יצוא | דעה

רפואה והייטק: השילוב המנצח שיביא להגדלת היצוא הישראלי

היכולת של החברות הישראליות לענות על האתגרים של עולם הרפואה הגלובלי מהווה מנוף להגדלת היצוא הישראלי

בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק
בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק

הקורונה הייתה מפץ גדול שהביא לשינויים מרחיקי לכת בכל התחומים. אחד התחומים שפיתוחם הואץ מאוד בעקבות הקורונה הוא תחום הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי. בידוד החולים, הריחוק החברתי, האשפוז הביתי והצורך בעבודה מרחוק - כל אלה הגבירו את הצורך במכשור רפואי מתקדם המאפשר ניטור מרחוק, ניתוח נתונים מהיר וביצוע פרוצדורות רפואיות בסיוע אמצעים דיגיטליים. עבור החולים והצוותים הרפואיים מדובר באמצעים חיוניים.

המגמה הזאת תמשך גם בתקופת הפוסט-קורונה, שכן הטכנולוגיות הללו התגלו כיעילות, חסכוניות ומותאמות למגמות החדשות בעולם הרפואה, כמו מעבר לטיפול רפואי בקהילה, רפואה מרחוק (טלה-מדיסין) ורפואה מותאמת אישית (על-פי פרופיל גנטי). בהיותן חסכניות ויעילות הן גם עונות על האתגרים של הרפואה במאה ה-21 - העלייה בתוחלת החיים, שכיחותן הגוברת של מחלות כרוניות והמחסור המתמשך בכוח-אדם רפואי ובתשתיות בריאות.

המהפכה הדיגיטלית מאפשרת כיום להציע שירותי בריאות המבוססים על חיישנים מתקדמים, ראייה ממוחשבת, בינה מלאכותית, ענן, תקשורת מאובטחת, IOT, אפליקציות ונתוני ביג דאטה. עם זאת, לא כל מוסדות הבריאות בעולם הצליחו לאמץ טכנולוגיות אלה באופן חלק ומלא, והם נזקקים לידע ולתמיכה בהטמעת פתרונות טכנולוגיים ותהליכים דיגיטליים. כאן בדיוק נכנסות החברות הישראליות לתמונה.

עוד לפני משבר הקורונה, ישראל הצטיינה בתחומים אלה של בריאות דיגיטלית ומכשור רפואי ושימשה מעין מעבדה עולמית לפיתוחים טכנולוגיים חדשניים. הודות לשילוב מוצלח בין הייטק ורפואה נצבר בישראל ידע וניסיון בעלי ערך עצום בתחומים אלה, שיכולים להיות גורם מאפשר (Enabler) עבור מוסדות רפואה ושירותי בריאות במדינות המפותחות.

מספיק לחשוב על היקף הרשומות הרפואיות בישראל, שכולן דיגיטליות. במשך למעלה מ-30 שנה צברו קופות-החולים מידע רפואי אודות המטופלים שלהם, שמהווה היום מאגר מידע יקר מפז להערכת מצבים רפואיים, ניתוח מאפייני מחלות וזיהוי גורמי תחלואה. זו גם אחת הסיבות מדוע זכינו לקבל את החיסונים נגד הקורונה בהיקף ששום מדינה אחרת לא הגיעה אליו.

זה בא לידי ביטוי גם ביצוא. בעשור האחרון יצוא המכשור הרפואי (חומרה) צמח בקצב גידול שנתי של כ-5% בממוצע.

כדי לעודד עוד את התעשייה הרפואית המתקדמת בישראל, מקיימים מכון היצוא ומשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף עם משרדי החוץ והבריאות, כנס ותערוכה בינלאומיים דו-שנתיים בתחום הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי, MEDinISRAEL, הנחשב לאחד מאירועי הדגל המתקיימים בישראל ופונים לזירה הגלובלית.

הכנס והתערוכה לצידו מושכים אלפי משתתפים מכל העולם - מנהלי בתי חולים, קניינים, אנשי רכש וציוד ממוסדות רפואה, מנהלים מחברות ביטוח רפואי גדולות, מנהלי חדשנות מחברות גלובליות, מנהלי קרנות השקעה של תאגידים (CVC), יזמים, מפיצים, משקיעי הון סיכון ועוד. 

השנה, מטבע הדברים, הכנס יתקיים במתכונת היברידית, המשלבת מקטעים פיזיים ו-ווירטואליים, אבל צפוי לעורר לא פחות עניין מאשר קודמיו ואולי אפילו יותר.

הרעיון הוא לשים את החברות הישראליות בחזית אל מול מקבלי ההחלטות, מעצבי דעת קהל וקובעי מדיניות בעולם הרפואי הגלובלי, במטרה לחשוף בפניהם חידושים העונים במדויק על הצרכים שלהם. היכולת של החברות הישראליות לענות על האתגרים של עולם הרפואה הגלובלי מהווה מנוף להגדלת היצוא הישראלי.

הצירוף של חדשנות משבשת ופורצת דרך, הון אנושי משובח ויכולת יזמות גבוהה ויצירתיות, הוא תעודת כבוד לתעשייה הישראלית בכלל ולתחום הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי בפרט.

הכותב הוא מנכ"ל מכון היצוא