גנץ ליועמ"ש: תחקור את ההדלפות על הפעילות הצבאית נגד איראן

שר הביטחון התייחס היום לדיווחים על מעורבות ישראלית בתקיפת המתקן הגרעיני בנתנז, להדלפות לגבי פעילות ישראל נגד איראן ולהסכם הגרעין • "כאשר תהיה לאיראן יכולת גרעינית זה ייתן לה אפשרות להיות עוד יותר אגרסיבית באזור"

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

שר הביטחון בני גנץ פנה אל היועץ המשפטי לממשלה לחקור את שורת ההדלפות מפי גורמי ביטחון בכירים על פעולות צבאיות של ישראל מול איראן. גנץ התייחס בין השאר לתקיפת הספינה האירנית בשבוע שעבר ולתקיפה המיוחסת לישראל במתקן הגרעיני בנתנז. 

בתוך כך, גורם ביטחוני ישראלי אומר לגלובס כי "אין מצב שאנחנו מפתיעים את ארצות הברית בכל הקשור לפעילות בסוגיה האיראנית". מבלי להתייחס לפעולה המיוחסת לישראל שהייתה אתמול במתקן הגרעיני בנתנז, אומר הגורם כי מערכת הביטחון הישראלית מתואמת בינה לבינה ובין ירושלים לוושינגטון, והשיחות בין הצדדים בשבועות האחרונים תכופות ופועלות לפי קווי מתאר שנקבעו בין המנהיגים, מראש הממשלה דרך שר החוץ ושר הביטחון.

הדברים נאמרו ברקע הפעילויות המיוחסות לישראל לגבי החבלה בנתנז, שלפי הפרסומים ב"ניו יורק טיימס", פגעה קשה במערך הסרכזות (צנטריפוגות) האיראני, ועד לפגיעה בספינה האיראנית בשבוע שעבר. הפגיעה בנתנז אירעה שעות לפני הגעתו של מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין לביקור בישראל ופגישות עם שר החוץ גנץ ועם ראש הממשלה נתניהו.

"אי אפשר לפעול כשכל אחד מפטפט את עצמו לדעת"

שר הביטחון מתח ביקורת חריפה על הדלפות מגורמים בכירים בנושאי ביטחון ותקיפות ישראליות. במהלך סיור משותף עם אוסטין בבסיס חיל האוויר בנבטים אמר גנץ: "אני לא מתכוון להתייחס לאף פעולה קונקרטית, אני כן רוצה להתייחס לנושא הפטפטת - זו סוגיה חמורה ביותר ופניתי בכדי שתתקיים חקירה גם בשב"כ וגם במחלקת ביטחון מידע. אי אפשר לפעול כשכל אחד מפטפט את עצמו לדעת, אסור להשלים עם הקריצות וסיפורי המעשיות של 'גורמים במערב'. זה פוגע בכוחותינו, בביטחון ובאינטרסים של מדינת ישראל, ומבחינתי אני חושב שצריכה להיות חקירה מעמיקה. אין לי ידע לגבי אדם ספציפי שהדליף, אבל זה חייב להיפסק".

במענה לשאלה האם התקיים דיון על שינוי במדיניות העמימות או שמדובר במניעים פוליטיים, אמר: "לא היה דיון על מדיניות העמימות, אני חושב שזו התנהגות חסרת אחריות, אם היא נובעת מאינטרסים אישיים או פוליטיים זה חמור ביותר בעיניי. אני לא יודע מאיפה זה מגיע, אני יודע מאיפה זה לא מגיע. אני חושב שלראש הממשלה יש ניסיון גדול בתחום המדיני-ביטחוני ולא הייתי מזלזל בו, אני חושב שצריך להרחיק כל שיקול אחר ואני מקווה שזה מה שהוא עושה".

הוא שב והרחיב בסוגיית איראן: "איראן עם פוטנציאל גרעיני בנקודה שהיא קרובה אליו, היא דבר שהוא מאוד רע לעולם, לאזור וגם לישראל בסדר הזה. אסור שאנחנו נהפוך את הסדר, זו בעיה של העולם. אין מקום שבו איראן לא מעורבת באי יציבות, הם מעורבים בעיראק, הם מעורבים בסוריה, לבנון, עזה ותימן. כאשר תהיה להם יכולת גרעינית זה ייתן להם אפשרות להיות עוד יותר אגרסיביים באזור ואת השלכות האלו אנחנו מנסים כל הזמן להעביר לשותפים שלנו. לכן, מעבר לפעולות הדיפלומטיות והעבודה על הסכם הגרעין ביחד עם ארה"ב ומדינות נוספות, ישראל חייבת לשמר את כושר הפעולה שלה בצורה אמינה, חזקה, טובה ועצמאית".

הוא הוסיף כי שוחח עם לויד על כל האתגרים האסטרטגים והביטחוניים: הסכמי הגרעין, ההתבססות האיראנית במזרח התיכון, הנורמליזציה עם מדינות ערב, היחסים עם הפלסטינים, הצורך בחיזוק היחסים עם ירדן ומצרים ועוד מגוון רחב של נושאים ובהם גם הסוגיה של הפעילות הסינית באזור. "דיברנו על הסכם הגרעין המתבקש והיחס כלפי איראן", אמר גנץ. "אנחנו מאמינים שההסכם הישן הוא הסכם לא מספיק טוב, שצריך להמשיך את הלחץ על איראן, ולהגיע להסכם ללא תאריכי תפוגה, ותוך יכולת פיקוח נרחבת ובלתי מוגבלת. מצאנו אוזן קשבת, ויש מחוייבות אמריקאית לשיתוף פעולה, גם אם לא תמיד מסכימים ב-100% על כל נקודה".

גנץ הדגיש כי "ארה"ב מחוייבת מאי פעם לשמירה על היתרון האיכותי של ישראל במרחב, וכמובן להמשיך את ההסכמות שאליהן הגעתי עם הממשל הקודם לאחר הסכמי הנורמליזציה". הוא הציג בפני אוסטין את האופן שבו חיזבאללה וחמאס בונים את כוחם ותורת הלחימה שלהם מתוך מרחבים בנויים ואזרחיים - ואת ההשלכות של פתיחת החקירה בבית הדין הבינלאומי בהאג. לדבריו, "בנושא הזה האמריקאים תומכים בנו". עוד אמר כי הביקור הוא עוגן להרחבת נושא הרכש והמשך הפעילויות המשותפות שלנו עם האמריקאים בתעשיות.