תחום הבריאות הדיגיטלית באיחוד האמירויות פורח ומאפשר לחברות ישראליות הזדמנויות חסרות תקדים

הנהגת איחוד האמירויות משקיעה מאמצים רבים כדי לבסס את מעמד המדינה ככוח עולמי מוביל בתחומי החדשנות והיזמות הטכנולוגית • ההשקעה המאסיבית והצמא המקומי לטכנולוגיות ופתרונות חדשניים יצר קרקע פורייה במיוחד לחברות ויזמים הפועלים בתחום, ועפ"י הערכות ההשקעות בתחום הבריאות במדינה עשויות לצמוח בכ-300% במהלך העשור הקרוב

דובאי / צילום: Shutterstock
דובאי / צילום: Shutterstock

אם תשאלו יזמים, משקיעים ואנשי עסקים מנוסים מה הדבר שהם מייחלים לו יותר מכל, סביר להניח כי רבים מהם ישיבו בתשובה מפתיעה: סערה. ולא סתם אחת, אלא ״סערה מושלמת״. אך בטרם השירות המטאורולוגי ייכנס לפעולה, חשוב להבהיר כי לא מדובר בסערה קלאסית, המלווה בגשם, רוחות ורעמים, אלא בתיאור מצב ייחודי ונדיר, במסגרתו כל התנאים הדרושים להיווצרות הצלחה עסקית מתקיימים במלואם, ומאפשרים הזדמנויות נדירות ובקנה מידה גדול.

לאורך החודשים האחרונים, כתבתי לא אחת על המאמצים והמשאבים האדירים אשר משקיעה הנהגת איחוד האמירויות כדי לבסס את מעמד המדינה ככוח עולמי מוביל בתחומי החדשנות והיזמות הטכנולוגית. אך כמו תמיד באיחוד האמירויות, גם ההשקעה והמאמצים בתחום החדשנות מתבצעת כחלק מאסטרטגיה סדורה ומפורטת, עם תתי-תחומים אשר זוכים להעדפה ולהשקעה נרחבת. אחד המובילים והחשובים שבהם הוא תחום הטכנולוגיות הרפואיות והבריאות הדיגיטלית, אשר בזכות אותם מאמצים מאפשר כיום ליזמים את התנאים הטובים ביותר שניתן לבקש להצלחה. ״סערה מושלמת״ של ממש.

הגורם הראשון, זה שהחל את שרשרת האירועים שהביאה לאותה ״סערה מושלמת״, הוא הרצון העז של שלטונות המדינה להפוך את איחוד האמירויות לגורם עולמי מוביל בתחום הבריאות הדיגיטלית והחדשנות הרפואית. מאז סימנו בהנהגת המדינה את היעד, החלו מאמצים והשקעה נרחבים להשגתו: בשנת 2019, מימנו השלטונות כ-70% מסך הפעילות הרפואית במדינה, בהיקף של מעל 16 מיליארד דולר. היקף ההשקעה הממשלתית בתחום צפוי לצמוח משמעותית, ולעמוד השנה על מעל 21 מיליארד דולר.

המגמה צפויה להמשיך גם בשנים הקרובות, ועל פי הערכות ההשקעות בתחום הבריאות במדינה עשויות לצמוח בכ-300% במהלך העשור הקרוב. ההשקעה המאסיבית והצמא המקומי לטכנולוגיות ופתרונות חדשניים יצר קרקע פורייה במיוחד לחברות ויזמים הפועלים בתחום.

אותו רצון עז מצד שלטונות האיחוד הביא גם להיווצרות הגורם הבא ברשימה: סביבה רגולטורית מתקדמת, אשר מגיבה מהר לשינויים והמצאות חדשניות ומאפשרת ביצוע פיילוטים והתרחבות נוחה ומהירה במדינה, וכוללת גם את אזור הסחר החופשי הגדול בעולם המוקדש לתחום הרפואי (הממוקם בדובאי).

שלטונות האיחוד משתדלים להפוך את ההליך הרגולטורי לנוח וידידותי ככל האפשר, והדבר משמעותי במיוחד עבור חברות ומיזמים בסקטור הרפואי, אשר פעמים רבות נדרשים להתמודד עם רגולציה קשה ואיטית אשר פוגעת בקצב ההתפתחות והפיתוח. אין הכוונה לכך שבאיחוד מקלים ראש ברגולציה או במעקב מדוקדק אחר טכנולוגיות רפואיות, אלא שכל גורמי השלטון פועלים במהירות שיא, בפתיחות, ומאפשרים התממשקות נוחה לגופים בינ״ל מוכרים, דוגמת ה-FDA האמריקאי.

הרצון של הנהגת האיחוד להפוך למעצמת בריאות לא צמח בחלל ריק. התחום מעסיק רבות את הממשלה עקב מאפייני האוכלוסייה במזרח התיכון, אשר מאפייני החיים בו גורמים לשורה ארוכה של בעיות בריאותיות. מעל 90% (!) מהאוכלוסייה מוגדרת כבעלת עודף משקל, מהם כ-30% אשר מוגדרים כבעלי עודף משקל חמור (Obese). אחוזי ההשמנה החריגים אחראים למספרים גבוהים של חולים בסוכרת ומחלות לב שונות.

