהם לצורכי תעמולה והפגנת 'גאווה לאומית' - ובכך מכשילים את עצמם שוב ושוב. בשעה שמדינות אחרות באזור, כמו ישראל, מצרים וקפריסין, שוקדות מזה שנים על פיתוח מאגרי הגז הטבעי שלהן לרווחת אזרחיהן - הלבנונים נשארים מאחור עם רטוריקה מתלהמת שלא מקדמת דבר. כמובן שמהלכים לבנוניים חד-צדדיים ייענו במהלכים מקבילים מצד ישראל".