אם לא הספיקו אחוזי ההשמנה, גם מספר המעשנים גבוה במיוחד, ועישון סיגריות ונרגילה נחשב לנפוץ במיוחד בקרב הגברים. גם הרגלי התזונה לא נחשבים לבריאים במיוחד (מנות השווארמה המפורסמות עדיין נחשבות מאכל נפוץ בקרב רבים מהתושבים), ואפילו תאונות דרכים חמורות הפכו לבעיה בשנים האחרונות, והצריכו את הממשלה להגיב ולהכריז על תכנית לאומית למיגור התופעה. כל אלו ביחד מביאים את אוכלוסיית המפרץ למצב בריאותי בעייתי, אשר מצריך השקעה נרחבת ומתמשכת. מתוך ההבנה הזו, בין היתר, החליטו מנהיגי המדינה לשים את יהבם על התחום, ולעודד מחקר ופיתוח של פתרונות חדשניים שיוכלו לספק טיפול איכותי יותר ובקנה מידה נרחב.

אך לא רק באוכלוסייה המקומית שואפים שלטונות האיחוד לטפל: כחלק מההשקעה הנרחבת בתחום הבריאות ומתוך ראייה כלכלית מפוכחת, באיחוד האמירויות משקיעים מאמצים נרחבים כדי להפוך למוקד עולמי של תיירות רפואית. על פי ההערכות, תחום התיירות הרפואית צפוי להניב הכנסות בגובה 700 מיליון דולר השנה, ולהמשיך לצמוח בקצב דו ספרתי בשנים הקרובות. לאחר שנים של השקעה נרחבת בתשתיות (לרבות מתחם ענק הכולל בתי חולים ומרפאות לתיירים רפואיים הממוקם בסמוך לשדה התעופה של דובאי) ובגיוס כוח אדם איכותי מרחבי העולם, דובאי דורגה השנה במקום השישי בדירוג ערי התיירות הרפואית המובילות בעולם, בעוד אבו-דאבי הגיעה למקום ה-9 (ישראל, אגב, מדורגת שמינית).

תחום התיירות הרפואית מאפשר להנהגת האיחוד לענות על מספר רב של יעדים במקביל: גם למשוך תיירים נוספים למדינה ולעודד את סקטור התיירות המתפתח, גם להמשיך ולבסס את מעמדה כמובילה עולמית בתחום החדשנות, וגם לחזק את הסקטור הרפואי הכללי במדינה. לכן, האיחוד מציע כיום שורה ארוכה של הזדמנויות לטכנולוגיות וחברות פורצות דרך, אשר ימשכו את אותם תיירים רפואיים כעת ובעתיד.

לכל אלו כדאי להוסיף גורם נוסף ומשמעותי במיוחד: מחסור בכוח אדם איכותי ומיומן, אשר מאלץ את החברות לשלם הרבה (מאוד) כסף כדי למשוך רופאים ואנשי צוותי רפואי מומחים מכל רחבי העולם, ופותחים את הפתח לפתרונות טכנולוגיים אשר יוכלו לסייע להתמודד עם המשאב החסר. כיום, כ-80% מהרופאים ולמעלה מ-95% מהאחיות במדינה היגרו לאיחוד, ובדובאי בלבד פועלים אנשי צוותים רפואיים מלמעלה מ-100 מדינות שונות. לצד תכניות ממשלתיות לשיפור החינוך הרפואי במדינה ולהכשרה מאסיבית של כוח אדם איכותי, מבינים באיחוד כי לטכנולוגיה מתקדמת יש את הפוטנציאל לצמצם את התלות בכוח אדם זר, לשפר את השירות, ולחסוך הרבה מאוד כסף.

הזדמנויות חסרות תקדים

לאורך השנים, ישראל זכתה למעמד עולמי כיצואנית מובילה של פתרונות טכנולוגיים חדשניים ופורצי דרך בתחום הרפואי. השילוב בין היכולות הגבוהות והחשיבה היצירתית של היזמים, היכולות הטכנולוגיות המתקדמות והחיפוש המתמיד אחר בעיות בקנה מידה רחב (הרבה מעבר לגבולות השוק המקומי) הולידו כבר שורה ארוכה של פיתוחים וחברות, וממשיכים לדחוף את תחום החדשנות הרפואית הישראלי קדימה. אך למרות שינויים בלתי פוסקים בכלכלה העולמית, רבים מהיזמים עדיין מתמקדים בכיוון מערב, ולוטשים את עיניהם אל עבר השוק האמריקאי הנכסף.

כעת, איחוד האמירויות מציעה ליזמים ולחברות הישראליות הזדמנות חסרת תקדים. גלי המומנטום שנוצרו מהסכם השלום בין המדינות ממשיכים ליצור עניין ורצון עז בשיתופי פעולה, ומאפשרים למי שיעלה עליהם בחכמה להנות מפוטנציאל בקנה מידה אדיר: גם להתרחב לשווקי ענק שממש עד לאחרונה נותרו חסומים, גם לבסס פעילות עסקית משגשגת באחד ממרכזי החדשנות הרפואית הצומחים בעולם, וגם להנות מ״סערה מושלמת״, שמאפשרת כיום את התנאים הטובים ביותר להצלחה. וכמו שכל ״צייד סערות״ מנוסה יעיד, תנאים כאלו הם עניין נדיר ביותר, וכדאי לנצל אותם במהירות האפשרית.

הכותב הוא יזם ומשקיע בינלאומי. בארבע השנים האחרונות הוא מנהל את חברת "איגנייט פאוור" (Ignite Power) בדובאי, הפועלת בשוק המקומי וברחבי המזרח התיכון ואפריקה